Guruló Hordó

2017-es összefoglaló 2. rész: Olajpiaci fejlemények

2018.01.12. 15:14 Guruló hordó

2017-es összefoglaló 2. rész: Olajpiaci fejlemények

Chief Economist Team

2017-es év igencsak izgalmasnak bizonyult az energiaipar számára. A szektor szempontjából egyelőre legfontosabb nyersanyag, az olaj ára az év vége felé közeledve rendre 3 éves rekordokat döntött. A kőolaj piacát évek óta jellemző túlkínálat idén valóban csökkenésnek indult, ami felfelé nyomta a nyersanyag árát. Az OPEC-megállapodás, a gazdasági növekedéssel párhuzamosan egyre kedvezőbb keresleti kilátások, az eseménydús év a Közel-Keleten, és olyan ad hoc tényezők is, mint néhány kulcsfontosságú csővezeték átmeneti meghibásodása is hozzájárultak ahhoz, hogy ma már csak egy hajszál választja el a Brent kőolaj árát a 70 dollár/hordós lélektani határtól.

Tovább »

2017-es összefoglaló 1. rész: Gazdasági környezet

2018.01.05. 16:01 Horváth Ágnes (Chief Economist)

2017-es összefoglaló 1. rész: Gazdasági környezet

Az év eleje az összefoglalók ideje, sorozatunk első részében a makrogazdasági környezet főbb jellemzőinek 2017-es alakulását mutatjuk be és röviden kitekintünk a közeljövőre is. A következő posztokban pedig az olaj- és a gázpiaci fejleményeket tekintjük át, majd megpróbálkozunk a jóslással is…

Tovább »

Tényleg zöldebbek a villanyautók? Tényleg!

2017.12.31. 11:25 Guruló hordó

Tényleg zöldebbek a villanyautók? Tényleg!

Hidi János

A nagy villanyautós felhajtás közepette szinte magától értetődőnek tűnik, hogy a Föld felmelegedéséhez kevésbé járulnak hozzá a villanyosok, mint a belső égésűek. De igaz ez akkor is, ha károsanyag-kibocsátásukat a teljes életciklusra vetítjük? Igaz!

 

Tovább »

green CO2 electric car

Nem mind zöld, ami fénylik

2017.12.22. 11:25 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Nem mind zöld, ami fénylik

Amikor a szabályozó rossz dologra lő, a piaci folyamatok jellemzően torzulnak. A károsanyag-kibocsátás sokáig a szén-dioxid kibocsátással volt egyenlő a fejekben, ezért került a tényleg kisebb CO2 kibocsátású dízel előnybe a benzines meghajtással szemben – a már a 90-es években is környezetbarát – Európában. A mostani, hirtelen dízel-ellenesség hasonló torzulásokat okozhat hosszabb távon…

Tovább »

Az európai gázpiac még mindig törékeny

2017.12.15. 18:01 Dóra Andrics

Az európai gázpiac még mindig törékeny

 

A kedden történt robbanás az ausztriai Baumgartenben, megspékelve a norvégiai csőhálózat sérülésével könyörtelenül rámutatott az európai gázellátási hálózatok törékenységére. Habár a robbanás technikai szövődményeit viszonylag gyorsan kezelték, néhány európai ország a gázpiac egyéb tényezőit is figyelembe véve az átlagnál talán hektikusabb télre számíthat.

Tovább »

Az örök második: a propilén

2017.12.09. 11:59 Guruló hordó

Az örök második: a propilén

Halász György

A "tudj meg minél többet a petrolkémiáról” sorozatunk harmadik állomása a műanyaggyártásban az etilén utáni ­ második legfontosabb alapanyag, a propilén bemutatása. Mivel etánból csak etilént lehet előállítani, a nafta és az LPG létjogosultsága alapanyagként addig nem kérdés, amíg propilénre és aromásokra is szükség van a piacon. Ezt a megoldást elsődlegesen Európában és Ázsiában választották, ahol nem áll rendelkezésre olcsó, nagy mennyiségű, saját termelésű földgáz. A propilén sokoldalú felhasználhatósága és a műanyagok iránti növekvő kereslet miatt még egy jó ideig lesz jövője a propilén és a belőle származtatott termékek gyártásának.

Tovább »

Újabb OPEC-megállapodás - mi újság az olajpiacon?

2017.12.01. 22:35 Dóra Andrics

Újabb OPEC-megállapodás - mi újság az olajpiacon?

