A technológia harca az olajipari monstrumokkal, avagy mikorra várható az innováció rombolása?

A rohamos ütemben fejlődő technológiának köszönhetően a fosszilis üzemanyagok piacán egyre nagyobb a verseny: elektromos autók, megújuló energia, önvezető autók. De mikorra tehető az olajtermékek iránti kereslet csökkenése, azaz mikor kezdik el a fosszilis üzemanyagokat kiszorítani a piacról „zöldebb” vetélytársaik? A válaszokon sok múlik, hiszen a globálisan is meghatározó energiapiaci szereplőknek eszerint kell közép- és hosszú távon meghatározniuk stratégiájukat. A bizonytalanság azonban nagy: a feltett kérdésekre adott válaszokban nincs konszenzus. Heti linkajánlónk következik a témában.

denial.PNG

  1. A World Energy Council szerint az egy főre jutó energiakereslet 2030 körül fog tetőzni. A londoni székhelyű szervezet szerint az energiakereslet csökkenő üteme több tényező együttes hatásának eredménye. A technológiai fejlődésnek köszönhetően a világ energiafelhasználása a következő 15 évben sokkal hatékonyabbá válik. A megújuló energiaforrások előnye többek között az, hogy kevesebb anyagráfordítással ugyanakkora energiát szabadítanak fel, mint fosszilis versenytársaik. Ezt a hatást erősítik a megújulók köré épülő technológiai rendszerek (okos otthonok, okos városok), illetve az egyre szigorúbbá váló szabályozás.
  2. Energiaipari elemzők, illetve vállalatok elsősorban az olajipari termékek keresletére fókuszálnak, és ők is csökkenést jósolnak – azonban nagyon eltérő időtávon
    1. Az International Energy Agency (IEA) elemzői szkeptikusak az elektromos autók forradalmával kapcsolatban. Szerintük az olaj iránti kereslet a következő 30-50 évben még emelkedni fog. A legtöbb üzemanyagot ugyanis a tehergépjárművek, a repülőgépek és a petrolkémia emésztik fel, ahol a fosszilis energiának még nincs életképes alternatívája. Ezzel szemben a személyautók, amelyeknél releváns alternatívaként jelenik meg az elektromos meghajtás, a közlekedésben felhasznált energiának csupán kis részéért felelősek.
    2. Jelenleg szinte senki nem számol az elektromos meghajtású teherautók megjelenésével, a feltételezések azonban itt sem változatlanok. A legutóbbi innovációk alapján elképzelhető, hogy a teherautók a jövőben önvezetővé válnak. Ha a teherautók/repülőgépek üzemeltetését nem korlátozza a munkaerőhiány, illetve a szabályozás (pl. pihenési idő), a jövőben akár nagyobb forgalom lebonyolítására lesznek képesek. Ez pedig részben ellensúlyozhatja az elektromos autók miatti keresletkiesést a fosszilis üzemanyagok piacán.
  3. Európa legnagyobb olajvállalata, a Royal Dutch Shell már most az olajkorszak végére készül. A Shell 5-15 éven belül várja az olajtermékek iránti kereslet tetőzését. A cég szerint ez a megújuló energia rohamos terjedésének és az elektromos autók megjelenésének köszönhető. A nagy olajipari vállalatoknak stratégiai szempontból különösen fontosak a kereslettel kapcsolatos előrejelzések. A Shellnél ennek megfelelően egyre inkább az alternatív üzemanyagok (gáz, bioüzemanyag) gyártására helyezik a hangsúlyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr711971884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása