Rohamosan esnek az elektromos autók akkumulátor-árai, ami meglepte az elemzőket. Mindez átrendezheti az autópiacok mellett az árampiacot is.
Összefoglaltunk pár írást a témában. De van itt még hülyeségeket beszélő bankvezér és a Google-EU meccs is. Heti linkajánlónk.
(A megszokott Guruló linkek egyben a poszt végén)
Valószínűleg ezt az ábrát láttuk a legtöbbször az elmúlt hetekben. Azt mutatja, hogyan alakultak az elektromos autók akkumulátor-árai az elmúlt években.
Az ábra a Nature Climate Change folyóiratban jelent meg múlt hónapban (mi itt a Thinkprogress összefoglalóját szemlézzük).
Björn Nykvist és Mans Nilsson kutatása szerint az „elektromos autók akkumulátorainak ára gyorsan csökken, 2007 és 2014 között évente nagyjából 14%-al esett az ár ($1,000/kWh-ról $410-ra).” A kutatás az elektromos autók piacvezetőinek (Tesla Model S és Nissan Leaf) árait is vizsgálta, és azt találták, hogy „itt az akkumulátorok árai még alacsonyabbak, $300/kWh körül vannak”. Tehát a legjobb gyártók már most elérték az áregyenlőséget a konvencionális autókkal.
Az igazi áttörés azonban még nem jött el. „Ha a költségek elérik a $150/kWh tartományt, az elektromos autók valószínűleg már nem csak egy szűk kör számára lesznek elérhetők, és az egész piacot elkezdik meghódítani, ami teljes paradigmaváltást jelentene a járműtechnológiában.” Ez az áttörés nem lehetetlen, már akár 2020 környékére elérhető a 150 dolláros akkumulátor ha folytatódik a termelés tökéletesítése, a mérethatékonyság növelése és az iparág is megtanulja az új technológiát.
A teljes Thinkprogress összefoglalót lásd itt.
Hasonlókról mi is írtunk múltkor, az Apple autó kapcsán: Előbb csináljanak egy telefont, ami kibírja fél napnál tovább
Ingyenáramot tankoló Tesla Budapesten. Kép: 444.hu
Ramez Naam cikkében tovább elemzi, mik a következményei az olcsó akkumulátoroknak:
A napelem-forradalommal együtt áttörés jöhet az otthoni energiatárolásban
Ha valaki ma napelemmel felesleges áramot termel, annak általában megéri visszatáplálni a hálózatba. Csakhogy várhatóan nem fog mindig (közel) annyit kapni az áramért, amennyiért veszi. (A háztartások jó drágán veszik általában az áramot a fejlett országokban.) Viszont ha olcsóbb lesz a tárolás otthoni akkumulátorral, vagy az elektromos autóval, akkor megérheti majd eltárolni későbbre, ahelyett, hogy visszaadná hálózatba.
Mindez a hálózatokra, az árampiacra is jelentősen hat
A nappali és éjszakai áramár-különbségeket mérsékelheti, a csúcsidőszakokban termelő (gáz)erőműveket nehéz helyzetbe hozza. És – ezt már mi tesszük hozzá – nyomás alá helyezheti a kiskereskedelmi áramárakat, főleg ott, ahol a kiskereskedelmi árrés olyan óriási, mint például Németországban.
Ramez Naam teljes cikkét lásd itt.
Lásd még erről a mi múltkori írásunkat is: A napelemek forradalma.
És akkor a teljes heti linkajánló
Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!
Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.