Pontosan egy évvel ezelőtt hozta tető alá 11 OPEC ország 11 nem-OPEC országgal együttműködve azt a megállapodást, miszerint 2017 januárjától 2017 júniusáig napi 32.5 millió hordóban korlátozzák a teljes kőolajtermelésüket. A kartellező országok célja ezáltal a rekordmagas szintet elérő olajkészletek leépítése és az olajpiaci túlkínálat megszüntetése, közvetve pedig a kőolaj világpiaci árának tartósan 50 $/hordó fölé emelése. Az elmúlt egy évben többször újra összeültek a megegyezésben részt vevő országok, és a találkozókon egyrészt kitolták a termelésvisszafogás végső időpontját 2017 júniusáról 2018 márciusára, másrészt a termeléscsökkentés mellett az exporttevékenység korlátozását is bevezették. A tegnapi ülésen a megállapodást meghosszabbították 2018. végéig, azzal, hogy év közben felülvizsgálhatják a döntést.

Tovább »

Megszabadulhatunk a deflációs félelmeinktől

2017.11.24. 17:24 Guruló hordó

Megszabadulhatunk a deflációs félelmeinktől

Hidi János

Az adatok alapján az látszik, hogy a közép-kelet-európai régió lassan búcsút mondhat a deflációs félelmeknek. A háztartások fogyasztásának növekvő üteme, a reálbér-emelkedések, és az olaj árának növekedése egyaránt lendületet adnak az árszint növekedésének.

Tovább »

Benzinkutak múltja és jövője

2017.11.17. 16:48 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Benzinkutak múltja és jövője

Az Aldi múlt héten jelentette be, hogy automata benzinkutakat nyit Magyarországon. S bár az embernek lehet olyan érzése, hogy a lépés mögött inkább a vásárlók elcsábítása a cél még a karácsonyi roham előtt, mint az üzemanyagüzletbe való beszállás, az adatok azt mutatják, hogy európai összehasonlításban meglepően kevés a töltőállomás idehaza és Csehország kivételével a régióban is. Ez alapján jelentős konszolidációt nem várhatunk még az elektromos autók terjedésével sem, különösen ha a kutak egyébként is szolgáltatás központokká válnak.

Tovább »

A világ népessége korcsoportok szerint

2017.11.10. 16:14 Dóra Andrics

A világ népessége korcsoportok szerint

Ezen a héten ismét egyszerű, mégis sokatmondó üzenetekkel bíró ábrák közül szemezgettünk. Ebben a rövid bejegyzésben arra mutatunk rá, mely országokban van a legtöbb fiatal, illetve idős ember lakosságarányosan. Vegyes a kép, de talán nem is annyira, mint gondolnánk.

Tovább »

A mostani autód lehet az utolsó

2017.11.06. 12:10 Guruló hordó

A mostani autód lehet az utolsó

Hidi János

Hamar eljöhet az a pillanat, amikor hagyományos autónkat már nem lesz érdemes beindítani, mert a kedvenc szolgáltatónk feleannyiért elvisz minket úticélunkhoz, háztól házig. Ha a technikai, szabályozási és bizalmi problémák elhárulnak, akkor onnantól az átmenet gyors lesz. Persze nem lehet tudni, hogy ez mikor történik meg.

Tovább »

Kincsek átka

2017.10.27. 15:27 Dóra Andrics

Kincsek átka

Sokat olvashatunk arról, hogy a nyersanyagban bővelkedő gazdaságok az alacsony olajár-környezetben súlyos gazdasági-társadalmi kihívásokkal szembesülnek. Nem egyszer vezetett már a nyersanyagnak való egyoldalú kitettség politikai instabilitáshoz, fegyveres konfliktusokhoz. Mi az oka annak, hogy az olaj- és gáztermelésre berendezkedett országok nem tudnak elszakadni az ezekből a nyersanyagokból származó bevételektől? Másoknak sikerült a függetlenség?

Tovább »

Gáz vagy olaj? Avagy minden amit a gőzkrakkolásról tudni akartál

2017.10.20. 21:18 Guruló hordó

Gáz vagy olaj? Avagy minden amit a gőzkrakkolásról tudni akartál

Halász György

Az olajkereslet várható csökkenése miatt előtérbe került, hogy az üzemanyagon kívül mit lehet még gazdaságosan előállítani a kőolajból. Nemcsak a MOL, hanem más olajvállalat is bejelentette, hogy finomítóiban növelni fogja a műanyaggyártáshoz szükséges alapanyagok arányát az üzemanyagok (benzin, dízel) rovására, nagyobb teret adva a petrolkémiának. Triviálisnak tűnhet, de az átállást könnyebb meghirdetni, mint megvalósítani. A technológiai háttér biztosítása, a feltételek megteremtése ugyanis időigényes (5-7 év) és egyben tőkeigényes folyamat. Ráadásul nem ez az egyetlen módja az alapanyagok előállításának, ugyanis földgázból is kinyerhetők. A műanyaggyártás versenyképességét ezért döntően meghatározza, hogy melyik technológiára esik a választás és természetesen az olaj- és gázpiac alakulása is.

Tovább »

Az idő mindent megold?

2017.10.13. 16:38 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Az idő mindent megold?

 

Az árgus szemekkel figyelt olajkészletek alakulását a bevett gyakorlat szerint az öt éves átlaghoz viszonyítják. Az amerikai palaolaj-termelők 2015-ös felfutása óta egy strukturális törést látunk a készletek alakulásában. Ez azt jelenti, hogy minden évvel, ami eltelik egy korábbi, alacsonyabb olajkészlet-szint kikerül a bázisból, érezhetően megemelve az öt éves átlagot. Optikailag így ugyanaz a készletszint december 31-én és január 1-én nagyon más képet mutat. Már csak egy évet kell várni és eljöhet a hurráoptimizmus, mert az olajkészletek „normál” szinteken lesznek?

Tovább »

Miért mondja mindenki, hogy olcsó az olaj?

2017.10.06. 14:32 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Miért mondja mindenki, hogy olcsó az olaj?

Meglepte a piacot, hogy az év első felében a nagy olajcégek (Shell, Exxon, Chevron, Total, Statoil) újra jelentősebb profitot tudtak felmutatni a továbbra is 50 dollár/hordó körüli olajárak mellett. Az eredményesség mögött az OPEC megállapodás miatti átmeneti olajár visszapattanáson kívül talán még fontosabb szerepet játszott az elmúlt évek költséghatékonyság-növekedése. Az elemzők körében egyetértés mutatkozik abban, hogy a hatékonyságnövelésre a tartósan alacsony olajár-környezet kényszerítette rá a cégeket.

Tovább »

„Évekig hülyére vettek bennünket”

2017.09.29. 15:24 Dóra Andrics

„Évekig hülyére vettek bennünket”

Hidi János

Ezzel a címmel jelent meg az Auto Bild augusztus eleji száma, ami jól mutatja a német szakújságírók lesújtó véleményét a hazai autógyártás szinte egészéről. Korábban példa nélküli volt, hogy a konvencionális, időnként talán részrehajló német autóipari sajtó ilyen mértékben ostorozza a hazai gyártók három legnagyobbját.

Tovább »

Nem mindegy, mit tanulsz

2017.09.22. 16:18 Dóra Andrics

Nem mindegy, mit tanulsz

Ezen a héten néhány sokat mondó ábrát gyűjtöttünk össze egyes országok dolgozóinak képzettségi szintjét bemutatva. Sokat változott a kép az előző évszázad közepe óta, és ez a változás nem hagyta érintetlenül a gazdaságot sem.

Tovább »

Hol a határ a megújuló áramtermelésben?

2017.09.15. 14:15 Guruló hordó

Hol a határ a megújuló áramtermelésben?

Hidi János

A jelenlegi technológiai, természeti, infrastrukturális és politikai adottságok mellett a szél- és naperőművek áramtermelésben való részesedésének a reális felső határa 50% körül lehet, és még ennek az eléréséhez is jelentős beruházásokra és szoros nemzetközi együttműködésre lesz szükség. Ahhoz, hogy az elektromos áram ára ne szökjön az egekbe, rendszerszintű változásokat kell megvalósítani a meglévő infrastruktúrában.

Tovább »

Áldás vagy átok? Venezuela és az olajipar

2017.09.08. 16:22 Dóra Andrics

Áldás vagy átok? Venezuela és az olajipar

Venezuela a világ kőolajban leggazdagabb országa, amely most mégis a politikai és gazdasági összeomlás szélén áll. Az ország olajiparának szerkezete jelentősen hozzájárult a most kialakult helyzethez, és az ország jövőjét sem hagyja érintetlenül. Kérdés, hogy hogyan érinti az olajpiacot a venezuelai válság.

Tovább »

Harvey és ami még utána jön

2017.09.01. 16:00 Dóra Andrics

Harvey és ami még utána jön

Nem érhetett véget a nyár egy nagyobb, az olajpiacot is megrázó esemény nélkül. Az USA-t egy hete elérő Harvey hurrikán augusztus 31-ére elhagyta az USA energiaközpontjának számító Mexikói-öblöt, a vihar azonban jelentős károkat okozott az olajtermelésben, a finomításban és az infrastruktúrában. Vegyük sorra, milyen hatásai voltak a hurrikánnak, és várhatóan hogyan tér magához az olajpiac.

Tovább »

Valóban a technológia jelenti az olajkorszak végét?

2017.08.25. 16:27 Dóra Andrics

Valóban a technológia jelenti az olajkorszak végét?

A tradicionális energiahordozók végét már sokféleképpen megjósolták. Az elektromos autók újbóli megjelenésével, a megújulók térnyerésével sokan jelenleg is az olajkorszak végét emlegetik. Az alternatív technológiák elterjedése több tényező függvénye, nem utolsó sorban felmerül a hagyományos energiahordozók alkalmazkodóképessége a változásban lévő világhoz. A fejlődő technológia azonban nem feltétlenül ellensége a fosszilis energiahordozóknak, ugyanis a termelékenység növeléséből még jelentős versenyelőnyt szerezhetnek.

Tovább »

Fémes jövő

2017.08.15. 14:32 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Fémes jövő

Az elektromos autók akkumulátorai lítium ion-alapúak, de nemcsak lítium kell a gyártásukhoz. Attól függően, hogy milyen fémet használnak a katódhoz az akkumulátorban, jellemzően szükség van mangán, nikkel vagy kobalt hozzáadására is. Ezek közül legnagyobb bőségben mangán, utána pedig a nikkel áll rendelkezésre a világon és ehhez képest meglepően kis mennyiségű lítium- és kobalt-tartalékról tudunk. Különösen szűk lehet a keresztmetszet kobaltból, amiből jelenleg még csak a termelés 6,5%-át építik be az elektromos autókba, de ez hamarosan megsokszorozódhat. Mivel a kereslet folyamatosan nő, míg a kínálat viszonylag korlátozott, ezért a kobalt ára döntő lehet már a közeljövőben az akkumulátor-költségek további csökkenésében, ami a kulcsa az elektromos autók népautóvá válásának.

Tovább »

Mikor szabadulhatunk meg a kipufogógázoktól?

2017.08.14. 16:58 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Mikor szabadulhatunk meg a kipufogógázoktól?

Az elektromos autók elterjedésével és olajkeresletre való hatásával kapcsolatban az előrejelzések állandó módosítgatásának vagyunk tanúi. A bombasztikusnak kikiáltott számok ráadásul rendszeresen különböző tartalmakat takarnak. Egyrészt nem lehetünk biztosak abban, hogy mit is értenek elektromos autó alatt (hibridek beleértendők-e), másrészt gyakran keveredik, hogy az elektromos autók az új autó eladásokon vagy a teljes autóállományon belüli arányáról beszélnek-e.

Tovább »

Tudjuk, hol nyaralsz a nyáron…

2017.08.04. 22:05 Dóra Andrics

Tudjuk, hol nyaralsz a nyáron…

A kánikulára tekintettel a héten könnyedebb témával készültünk, és a nyaralásról álmodozva az Európai Unió statisztikáit vettük kezünkbe, hogy néhány ábrával szemléltessük a turizmus legfontosabb jellemzőit a kontinensen.

Tovább »

A király meztelen?

2017.07.28. 16:54 Dóra Andrics

A király meztelen?

Ismét összeültek a novemberi OPEC megállapodásban érintett OPEC és non-OPEC országok, hogy értékeljék eddigi együttműködésük eredményét. Habár szolgált némi újdonsággal a hétfői találkozó, mi azon a véleményen vagyunk, hogy a megállapodás hatása az olajpiacra nem lesz jelentős, és ebben a jövőben sem várható változás.

Tovább »

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

 

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Email-címünk: gurulohordo[kukac]gmail.com

 

Katt ide friss és ropogós guruló linkekért

 

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Portfólió

Portfolio Blogger