Guruló Hordó

Minden csapból orosz gáz folyik?

2018.10.05. 15:11 Hidi János

Minden csapból orosz gáz folyik?

Az orosz-amerikai rivalizálás egyik terepe az EU-ban a cseppfolyósított földgáz (LNG) kereskedelme. E tekintetben eddig talán az amerikai LNG kapott nagyobb sajtófigyelmet, de a számok azt mutatják, hogy idén az orosz LNG áll nyerésre. Igaz, hogy a kettő együtt sem éri el a qatari behozatal tizedét, de ki gondolta volna, hogy a fagyos Yamalból több hajó érkezik majd, mint az USA keleti partjáról.

Tovább »

USA EU Oroszország LNG

Jókor jó helyen?

2018.09.21. 19:19 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Jókor jó helyen?

Az amerikai energiahatóság becslése szerint az USA nyersolajtermelése már idén februárban meghaladta Szaúd-Arábiáét és augusztusban – közel két évtized után – az oroszoknál is többet termelt. A nagyobb kihozatalt az erős keresleti környezetben és az OPEC+ országok önkéntes és kevésbé önkéntes termelésvisszafogása miatt viszonylag gyorsan világpiaci exportrészesedésének növelésére tudta váltani.

Tovább »

Megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelarány csökkenése

2018.09.07. 17:10 Hidi János

Megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelarány csökkenése

A német és francia havi adatokból az látszik, hogy a 2017-es csökkenő tendencia után 2018-ban megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelek arányának csökkenése.

Tovább »

Megújulók vs. fosszilisek: mi történt 2017-ben?

2018.08.31. 18:02 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Megújulók vs. fosszilisek: mi történt 2017-ben?

A világ elsődleges energiafogyasztása 2,2%-kal nőtt 2017-ben. Bár a megújulók közel 17%-os bővülése 2016-hoz képest kiugró az energiaforrások között, ez az addicionális fogyasztásnak csak a negyedét fedezte. A fogyasztásnövekedés 70%-át továbbra is a fosszilisek (szén, olaj, gáz) biztosították.

Tovább »

energia energiahatékonyság megújulók

Az autók egyre takarékosabbak, mégse drágulnak

2018.08.24. 16:56 Hidi János

Az autók egyre takarékosabbak, mégse drágulnak

Az utóbbi 15 év autói egyre takarékosabbak, de az áruk lényegében változatlan. Lehet, hogy nem is olyan borzasztó, ha a szabályozás kikényszeríti a takarékosságot?

Tovább »

Egy jó ötlet csak annyira jó, amennyire megvalósítható

2018.08.17. 14:23 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Egy jó ötlet csak annyira jó, amennyire megvalósítható

Ha csökkenteni akarjuk a CO2 kibocsátást, megfelelő ösztönzőket kell teremtenünk. Ennek alapvetően két útja van, támogatjuk a kevésbé szennyező kibocsátást vagy büntetjük a szennyezést. Az állami támogatásokkal azonban jellemzően két probléma is van, egyrészt az adófizetők pénze véges és sok minden másra is kell, másrészt az állam nem feltétlenül a legjobb döntéseket hozza, amikor azt kell kitalálnia, hogy milyen technológiák lesznek a nyerők a jövőben. A közgazdasági elmélet ezért alapvetően a második utat preferálja, pedig a karbon árazás csúfosan megbukott ezidáig a gyakorlatban.

 

Tovább »

CO2 EU ETS carbon pricing karbon árazás

Benzin, dízel, csalás és NEDC

2018.07.27. 14:17 Hidi János

Benzin, dízel, csalás és NEDC

Sok kritikát kapott az EU-s NEDC mérési szabvány az utóbbi években, hiszen a mérési ciklus nem alkalmas a valós körülmények közötti fogyasztás mérésére (le is váltja egy új szabvány idén szeptembertől). Az a haszna azért valamelyest megvolt, hogy segítette az egyes autók közötti összehasonlítást. Szerintem még egy további haszna is van (volt/lett volna): segíthet(ett volna) a csalók korábbi lebuktatásában.

Tovább »

Mit tehetünk a városi légszennyezés ellen?

2018.07.20. 14:43 Guruló hordó

Mit tehetünk a városi légszennyezés ellen?

Marton Mátyás és Tóth Gergely

 

Ebben a posztban a városi légszennyezettség egyre inkább felkapott témáját járjuk körül; mely tényezők járulnak hozzá a légszennyezés kialakulásához, melyek a leghatékonyabb csökkentési lehetőségek a közlekedési és a háztartási szektorra fókuszálva, illetve mit tudunk mi tenni, hogy egy tisztább levegőjű városban éljünk?

Tovább »

környezetvédelem CO2

Tovább fogunk-e élni 2060-ban?

2018.07.11. 11:40 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Tovább fogunk-e élni 2060-ban?

 

A születéskor várható élettartam Kelet- és Közép-Európában a brazil és argentin szinteken van jelenleg. Ráadásul az OECD éves nyugdíjjelentése szerint a relatív pozíciónk tovább fog romlani a következő 50 évben. Pedig a nyugdíjrendszerek fenntarthatósága érdekében megemelt korhatárok miatt egyáltalán nem mindegy, hogy meddig élünk még a nyugdíjba vonulás után. Az adatok alapján Magyarországon egyáltalán nem biztos, hogy az önkéntes nyugdíjpénztár tagoknak a járadékot érdemes majd választania az egyösszegű kifizetés helyett, különösen a férfiak esetében.

 

Tovább »

Kína már nem akar a világ szemétlerakója lenni

2018.07.09. 16:53 Guruló hordó

Kína már nem akar a világ szemétlerakója lenni

Halász György

 

2018. január 1-jén életbe lépett szabályozás szerint Kínába 24 hulladékcsoport behozatalát tiltották meg az ún. yang laji – „idegén szemét” csökkentése érdekében. Az érintett termékek a műanyagok mellett fémeket, sőt papírhulladékot is tartalmaztak. A változtatás oka egyértelmű(nek látszik): a világ hulladéklerakójának lenni egy bizonyos ponton túl már inkább hátrányos, hiszen az egyre növekvő hulladékmennyiség jelentős részét már Kínában sem tudták újrahasznosítani. Ráadásul a Kína fejlettebb részein felfutó fogyasztás egyre inkább elegendő hulladékot szolgáltat az újrahasznosításra az import nélkül is, amire már nem maradt kapacitás.

Tovább »

környezetvédelem műanyag EU Kína petrolkémia

Exit vagy sem?

2018.06.26. 16:26 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Exit vagy sem?

A magas olajár jó az olajkitermelő országoknak (és vállalatoknak), de nem jó az importőröknek és az olajtermékek fogyasztóinak. Az OPEC+ kartell azt a kényes egyensúlyt próbálja éppen megtalálni, amikor a termelés-visszafogás még nem emeli az egekbe az üzemanyagárakat visszavetve a keresletet, de már megéri beruházni a kitermelésbe még egy pesszimistább hosszabb távú keresleti előrejelzés mellett is. Annak ellenére, hogy többé-kevésbé konszenzus volt abban, hogy a 2016. végi kínálat-visszafogás elérte eredeti célját, a múlt heti OPEC találkozó egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy erről a „kívánatos” árszintről a kartell tagjai nagyon mást gondolnak és emiatt nem sikerült a korábbi egységes és fegyelmezett fellépés hitelességét megtartani.

Tovább »

olaj Irán Venezuela Oroszország OPEC Saudi Arabia

Erősen kezdték az évet a villanyautó eladások

2018.06.15. 18:33 Hidi János

Erősen kezdték az évet a villanyautó eladások

Az EV-Volumes adatgyűjtése szerint 2018 első negyedévében a konnektoros villanyautók (BEV+PHEV) eladásai világszerte 59%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest.

Tovább »

A foglalkoztatás bővülése önmagában nem gyógyír

2018.06.08. 15:18 Dóra Andrics

A foglalkoztatás bővülése önmagában nem gyógyír

Ezen a héten az USA feldolgozóiparára vetünk egy pillantást néhány ábrán keresztül. Ugyan a válság óta a szektor foglalkoztatása folyamatosan bővült, a termelékenység stagnál. Ez pedig súlyos kihívások elé állítja a szektort a következő években.

Tovább »

Miért magas az olajár?

2018.05.25. 16:51 Dóra Andrics

Miért magas az olajár?

A héten a Brent kőolaj ára átlépte a hordónkénti 80$-os szintet, ezzel a 2014-es beszakadása óta nem látott magasságba emelkedett. Az áremelkedés mögött egyszeri és strukturális tényezők is szerepet játszanak. Nézzük, mely tényezők felelősek az olajár-emelkedésért, és hogy mennyi ideig fenntartható az emelkedés, illetve a mostani relatíve magas árszint!

Tovább »

Klímaváltozás és a közlekedés: mire számíthatunk?

2018.05.22. 09:43 Hidi János

Klímaváltozás és a közlekedés: mire számíthatunk?

Az üvegházhatású gázok (ÜHG) globális kibocsátása egyre csak nő, és – minden erőfeszítés ellenére – ez a folyamat még egy jó ideig folytatódik. A legnagyobb ÜHG kibocsátó szektorok az áramtermelés, az ipar, a mezőgazdaság és a közlekedés. Az áramszektor elég sokat tett kibocsátása csökkentése érdekében. Az elvárások a közlekedési szektorral szemben is nagyok, a szabályozás szigorodik, az áttörést azonban nem érdemes innen várni. Az alábbiakban a közlekedéstől várható ÜHG változásokat tekintjük át.

Tovább »

Az atomalku és az olajpiac

2018.05.11. 16:18 Dóra Andrics

Az atomalku és az olajpiac

A héten Donald Trump újabb választási ígéretét váltotta valóra, amikor a világ vezető hatalmainak tiltakozása ellenére úgy döntött, hogy az USA visszalép az iráni megállapodásból, és újra szankciókkal sújtja az országot. Legutóbb, amikor szankciók léptek életbe Iránnal szemben az ország kőolajtermelése kb. napi 1 millió hordóval csökkent, és az ország gazdasága és társadalma is megszenvedte a szankciókat. Szerintünk a mostani döntés hatása kevésbé lesz drasztikus, de a bizonytalanság nagy, a megnövekedett geopolitikai kockázatok pedig újabb lendületet adtak a kőolaj áremelkedésének.

Tovább »

Együtt járnak külön utakon?

2018.05.04. 16:52 Dóra Andrics

Együtt járnak külön utakon?

2011 után több tényező együttes jelenlétének köszönhetően az addig együttmozgó regionális gázárak szétváltak. Az elmúlt években a divergencia látványosan csökkent. Kérdés, hogy elképzelhető-e újra a 2011 előtti állapot, a regionális gázárak még szorosabb konvergenciája a gázpiaci történéseket figyelembe véve?

Tovább »

Éledezik az ETS-zombi

2018.04.27. 17:49 Hidi János

Éledezik az ETS-zombi

Az Európai Unió igyekszik élenjárni az üvegházhatás enyhítésében, amely törekvésének egyik fontos eszköze az üvegházgáz emissziós (a legnagyobb mennyiségben ez a szén-dioxidot jelenti, ezért gyakran szén-dioxidként emisszióként szoktunk rá hivatkozni) kereskedelmi rendszer, az ETS (Emissions Trading System). A 2005-ben indult ETS-ről 2013-ban még azt írtuk blogunkban, hogy szabályozási problémák miatt inkább tűnik félhalott zombinak, semmint a klímapolitika ígéretes eszközének. Az utóbbi hónapokban azonban, az új szabályozási feltételeknek köszönhetően mintha éledezni kezdett volna.

Tovább »

Ki fogja eltartani az egyre öregedő népességet?

2018.04.20. 17:33 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Ki fogja eltartani az egyre öregedő népességet?

Annak ellenére, hogy a népesség öregszik és csökken a munkaképes korú népesség, az aktivitási ráta jó néhány fejlett országban emelkedni tudott az elmúlt 20 évben. Általában – tehát azokra az országokra is, ahol az aktivitási ráta csökkent – igaz, hogy a nők és az idősebb (55 éven felüli) korosztály munkapiaci részvételi aránya látványosan nőtt, míg a fiataloké (15-24 évesek) csökkent. Az aktivitási ráta emelkedésében az is kulcsszerepet játszott, hogy az egyes országok milyen gazdaságpolitikai megoldásokat választottak a munkavállalási kedv növelésére.

 

Tovább »

Az LNG korlátai Európában

2018.04.13. 18:05 Dóra Andrics

Az LNG korlátai Európában

Az Európai Unió integrált gázpiacának megteremtése az egyik leghangsúlyosabb elem az Unió energiabiztonságának szempontjából. Az energiabiztonságot, a közös gázpiac létrejöttét és annak hatékony működését azonban jelentősen gátolja az EU-ba érkező gáz piacának koncentráltsága. A verseny várhatóan nőni fog a piacon a cseppfolyósított földgáz térnyerésével, ugyanakkor még így is vannak olyan korlátok, amelyek akadályozhatják a versenyt.

Tovább »

Benchmarkolás az olajpiacon: búcsú a Brent-től?

2018.04.06. 16:09 Dóra Andrics

Benchmarkolás az olajpiacon: búcsú a Brent-től?

Körülbelül 3 évtizede használják az olajpiaci szereplők a Brent jegyzésárat a globális olajkereskedelem benchmarkjaként. Szinte bármilyen beszámolót hallunk az olajpiacról, a kőolaj árából indulnak ki az elemzők, amelyet jellemzően a Brent aktuális jegyzésárával szemléltetnek. 3 évtizedes hagyomány nem tűnik el egyik napról a másikra, ugyanakkor érdemes szembenézni azokkal a tényezőkkel, amelyek egyre inkább megkérdőjelezik a Brent olajpiaci irányadó képességét. Ebben a cikkünkben röviden felvázoljuk a Brent fejlődésének történetét, és rávilágítunk azokra a faktorokra, amelyek hosszú távon a Brent hitelességének romlását eredményezhetik.

Tovább »

Olefingyártás Európában – avagy miért jó Európának valamit jóval drágábban gyártani, mint az USÁ-ban, vagy a Közel-Keleten?

2018.03.29. 16:05 Guruló hordó

Olefingyártás Európában – avagy miért jó Európának valamit jóval drágábban gyártani, mint az USÁ-ban, vagy a Közel-Keleten?

Halász György

A cikk az olefinek[1], konkrétabban közülük a két legfontosabb, az etilén és a propilén gyártási költségeinek 2017-es alakulásával foglalkozik. Ez általában is fontos kérdés a petrolkémiában, hiszen különösen a tömegtermékek (pl. polietilén és polipropilén leggyakoribb formái) esetében nagymértékben befolyásolja a nyereségesség alakulását. 2017-ben külső tényezők, mindenekelőtt az időjárás jelentősen közbeszólt, így az európai olefingyártás kevésbé jött ki rosszul az olajárak átlagos növekedéséből, mint arra számítani lehetett. Sőt, igazából egyáltalán nem jött ki rosszul.

Tovább »

Dízelautó vs. szalonnaevés

2018.03.23. 14:31 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Dízelautó vs. szalonnaevés

Rengeteget írunk mostanában a személyautók szén-dioxid kibocsátásáról, beszéljünk most kicsit a biciklisekről. Azt gondolnánk, hogy egy kerékpáros CO2 kibocsátása zéró, de ez koránt sincs így. Kapaszkodjunk meg, egy kerékpáros, „szalonna-nehéz” étrenddel többet árt a bolygónak, mint a vegetáriánus hibrid autóvezető.

Tovább »

Nincs gáz, van elég!

2018.03.21. 15:44 Hidi János

Nincs gáz, van elég!

Úgy tűnik, a földgáztárolás miatt nincs okunk aggódni, legalábbis nem jobban, mint az elmúlt években ilyenkor. A földgáztárolók töltöttsége megfelel az utóbbi évek márciusi szintjének.

Tovább »

Kondratyev és ami nincs mögötte

2018.03.17. 10:19 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Kondratyev és ami nincs mögötte

Időről időre felbukkan a gazdasági fejlődést meghatározó innovációk életciklusát leíró Kondratyev-ciklus fogalma. Legutóbb az orosz közgazdász már mágusként szerepelt, aki előre látta, hogy napjainkban éppen az ún. felívelő szakaszban leszünk a legújabb technológiai újításoknak köszönhetően. Nem vitatva az elméleti lehetőségét a hosszú távú gazdasági ciklusok meglétének, nézzünk egy kicsit jobban a mélyére annak, hogy mit is láthatott Kondratyev előre és miért veszélyes, ha elhisszük, hogy most újabb 20 év prosperitás következik. 

Tovább »

gazdaság innováció economics

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

 

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Email-címünk: gurulohordo[kukac]gmail.com

 

Katt ide friss és ropogós guruló linkekért

 

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Portfólió

Portfolio Blogger