Nem lesz olcsóbb a benzin egyhamar

Az EU teljes olajembargóra készül, pedig a kőolaj mellett jelentős mennyiségben importál dízelt, propán-butánt és vákuum gázolajat (VGO) is. Még ha ez utóbbiról nagyon kevesen hallottak is, rossz hírünk van: ennek a terméknek a hiányában egész Európában akadozhat a benzin és a dízel termelés.

Oroszország ukrajnai inváziója után nemcsak a kőolaj ára emelkedett, hanem az európai dízel prémiuma is a kőolajhoz viszonyítva. Ez nem volt igazán meglepő, hiszen az EU nettó importőre a gázolajnak, eddig olyan 25 millió tonna dízel érkezett Oroszországból évente a kontinensre, a teljes európai import közel fele. Sokkal kevésbé volt viszont érthető elsőre, hogy miért ugrott meg a benzin prémiuma is a kőolajhoz viszonyítva. Európa ugyanis nettó exportőr ebben a termékben és az Egyesült Államokat, Nyugat Afrikát és Ázsiát szolgálja ki benzinnel és keverék komponensekkel. Nem triviális tehát, hogy miért mozgatják az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatos hírek ennyire.

Európai dízel és benzin jegyzés felára (crack spread) Brent kőolajhoz képest
Forrás: Platts

A problémát a vákuum gázolaj (vagy ahogy a szakik hívják: VGO) nevű termék okozza. Ez a termék a finomítás során, a finomító vákuum desztillációs tornyában keletkezik és jellemzően további feldolgozáson esik át, fontos alapanyaga az üzemanyaggyártás fő üzemegységeinek, a hidrokrakkolónak (dízel előállítás) és a fluid katalitikus krakkolónak (benzin előállítás) is. Olyannyira fontos alapanyag, hogy az eddig szokásos üzemanyagmennyiség előállításához Európa importra szorult belőle. Az adatok azonban azt mutatják, hogy a háború kitörése után a tengeren Európába érkező orosz VGO import nagyjából a felére csökkent.

Oroszországból érkező tengeri vákuum gázolaj import Európába
Forrás: Kpler

A hiány pedig hamar érdemi emelkedést okozott a vákuum gázolaj európai jegyzésárában. A benzin kőolajhoz viszonyított prémiumát tehát két tényező is emelte, egyrészt a VGO hiány miatti alacsonyabb termeléssel kapcsolatos félelmek, másrészt a növekvő alapanyagköltség is. Mindkettő itt maradhat velünk a teljes olajembargó időtartamára, tartósan drágítva az európai üzemanyagárakat.

Nem segít az sem, hogy a dízel relatíve jobban drágult a benzinhez képest, ezért a komplexebb, rugalmasabb finomítók igyekezni fognak növelni a dízel kihozatalukat, jellemzően a benzin rovására, ami rövid távon még tovább csökkentheti a kínálatot. Még akkor is, ha azt gondoljuk, hogy ennek a hatása nem lesz olyan tartós, mint a fenti tényezőké.

VGO és benzin prémiumok a Brenthez viszonyítva USD/hordóban
Forrás: Argus

Rendszeres olvasóink már tudják, hogy az olajipar és a finomítás egy nagyon komplex iparág, rengeteg összefüggéssel, amelyek többségével békeidőkben szerencsére nem kell tisztában lennünk ahhoz, hogy nyugodtan aludjunk. Azonban nemcsak a most a figyelem középpontjában lévő energiaellátás biztonsága, de egy nagyobb zökkenők nélküli energia átmenet is feltételezi, hogy a mindenkori szabályozási, szankciós döntések „apróbetűi” is rendben legyenek. A politika pedig nem mindig tudja felmérni, hogy alapvetően jószándékú döntéseinek, milyen másod-, harmad- és sokadik körös hatásai lesznek. Mint azt a VGO példája is mutatja, kis(ebb) horderejűnek tűnő döntések is könnyen tudnak maradandó károkat okozni az értékláncokban, akár globálisan is.

Még ha szkeptikusak is vagyunk a piac mindenhatóságában, azt látni kell, hogy a kialakult kereskedelmi kapcsolatok, különösen az energetikában, sok évtizedes együttműködés és optimalizáció végeredményei, amit könnyű egyik napról a másikra felrúgni, de sokkal nehezebb új alapokra helyezni. A szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében eddig is óriási kihívás várt az energiaszektorra, most pedig egy még gyorsabb, korábban soha nem látott ütemű átszervezés, újraszervezés előtt áll a szektor. Nemcsak Európában, hanem az egész világban. Szerencsére meg lehet csinálni, a kérdés az, hogy milyen áron.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr2417824463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) euro (3) Euro (4) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása