Szexivé tenni az energiatakarékosságot

3,2 milliárd dollárt egy termosztátért?! A fogyasztók biztos nyernek az üzleten, a Google viszont korántsem biztos, hogy jól jár.

A Google 3,2 milliárd dollárt fizetett a termosztátokat gyártó Nest cégért. A hírt már az Index is lehozta, olvasd el, nem ezt akarjuk megismételni, csak pár kommentet teszünk hozzá.

„A cirkót irányító eszköz nemcsak kinézetében újszerű, hanem a tudásában is: néhány csavarással beállítható rajta, hogy mikor milyen hőmérséklet legyen a szobákban, és a rendszer intelligenciája néhány hét alatt megtanulja a szokásainkat.”írja az üzlet kapcsán az Index: Mitől ér egy termosztát 3,2 milliárd dollárt?.

Múltkor megpróbáltam egy rokonom termosztátját beprogramozni. Fél óra után még mindig nem tudtuk kibogarászni a használati utasításból, hogy hogyan is lehetne… Ennyit a piaci résről: tényleg lehetne jobban csinálni.

Más kérdés, hogy mi kerül ezen 3,2 milliárd dollárba (700 milliárd forintba)!? Nem tudta volna a Google megcsinálni ezt nulláról olcsóbban? Tényleg akkora etwas egy forgatható kütyü, ami szépen néz ki, ki-be kapcsolgat egy kazánt, és az internetre csatlakozik?

termosztat2.jpg700 milliárd egy termosztátért?!

Ez a sztori is utal arra, hogy a tech-szektor értékelései az utóbbi időben azért eléggé elszálltak. (Lásd a Financial Times Alphaville blogjának kommentjét is).

Tény persze, hogy a szenzorokkal kombinált „dolgok internete” tényleg nagy sztori lehet majd. A Nest névnek az elmúlt pár év fejlesztései alapján pedig már lehet márkaértéke. És az is biztos, hogy ezt egy nagy hálózattal rendelkező cég, mint a Google, tudja igazán jól kihasználni. És, hogy annyi a pénzük, hogy nem tudnak mit kezdeni vele. De 3,2 milliárd dollár azért túlzás!

Gyors hüvelykujj-számítással: évi 4 millió darabot kéne ugyanolyan profittal eladniuk 15 évig, ha feltételezzük, hogy 100 dollár tiszta profitot csinálnak egy kütyün, és 8%-os a tőkeköltség.

De persze a Google biztos beárazta már a további nagyon jó kütyükön elérhető profitot, meg azt az előnyt, hogy megint csak meg tud szerezni egy csomó információt a felhasználókról. Amivel meg jobban lehet a hirdetéseket célozni. Hétköznap napközben fűtesz? Biztosan beteg vagy, vagy szabadságon, esetleg gyereked született. A kereséseidből meg be is azonosítható, hogy melyik… (Még akkor is, ha most a Google váltig állítja, hogy külön cégben tartja a Nest-et, és az információkat is külön kezeli.)

A fogyasztók mindenesetre jól járnak. A fejlesztésre és terjesztésre biztosan lesz elég pénz. Lehet vele villogni a szomszédok előtt. (Mondjuk valahogy a termosztát még mindig kevésbé alkalmas erre, mint egy telefon, amit mindenhová magaddal viszel, vagy egy napkollektor, ami kívülről látszik a házadon.)

De tény, hogy jól jár az energiahatékonyság is. A kütyüvel biztosan meg lehet takarítani a fűtési költség pár %-át. És ez nem átverés, mint amiről múltkor írtunk. Az energiahatékonyság éppen azért is probléma, mert az emberek a racionálisnál kevesebbet törődnek vele (erről is írtunk nemrég). Ha szexivé lehet tenni, azzal mindenki nyer. A fogyasztó is, a környezet is. És hogy a Google nem biztos, hogy nyer? Kit érdekel?

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr895758221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) euro (3) Euro (4) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása