Gazprom versenyvizsgálat – már éppen itt volt az ideje…

Az EU végre rájött arra, ami régóta egyértelmű... Újabb jel, hogy a Gazprom (piaci) ereje hanyatlóban van.

Zsoldos István és Vargha Péter Simon írása

 

Az Európai Bizottság vizsgálatot indított, hogy kiderítse, vajon sértett-e a Gazprom versenyjogot a közép- és kelet-európai gázeladások során. A gyanú szerint a cég korlátozhatta a szabad gázáramlásokat, valamint a diverzifikációs törekvéseket a régióban, illetve tisztességtelen árakat szabhatott.

 Ez újabb jele annak, hogy a Gazprom (piaci) ereje hanyatlóban van. A vállalat egyébként mindig megpróbált különböző eladási árakat elérni a különböző piacokon, attól függően, hogy azok mennyire függnek az orosz importtól. A Gazprom azt is meg próbálta akadályozni, hogy az árazási különbségeket learbitrálják az egyes EU országok egymás közt. Bár mindenki tisztában volt ezekkel, eddig valahogy ezt a viselkedést nem vizsgálták az EU-ban… az újdonsült bátorság hátterében szintén a palagáz és az európai piac dinamikájának változása húzódik. A palagáz fontosságát, ahogy múltkor írtuk, az utóbbi időben már az oroszok is kezdik elismerni.

forrás: Gazeta.ru:EU opens antitrust probe against Gazprom

A Gazprom viselkedése gazdaságilag lehet, hogy racionális volt, (minden eladó szeretne árdiszkriminálni a vevői között), de az alternatív kínálat növekedése és az európai piac szűkülése miatt mindig is valószínűsíteni lehetett, hogy ennek azért valamikor neki fognak menni az EU hatóságok. És különben tényleg nem szabadna, hogy valaki is képes legyen az árait saját maga kialakítani az egyes EU piacokon, ha az EU közös piac jelent valamit…

A közös piac persze csak akkor tud megfelelően működni, ha megfelelő szállítási kapacitások (csővezetékek, LNG) állnak rendelkezésre, hogy verseny alakulhasson ki. Éppen azért csökkenhetett Nyugat-Európában a nagy gázcégek piaci ereje, mert a szállítási útvonalak megvoltak. Ezzel szemben Közép- és Kelet-Európában jóval gyengébbek az országok közötti összeköttetések, így a piac szétszabdalt maradt.

Egy EU versenyhatározat nem pótolja a szükséges infrastruktúrát, de korlátozhatja a piaci erőfölényt –  főleg akkor, ha a fizikai összeköttetés is kiépül. (Például nem kell versenyjogot sérteni azzal, hogy megtiltjuk, a vevőink kinek értékesíthetik tovább a gázt, ha fizikailag nem tudják azt máshol eladni).

Az egyetlen furcsa dolog a felsorolt vádakban az, hogy az olajárakhoz rögzített gázárakat is felsorolja a vádpontok között. Ez végül is a legutóbbi időkig a sztenderd iparági gyakorlat volt Európában, és még mindig sok helyen az világszerte, domináns például Ázsiában. Nem csak a Gazprom adja gázexportjának egy jelentős részét olajárakhoz indexálva, hanem Norvégia és Algéria is. Ez önmagában nem bűn, még ha mostanában az azonnali piaci árak szerepe nagyobb is, mint korábban volt Európában…

Mindenesetre a döntés a versenyjogi eljárásról a Gazprom ellen mindenképp politikai döntés is. A Gazprom monopoljogokkal rendelkezik az orosz gáz exportjában, és extrém szoros szálak kötik az orosz politikához, még ha az utóbbi időben vannak is jelek, hogy ezek gyengülnek. A döntést Moszkvában értelmezhetik Oroszország elleni támadásnak is. Hogy az orosz politika hogyan reagál az ügyben, az érdekes jelzés lehet a Kreml-megfigyelőknek az országon belüli hatalmi harcokról is, amelyekbe amúgy nagyon nehéz belelátni. (Eddig hivatalos reakció nem volt.)

A mostani bejelentés előzménye egy hajnali rajtaütés (bejelentés nélküli helyszíni vizsgálat) európai gázcégeknél mintegy egy évvel ezelőtt, a vizsgálatnak pedig nincs formális határideje. Így ne várjunk gyors eljárást, és nagyszabású megoldásról szóló szalagcímeket jövőre.

Hasznos lenne, ha az EU vizsgálat a (jelenleg nem létező) ártraszparenciát is növelné. Ez nagyon furcsának hangozhat a kívülállók számára, de még ma sem tudni pontosan, hogy ki mennyit is fizet az orosz gázért…

A jövőben valószínűleg az orosz import gáz árazásában is nagyobb szerepe lesz az azonnali piacoknak. Az átlagos import árszint emiatt alacsonyabb lehet, különösen Közép és Kelet Európában, ahol eddig az árak a legmagasabbak voltak…

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr554757103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása