Guruló Hordó

Gáz vagy olaj? Avagy minden amit a gőzkrakkolásról tudni akartál

2017.10.20. 21:18 Guruló hordó

Gáz vagy olaj? Avagy minden amit a gőzkrakkolásról tudni akartál

Halász György

Az olajkereslet várható csökkenése miatt előtérbe került, hogy az üzemanyagon kívül mit lehet még gazdaságosan előállítani a kőolajból. Nemcsak a MOL, hanem más olajvállalat is bejelentette, hogy finomítóiban növelni fogja a műanyaggyártáshoz szükséges alapanyagok arányát az üzemanyagok (benzin, dízel) rovására, nagyobb teret adva a petrolkémiának. Triviálisnak tűnhet, de az átállást könnyebb meghirdetni, mint megvalósítani. A technológiai háttér biztosítása, a feltételek megteremtése ugyanis időigényes (5-7 év) és egyben tőkeigényes folyamat. Ráadásul nem ez az egyetlen módja az alapanyagok előállításának, ugyanis földgázból is kinyerhetők. A műanyaggyártás versenyképességét ezért döntően meghatározza, hogy melyik technológiára esik a választás és természetesen az olaj- és gázpiac alakulása is.

Tovább »

Az idő mindent megold?

2017.10.13. 16:38 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Az idő mindent megold?

 

Az árgus szemekkel figyelt olajkészletek alakulását a bevett gyakorlat szerint az öt éves átlaghoz viszonyítják. Az amerikai palaolaj-termelők 2015-ös felfutása óta egy strukturális törést látunk a készletek alakulásában. Ez azt jelenti, hogy minden évvel, ami eltelik egy korábbi, alacsonyabb olajkészlet-szint kikerül a bázisból, érezhetően megemelve az öt éves átlagot. Optikailag így ugyanaz a készletszint december 31-én és január 1-én nagyon más képet mutat. Már csak egy évet kell várni és eljöhet a hurráoptimizmus, mert az olajkészletek „normál” szinteken lesznek?

Tovább »

Miért mondja mindenki, hogy olcsó az olaj?

2017.10.06. 14:32 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Miért mondja mindenki, hogy olcsó az olaj?

Meglepte a piacot, hogy az év első felében a nagy olajcégek (Shell, Exxon, Chevron, Total, Statoil) újra jelentősebb profitot tudtak felmutatni a továbbra is 50 dollár/hordó körüli olajárak mellett. Az eredményesség mögött az OPEC megállapodás miatti átmeneti olajár visszapattanáson kívül talán még fontosabb szerepet játszott az elmúlt évek költséghatékonyság-növekedése. Az elemzők körében egyetértés mutatkozik abban, hogy a hatékonyságnövelésre a tartósan alacsony olajár-környezet kényszerítette rá a cégeket.

Tovább »

„Évekig hülyére vettek bennünket”

2017.09.29. 15:24 Dóra Andrics

„Évekig hülyére vettek bennünket”

Hidi János

Ezzel a címmel jelent meg az Auto Bild augusztus eleji száma, ami jól mutatja a német szakújságírók lesújtó véleményét a hazai autógyártás szinte egészéről. Korábban példa nélküli volt, hogy a konvencionális, időnként talán részrehajló német autóipari sajtó ilyen mértékben ostorozza a hazai gyártók három legnagyobbját.

Tovább »

Nem mindegy, mit tanulsz

2017.09.22. 16:18 Dóra Andrics

Nem mindegy, mit tanulsz

Ezen a héten néhány sokat mondó ábrát gyűjtöttünk össze egyes országok dolgozóinak képzettségi szintjét bemutatva. Sokat változott a kép az előző évszázad közepe óta, és ez a változás nem hagyta érintetlenül a gazdaságot sem.

Tovább »

Hol a határ a megújuló áramtermelésben?

2017.09.15. 14:15 Guruló hordó

Hol a határ a megújuló áramtermelésben?

Hidi János

A jelenlegi technológiai, természeti, infrastrukturális és politikai adottságok mellett a szél- és naperőművek áramtermelésben való részesedésének a reális felső határa 50% körül lehet, és még ennek az eléréséhez is jelentős beruházásokra és szoros nemzetközi együttműködésre lesz szükség. Ahhoz, hogy az elektromos áram ára ne szökjön az egekbe, rendszerszintű változásokat kell megvalósítani a meglévő infrastruktúrában.

Tovább »

Áldás vagy átok? Venezuela és az olajipar

2017.09.08. 16:22 Dóra Andrics

Áldás vagy átok? Venezuela és az olajipar

Venezuela a világ kőolajban leggazdagabb országa, amely most mégis a politikai és gazdasági összeomlás szélén áll. Az ország olajiparának szerkezete jelentősen hozzájárult a most kialakult helyzethez, és az ország jövőjét sem hagyja érintetlenül. Kérdés, hogy hogyan érinti az olajpiacot a venezuelai válság.

Tovább »

Harvey és ami még utána jön

2017.09.01. 16:00 Dóra Andrics

Harvey és ami még utána jön

Nem érhetett véget a nyár egy nagyobb, az olajpiacot is megrázó esemény nélkül. Az USA-t egy hete elérő Harvey hurrikán augusztus 31-ére elhagyta az USA energiaközpontjának számító Mexikói-öblöt, a vihar azonban jelentős károkat okozott az olajtermelésben, a finomításban és az infrastruktúrában. Vegyük sorra, milyen hatásai voltak a hurrikánnak, és várhatóan hogyan tér magához az olajpiac.

Tovább »

Valóban a technológia jelenti az olajkorszak végét?

2017.08.25. 16:27 Dóra Andrics

Valóban a technológia jelenti az olajkorszak végét?

A tradicionális energiahordozók végét már sokféleképpen megjósolták. Az elektromos autók újbóli megjelenésével, a megújulók térnyerésével sokan jelenleg is az olajkorszak végét emlegetik. Az alternatív technológiák elterjedése több tényező függvénye, nem utolsó sorban felmerül a hagyományos energiahordozók alkalmazkodóképessége a változásban lévő világhoz. A fejlődő technológia azonban nem feltétlenül ellensége a fosszilis energiahordozóknak, ugyanis a termelékenység növeléséből még jelentős versenyelőnyt szerezhetnek.

Tovább »

Fémes jövő

2017.08.15. 14:32 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Fémes jövő

Az elektromos autók akkumulátorai lítium ion-alapúak, de nemcsak lítium kell a gyártásukhoz. Attól függően, hogy milyen fémet használnak a katódhoz az akkumulátorban, jellemzően szükség van mangán, nikkel vagy kobalt hozzáadására is. Ezek közül legnagyobb bőségben mangán, utána pedig a nikkel áll rendelkezésre a világon és ehhez képest meglepően kis mennyiségű lítium- és kobalt-tartalékról tudunk. Különösen szűk lehet a keresztmetszet kobaltból, amiből jelenleg még csak a termelés 6,5%-át építik be az elektromos autókba, de ez hamarosan megsokszorozódhat. Mivel a kereslet folyamatosan nő, míg a kínálat viszonylag korlátozott, ezért a kobalt ára döntő lehet már a közeljövőben az akkumulátor-költségek további csökkenésében, ami a kulcsa az elektromos autók népautóvá válásának.

Tovább »

Mikor szabadulhatunk meg a kipufogógázoktól?

2017.08.14. 16:58 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Mikor szabadulhatunk meg a kipufogógázoktól?

Az elektromos autók elterjedésével és olajkeresletre való hatásával kapcsolatban az előrejelzések állandó módosítgatásának vagyunk tanúi. A bombasztikusnak kikiáltott számok ráadásul rendszeresen különböző tartalmakat takarnak. Egyrészt nem lehetünk biztosak abban, hogy mit is értenek elektromos autó alatt (hibridek beleértendők-e), másrészt gyakran keveredik, hogy az elektromos autók az új autó eladásokon vagy a teljes autóállományon belüli arányáról beszélnek-e.

Tovább »

Tudjuk, hol nyaralsz a nyáron…

2017.08.04. 22:05 Dóra Andrics

Tudjuk, hol nyaralsz a nyáron…

A kánikulára tekintettel a héten könnyedebb témával készültünk, és a nyaralásról álmodozva az Európai Unió statisztikáit vettük kezünkbe, hogy néhány ábrával szemléltessük a turizmus legfontosabb jellemzőit a kontinensen.

Tovább »

A király meztelen?

2017.07.28. 16:54 Dóra Andrics

A király meztelen?

Ismét összeültek a novemberi OPEC megállapodásban érintett OPEC és non-OPEC országok, hogy értékeljék eddigi együttműködésük eredményét. Habár szolgált némi újdonsággal a hétfői találkozó, mi azon a véleményen vagyunk, hogy a megállapodás hatása az olajpiacra nem lesz jelentős, és ebben a jövőben sem várható változás.

Tovább »

"Gáz vagy halál" - a Nord Stream 2 hatása Európára

2017.07.21. 17:03 Dóra Andrics

"Gáz vagy halál" - a Nord Stream 2 hatása Európára

A közelmúltban többször posztoltunk gázpiaci relevanciájú cikkeket, amelyek mindegyikében az energiahordozó relatív szerepének növekedését hangsúlyoztuk. Energiáról lévén szó, bármely nagyobb változás, piaci átrendeződés nem csupán gazdasági, hanem geopolitikai, politikai következményekkel is jár. Éppen ezért tartjuk fontosnak, hogy tisztában legyünk az egyes folyamatokat befolyásoló gazdasági tényezőkkel is. Ezen a héten egy újabb, bonyolult és rengeteg érintettet magába foglaló gázpiaci eseményt, az Északi Áramlat 2 építését tárgyaljuk.

Tovább »

Kis ország nagy bajban?

2017.07.14. 17:49 Guruló hordó

Kis ország nagy bajban?

Andrics Dóra - Horváth Ágnes

Június 5-én korábbi szövetségesei, Szaúd-Arábia vezetésével minden diplomáciai és gazdasági kapcsolatot megszakítottak Katarral. A szaúdiak azzal vádolják Katart, hogy szélsőséges terrorista csoportokat támogat a régióban, és számos, jórészt teljesíthetetlen feltételt támasztottak az országgal szemben a blokád megszüntetéséért cserébe. Katar egyelőre nem rendült meg a szankciók alatt, és rendre visszautasította a követelések teljesítését. A közel-keleti konfliktusban a nyugati nagyhatalmak főként mediátor szerepet vettek fel, eltekintve Trump szaúdiakat támogató kommunikációjától. Egyelőre nem látni, hogyan oldható fel a konfliktus, sőt a pontos okai és az időzítés is nehezen magyarázható. Lássuk, mit mondhatunk az energiapolitikai szempontokról.

Tovább »

Etikus robotpilóták

2017.07.07. 15:13 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Etikus robotpilóták

Az önvezető autóknak számos előnye lehet: az utazás ideje alatt hasznosabban tudjuk eltölteni az időnket, növelheti a mobilitását azoknak, akik nem tudnak megengedni maguknak saját autót, csökkentheti a balesetek számát, a városi dugók kialakulását. Ugyanakkor vészhelyzetben a számítógépnek is reagálnia kell és nagy kérdés, hogy le lehet-e programozni, hogy minden, előre nem látható, morális döntési helyzetben "jól" döntsön az önvezető autó. Pár napja még azt gondoltam, hogy ez a közeljövőben kizárt... 

Tovább »

Go Green EU! – Az elektromos autók kilátásai az Európai Unióban

2017.06.23. 17:04 Guruló hordó

Go Green EU! – Az elektromos autók kilátásai az Európai Unióban

Andrics Dóra, Horváth Ágnes

Múlt heti posztunkban arra jutottunk, hogy az elektromos autók elterjedésének egyelőre feltétele az állami támogatás, mert még nem versenyképesek a hagyományos, robbanómotoros személyautókkal. Ezen a héten az állami szabályozás működését vesszük górcső alá, különös tekintettel az európai országokra és régiókra, ahol az elektromos autók elterjedése nemcsak környezetvédelmi, de energiabiztonsági okokból is stratégiai kérdés a szűkös energiaforrások miatt.

Tovább »

Mi lesz az elektromos autókkal állambácsi nélkül? 1. rész

2017.06.16. 17:02 Dóra Andrics

Mi lesz az elektromos autókkal állambácsi nélkül? 1. rész

Az elektromos autók vissza-visszatérő elemei a közbeszédnek, hiszen nagyon sok szempontból ígéretes változással kecsegtetnek: áttörést remélnek tőlük a környezetvédelemben, az autóiparban, az árampiacon, és az olajpiacra is jelentős hatással lehetnek. Az elektromos autók piaca eddig szinte töretlen ütemben fejlődött nem utolsósorban a kedvező szabályozási feltételek miatt. Életben tudnak maradni az elektromos autók a szabályozás segítsége nélkül? Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy még nem. Kérdés, hogy mikor, hol és hogyan lesznek életképes alternatívái a hagyományos, robbanómotoros autóknak. Elektromos autókról szóló cikksorozatunk 1. részében a piac és a szabályozás viszonyával foglalkozunk.

Tovább »

Forradalmi gázpiacok

2017.06.09. 17:00 Dóra Andrics

Forradalmi gázpiacok

A héten érte el Észak-Nyugat-Európa partjait az első amerikai LNG-vel megrakott hajó. A Rotterdamba érkező szállítmányt rövidesen újabbak követik, amelyek nem állnak meg Nyugat-Európa partjainál, hanem a közép-kelet európai régiót is célba veszik, ahol az orosz Gazprom eddig szinte kizárólagos ellátó volt. Mi is az az LNG és miért várják elemzők, hogy gyökeresen átalakítja a gázpiacokat világszerte? Ezen a héten ezeknek a kérdéseknek a nyomába eredünk.

Tovább »

Fosszilis „szuperhősök” alkonya

2017.06.02. 16:26 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Fosszilis „szuperhősök” alkonya

Manapság a fosszilis üzemanyagok a szégyenpadról figyelik, hogy mennyi idejük is van hátra. De nem volt ez mindig így. Volt idő, amikor ünnepelt innovációnak számítottak és mindenki megkönnyebbült, hogy használatuk elterjedésével sikerült elkerülni a közelgő környezeti katasztrófát. A mai bejegyzésben visszamegyünk a XIX. századba, hogy felidézzük, hogy mitől is mentett meg minket a szén és a kőolaj elterjedése.

Tovább »

Újabb OPEC-döntés: jövő márciusig csökkenti termelését a szervezet

2017.05.26. 19:39 Dóra Andrics

Újabb OPEC-döntés: jövő márciusig csökkenti termelését a szervezet

A hét olajpiaci eseménye a csütörtökön tartott OPEC-csúcs, ahol a világ legnagyobb kőolajtermelői a novemberi megállapodásuk meghosszabbításáról döntöttek. Az olajpiac már jórészt beárazta a döntést, így az olajárak alig mozdultak. Nézzük, hogyan illeszkedik a döntés az olajpiac jelenlegi struktúrájába, és milyen fejlemények várhatók a jövőben.

Tovább »

Tengeri üzemanyag szabályozás – esély a finomítóknak?

2017.05.19. 16:18 Guruló hordó

Tengeri üzemanyag szabályozás – esély a finomítóknak?

Halász György

2020-ban a tengerhajózásban használható üzemanyagok maximális kéntartalmát 3,5 százalékról 0,5 százalékra csökkentik. A környezettudatosság növelésével jól indokolható változtatás jelentősen hat a hajótulajdonosokon, hajókészítőkön és a tengeri szállítmányozás igénybevevőin kívül az üzemanyagok értékesítőire és a finomítókra is. A szabályozás kialakításával és a várt hatásokkal foglalkozom az alábbi bejegyzésben.

Tovább »

Szemünk előtt tűnik el az olaj, mégsem látjuk

2017.05.12. 14:21 Guruló hordó

Szemünk előtt tűnik el az olaj, mégsem látjuk

Andrics Dóra, Kecskeméti István

Az utóbbi évek túlkínálata miatt a világ minden táján történelmi méretűre duzzadtak a kőolajkészletek a hivatalos statisztikák alapján. A témával kapcsolatos elemzések ritkán foglalkoznak azokkal a tartályhajókon tartott, úszó készletekkel, amelyek a hivatalos statisztikákban nem jelennek meg, azonban, ezek figyelembevételével jelentősen más képet kapunk az olajpiacról. A Thomson Reuters adatai szerint még manapság is körülbelül 50 millió hordónyi kőolajat tárolnak tartályhajókon, míg ennek csúcsértéke meghaladta a 100 millió hordót 2016 év közepén.

Tovább »

Miért alacsonyak még mindig az olajárak?

2017.05.05. 20:05 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Miért alacsonyak még mindig az olajárak?

Az OPEC és non-OPEC termelés-visszafogási vállalások teljesítése és az egészséges olajkereslet mellett az olajkészletek drasztikus esését, ezzel a régvárt túlkínálat megszűnését és az árak emelkedését kellene látnunk. Mégsem ez történik. Nézzük, mi lehet a háttérben.

Tovább »

Rövidesen eldőlhet a párizsi egyezmény sorsa

2017.04.28. 15:27 Dóra Andrics

Rövidesen eldőlhet a párizsi egyezmény sorsa

Május végén esedékes a világ vezető gazdasági hatalmainak szokásos találkozója, amelynek idén klímapolitikai relevanciája is adódik. Az amerikai kabinet várhatóan már határozott döntéssel fog a csúcstalálkozóra érkezni: elhagyják a párizsi egyezményt vagy maradnak a megállapodásban. Az USA pozíciójának megértéséhez érdemes tisztában lenni a párizsi egyezmény tartalmával, annak jelentőségével, és az USA szerepével a globális klímapolitikában.

Tovább »

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

 

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Email-címünk: gurulohordo[kukac]gmail.com

 

Katt ide friss és ropogós guruló linkekért

 

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Portfólió

Portfolio Blogger