Előbb csináljanak egy telefont, ami kibírja fél napnál tovább

Aztán tőlem jöhet az Apple autó is.

Minden attól hangos hetek óta, hogy az Apple most TÉNYLEG beszáll az autó-bizniszbe, csábítja el a konkurens cégek mérnökeit, már a projekt-nevet (Project Titan) és a céldátumot (2020) is tudni vélik.

apple_car.jpg

Van kölcsön egy ICar töltőd? Kép: index.hu

Persze sok konkrétum azért nincs, de nem véletlenül repült rá mindenki a hírre: amelyik iparágban az Apple eddig megjelent, ott elég nagy változások jöttek. Ha ugyanezt az autóknál is meg tudnák csinálni, amire egy átlag amerikai jó párszor annyit költ, mint telefonra, az nagyot szólna.

HA meg tudják csinálni. És ebből a szempontból a poszt címe (Először csináljanak egy telefont, ami kibírja fél napnál tovább) egyáltalán nem csak egy hangzatos mondás.

Az, hogy mikor lesz áttörés az elektromos autók piacán, jórészt attól függ, mikor (és kik) tudnak olyan MEGFIZETHETŐ akkumulátorral előállni, amivel egy töltéssel 4-500 kilométert is le lehet vezetni (vagy esetleg kevesebbet, de akkor iszonyú gyorsan fel lehet tölteni). Aki rendszeresen olvassa a Guruló hordót, annak ez már nem újdonság, írtunk már róla (lásd: Hogyan ér véget az olajkorszak?)

Sok problémát kell még megoldani az akkumulátoroknál (feltöltési idő, biztonság, ellenállóság, töltő infrastruktúra, stb.), de a legfontosabb az előállítási költség. Mivel ennyire drágák, az autógyártók általában csak egy kis teljesítményű aksit építenek be az elektromos autóikba, ami egy nem túl vonzó termékhez vezet. Az akkumulátorok ára iparági titokként van kezelve, azonban az elektromos autók magas árából elég jól vissza lehet számolni. A különböző jelenlegi becslések $250-500/KWh-ra teszik a költségeket. Nekünk a magasabb értékek valószínűbbnek tűnnek. […]

$350/KWh-s akkumulátorárakon, egy 500 km hatósugarú autóba egy akkumulátor $26 000-ba (5,8 millió forintba) kerülne. Ez több mint a legtöbb autó teljes költsége. Szerintünk legalább $7-8 000-ig (2 millió forintig) csökkennie kell az akkumulátor árnak, hogy versenyképes tudjon lenni.

A teljes poszt: Hogyan ér véget az olajkorszak?

Mennyi az akkumulátor költsége egy Tesla és egy Iphone árából?

Azt érzékeltetendő, hogy mennyire az akkumulátorokról függ az elektromos autó biznisz (és ez mennyire más ebből a szempontból, mint egy Iphone), elég ránézni az alábbi ábrára. Ez azt mutatja, hogy az igencsak divatossá váló, de hiperdrága Tesla árából az akkumulátor költsége mekkora lehet.

tesla_s_iphone.png

Forrás: saját számítás, Tesla Motors Club fórum, Tesla.com, techinsights.com, apple.com         

A nagyobb hatótávolságú, 85kWh-s akkuval szerelt Tesla belekerül 90-100 ezer dollárba is (25-27 millió forint), típustól, felszereltségtől függően. Az akku költségére csak becslések vannak, ahogy írtuk a tényleges szám hadititok . De az akku költsége valahol a 14000-22000 dollár között van. (Pár becslés itt és itt)

Egy Iphone 6-os ára az USA-ban 650 dollárnál kezdődik (előfizetés nélkül), míg az akku alig 3-5 dollár. Az Iphone-nak egyetlen olyan alkatrésze sincs, amely ekkora részt képviselne az egész kütyü árából vagy költségéből (az Iphone költségfelbontást lásd pl. itt).

Hegesztgetés vagy forradalom?

A Tesla akku-ára kWh-nként egyébként már így is jóval alacsonyabb, mint az iparág többi szereplőjénél (és mint ami a korábbi posztunkban szerepel). A fenti számok szerint valahol 160-260 USD/kWh körül lehet.

Ezt a Tesla úgy érte el, hogy nem dedikált akkut fejlesztett az autóhoz, hanem egyszerű, a piacon elérhető, a laptopokban használthoz hasonló cellákat vett és épített össze akkumulátorrá.

Elon Musk ambiciózus tervei szerint az akku-gigagyárában 100 USD/kWh alá vinné az akku költségeket. Ezzel már nem csak a hiperdrága szegmensben lehetnének eladhatók az autóik. És ez az a szint, ahol az Apple is célozhat, ha széles körben eladható elektromos autót fejleszt… Nem véletlen, hogy akkumulátorokon dolgozó mérnököket is nagy számban próbált az Apple levadászni az utóbbi időben. Ha valóban sikerül a 2020 körül erre a szintre lemenni, akkor azért már akkor is nagy konkurenciája lehet a benzines-dízeles autóknak (feltételezve még, hogy a töltéssel kapcsolatos tyúk-tojás problémát is sikerül megoldani). Tehát előbb, mint az emlegetett posztunkban mondtuk.

Nagy kérdés persze, hogy technológiai áttörés nélkül ez a szint elérhető-e, és ha igen mikor. Elon Musk gigagyárával arra fogad, hogy nem lesz áttörés, csak a jelenlegi lítium-ionos akkumulátor-technológia lesz folyamatosan egyre olcsóbb. Az Apple sem úgy csinált eddig forradalmat, hogy a semmiből csinált új hardvert, hanem jókor és jól rakott össze olyan alkatrészeket, amik akkor váltak elérhetővé.

Ki nyeri a versenyfutást?

Az Economist a legutóbbi számában amellett érvel, hogy szerintük még így is a mostani nagy autógyártók lesznek a versenyfutás győztesei. Ebben mi nem lennénk annyira biztosak. A Tesla iszonyatosan szexinek tűnik, és ha sikerül a költségeiket csökkenteni, még hozhatnak áttörést. És az Apple tőkeereje és brandjének értéke azért sok kezdeti hiányosságot áthidalhat, és ők is igen jó rendszerintegrátorok.

Eddig az autógyártás modellje az volt nagyjából, hogy a „márkacégek” mint a Volkswagen képesek egy karosszériát és motort tervezni és a többi alkatrészt jól beintegrálni ebbe a rendszerbe. Az alkatrész beszállítók mint például a Bosch már eddig is egyre erősödtek, de még nem érkezett ez az „Intel Inside” mintájára az, hogy az átlag autóvásárló különösebben figyelne rájuk.

Az elektromos (és feltehetően valamennyire előbb-utóbb önvezető) autókkal amelyeket az Apple és a többi új belépő próbálnak gyártani, ezek az erőviszonyok nagyon átalakulnának. Az elektromos autókban az elektromos motor nagyon egyszerű és kiforrott technológia. Az akkumulátorok és a motor vezérlése és az esetleges önvezető technológia szoftver kérdés, ezek egyikében sincs előnye a hagyományos autógyártóknak. Csak karosszéria tervezésre építeni elég sovány üzletnek tűnik – talán ezért is próbálkozik néhány hagyományos autógyártó az (elég reménytelennek látszó) üzemanyagcellás autókkal...

A rendszerintegrálás egyébként nem lebecsülendő képesség, a koreai autócégeknek eltartott egy darabig megtanulni, a kínaiaknak meg még nem igazán sikerült. Nem garantált tehát, hogy mi lesz az új belépők megjelenésének az eredménye.

Egy dolog tűnik biztosnak: ahogy már korábban is írtuk más témában, a fogyasztók biztosan jól járnak a versenyfutással...

 

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

 

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr757211521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

süti beállítások módosítása