A szél nem tiszteli az országhatárokat

Az európai energiafogyasztást 16%-ban még mindig szénnel biztosították 2015-ben. Bár ez az egyetlen fosszilis energiaforrás, amivel kicsit bőkezűbben látta el a természet Európát, pechünkre ez egyben a legszennyezőbb is. Ráadásul nem elég idehaza bezárni a szénerőműveket, ha a szél átfújja a szomszédoktól a kormot!

A Sandbag nevű londoni szervezet érdekes ábrát hozott nyilvánosságra nemrég, ami az EU-s szénerőművekből eredő légszennyezési helyzetet mutatja térképen. Ez az ábra egész pontosan a 2,5 mikronnál kisebb átmérőjű szállópor (PM2.5) mennyiségét mutatja, 2015-ös adatok alapján. Jól látható, hogy a híresen szénerőművekre alapozó Lengyelországban milyen magas a PM2.5 koncentráció, valamint Németország, Csehország, Románia, Bulgária vagy Spanyolország egyes részein, de Magyarország helyzete sem túl biztató. Kaptunk is emiatt egy ejnye-bejnyét Brüsszelben.

 

 

A Sandbagnél a légszennyezettség térképet a szénerőművi kibocsátási adatok és az időjárási viszonyok modellezése alapján hozták létre, vagyis figyelembe vették, hogy egy adott régió nem csupán a közeli szénerőművek közvetlen szennyezéséből részesül, de a szél is messzire tudja vinni a kormot. (Itt van erről egy videó.)

Magyarországgal kapcsolatban is szolgálnak érdekes következtetésekkel. A modellezés eredményei alapján a Mátrai Erőmű évente 200 ember korai halálát okozza (főleg stroke, szívbetegségek, krónikus tüdőbaj vagy tüdőrák által), de ebből csak 10 él ténylegesen Magyarországon, a többi halált a korom szelek szárnyán más országokban okozza, pl. 40-et Lengyelországban, 20-at Németországban. Ugyanakkor Magyarországon évente összesen 700 ember korai halálát okozzák az EU szénerőművei együttvéve, amiből 350 a lengyel szénerőműveknek és az onnan fújó szeleknek tulajdonítható. Megy tehát az adok-kapok, a szél és a korom nem tiszteli az országhatárokat, amiből nettó vesztesként jövünk ki. Ebből a szempontból Franciaország áll a legrosszabbul, amelynek szénerőművei 390 korai halálért felelősek, miközben náluk a külföldi hatással együtt összesen 1380-an halnak meg évente. Németország és Lengyelország viszont nettó „exportőrök”, hiszen Németországban 3630 a szénerőmek okozta éves korai halálozás, míg a német szénerőművek Európában összesen 4350 korai halálesetet okoznak, a lengyel esetben ezek a számok 1860 hazai és 5830 európai haláleset.

 

   

  

 

A Sandbag egyébként azt képviseli, hogy az EU-ban legjobb lenne mielőbb kivezetni a szénerőműveket, csakúgy, mint a CAN Europe, vagy az End Coal globálisan, ami az egészségünknek és a globális felmelegedés elleni küzdelemnek is jót tenne. Igaz, közben a szénnel való olcsó áramtermelés kiváltása növeli a villanyszámlát, mint ahogy arra pl. a kanadai Albertában a szénszövetség is figyelmeztet. Szerintük a villanyszámla kb. háromszorozódna, ha nem használnának szenet. Ott 2030-ra tervezik a szénerőművek bezárását, amelyek jelenleg az albertai áram mintegy felét termelik. Az EU-ban egyébként 2016-ban mintegy 300 szénerőmű működött, amelyek bezárása több országban is zajlik, különösen Németországban (van miből válogatni), de másutt is tervben vannak szénerőmű bezárások a közeljövőben, kormányok is támogatják a folyamatot. A szénerőművek bezárása komoly kihívást jelent, hiszen 2015-ös adatok szerint az EU energiafogyasztásának 16%-át a szén fedezte, megelőzve a nukleáris energiaforrást is. Mivel ez utóbbit is bezárásra ítélték Németországban, a szén és nukleáris kivezetés együtt már óriási feladat elé állítja az energia ipart, ahogy azt például Németország esete mutatja, nem is mindig sikeres. A kieső termelést alapvetően gáz-, biomassza-, szél- és naperőművek vehetik át.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr713627504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása