Benzinkutak múltja és jövője

Az Aldi múlt héten jelentette be, hogy automata benzinkutakat nyit Magyarországon. S bár az embernek lehet olyan érzése, hogy a lépés mögött inkább a vásárlók elcsábítása a cél még a karácsonyi roham előtt, mint az üzemanyagüzletbe való beszállás, az adatok azt mutatják, hogy európai összehasonlításban meglepően kevés a töltőállomás idehaza és Csehország kivételével a régióban is. Ez alapján jelentős konszolidációt nem várhatunk még az elektromos autók terjedésével sem, különösen ha a kutak egyébként is szolgáltatás központokká válnak.

Az első “benzinkutat” a világon 1888-ban használták Németországban, Wiesloch városában. Karl Benz, az autófeltaláló felesége, Bertha Ringer Benz megunta, hogy férje újításai nem hoznak áttörést és úgy döntött saját kezébe veszi a marketingkampányt. Egy meleg augusztusi napon fogta férje egyik kocsiját és két tinédzser fiával elindult Mannheimből Pforzheimbe, az anyjához. Ebben az időben az autók átlagos megtett úthossza még csak 1,5 km volt, ezért a közel 100 km, amit Bertha bevállalt elég merész vállalkozásnak tűnik még ma is. A legenda szerint a közel 12 órás út nem is telt eseménytelenül. A kocsi többször lerobbant és egy helyi kovács és cipész segítsége mellett, talán meglepő módon, de szükség volt Bertha harisnyakötőjére és hajtűjére is, hogy folytatni tudják útjukat. A gyerekek emlékei sem lehetnek a legjobbak erről az útról, mert többször is tolniuk kellett az autót. Természetesen tankolni is kellett menet közben. Bertha a wieslochi gyógyszertárnál állt meg, ahol, mint a legtöbb korabeli gyógyszertárban, árultak ún. könnyű benzint, a benzin egy frakcióját, elsősorban tisztításra. Bertha ezt töltötte az autójába, látványosan demonstrálva a töltőállomások szükségességét és létjogosultságát. A korabeli sajtó nagyon felkapta a történetet és ennek köszönhetően mások is kedvet kaptak a hosszabb autóutakhoz. Ezután még jó pár évig a gyógyszertárak töltötték be a benzinkutak szerepét szerte a világon. Az első, kimondottan autótankolásra épített benzinkút 1913-ban nyitott meg Pittsburghben.

A belső égésű motorok terjedésével párhuzamosan és egyben elterjedésüket segítve, a benzinkutak száma is exponenciális növekedést mutatott egészen a 70-es évekbeli olajválságokig (ld. lenti ábra a német kutak alakulásáról). Ezt követően azonban sokkal nagyobb hangsúly került a benzinkutak fenntartható profitabilitására. A környezetvédelmi előírások szigorodása, a növekvő piaci verseny és a fogyasztók növekvő árérzékenysége is közrejátszott abban, hogy a benzinkutak száma erősen csökkenő trendet mutasson egészen a 90-es évekig.

Forrás:ADAC, Rating (2005)

A konszolidáció azonban nem egyformán zajlott le az egyes európai országokban, a benzinkutak sűrűsége ma is jelentősen eltér az EU-n belül. A 10 ezer lakosra jutó benzinkutak száma messze Görögországban a legmagasabb, míg a sor másik végét Románia zárja. A benzinkutak száma Németországban a fenti konszolidáció eredményeként az egyik legalacsonyabb lett Európán belül. A kelet-közép-európai régió országai közül a cseheknél átlag feletti a 10 ezer lakosra jutó kutak száma, míg a lengyelek, szlovákok és a magyarok inkább a sor végén helyezkednek el.

Forrás: Eurostat és saját számítás

A benzinkútsűrűséget a területre vetítve csak kicsit változik a kép. Görögország már nem kiugró egyáltalán és érthető okokból a nagyobb területű országok, mint a svéd, finn és norvég kerültek a lista végére. Németország ebben a mutatóban inkább átlagos. A KKE régió képe hasonló, Csehországban átlag feletti az ezer négyzetkilométerre jutó kutak száma, míg Lengyelországban, Magyarországon, Szlovákiában és Romániában jóval átlag alatti.

Forrás: Eurostat és saját számítás

 

Amikor azt akarjuk megjósolni, hogyan fog alakulni a benzinkutak száma a jövőben, akkor azt is figyelembe kell vennünk, hogy mára jelentősen átalakult a szerepkörük. Korábban nem véletlenül hívták a kutakat töltőállomásnak (angolul ma is ’filling station’), hiszen ahogy nevük is mutatta, kizárólag tankolni lehetett náluk. Ma már természetesnek vesszük, hogy szendvicset, üdítőitalt és többféle kávét vehetünk, vagy akár a hétvégi kisbevásárlást is meg tudjuk csinálni egy benzinkúton. Elvárjuk, hogy újságot, autóalkatrészeket és kiegészítőket, sőt gyerekjátékokat is beszerezhessünk, ha épp ott jut eszünkbe. Magyarország egyébként a kilencedik olyan Európai Uniós tagállam volt, ahol engedélyezett, vény nélküli gyógyszereket patikán kívül, így benzinkutakon is lehetett forgalmazni.

A közeljövőben a szolgáltatások körének további bővülése várható. Nemcsak az elektromos autókat kiszolgáló tevékenységek jelenhetnek meg, hanem várhatóan még több kényelmi szolgáltatást nyújthatnak a kutak, hogy ellensúlyozzák a hagyományos üzemanyagból származó várható bevételkiesést. Könnyen előfordulhat, hogy legközelebb majd arról olvashatunk, hogy Elon Musk következő felesége a „benzinkúton” vásárolt gyógyszert (is), újra szükségessé téve az idézőjel használatát, mint Bertha Benz idejében. Hamarosan új nevet kell találunk ezeknek a szolgáltató központoknak!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr6013293999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) euro (3) Euro (4) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása