Guruló Hordó

Miért olcsó a benzin?

2019.02.15. 15:37 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Miért olcsó a benzin?

Az egyébként is jellemzően túlkínálatos európai piacra a megszokottnál is több import érkezett tavaly év végén, ami együtt a főbb európai exportpiacok beszűkülésével rég nem látott alacsony benzinárakat eredményezett. Az autózóknak jó hír, hogy az alacsony benzinárak itt maradhatnak velünk még egy ideig.

Tovább »

Villanyautók 2018-ban: a Tesla Model 3 tarolt

2019.02.08. 17:32 Hidi János

Villanyautók 2018-ban: a Tesla Model 3 tarolt

Vannak már 2018-as egész éves adatok a villanyautó eladásokról az Egyesült Államokból és Európából. Az előbbi 81%-kal, utóbbi 33%-kal nagyobb, mint 2017-ben. Az Egyesült Államokban a Tesla Model 3 húzta fel az eladásokat, Európában a WLTP szabvány némileg hátráltatta a tölthető hibrideket.

Tovább »

Magas-e az üzemanyag adótartalma Magyarországon?

2019.02.01. 18:01 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Magas-e az üzemanyag adótartalma Magyarországon?

A közvélekedés szerint rendkívül magas az üzemanyag adótartalma Magyarországon. Azonban minden relatív.

Tovább »

Szoftvermérnökök kellenek, értékesítők nem

2019.01.28. 16:43 Hidi János

Szoftvermérnökök kellenek, értékesítők nem

Az utóbbi években már elindultak azok a munkaerőpiaci folyamatok, amiknek jövőjét sok tanulmány igyekszik megjósolni. Egyes szakterületek automatizálásával, a mesterséges intelligencia fejlődésével átalakulóban vannak teljes szakmák, ami előbb utóbb az egész munkaerőpiacra hatással lesz. A folyamatnak politikai következményei is vannak, hiszen a globálizáció vélt vagy valós veszteseinek tulajdonítanak választási eredményeket. Az elmúlt évek adatai alapján Európában a szoftvermérnökök tartoznak a nyertesek közé, az értékesítők pedig a vesztesek közé, és a folyamat várhatóan gyorsulni fog.

Tovább »

Bioalapanyagok, újrahasznosítás, vagy esetleg valami más?

2019.01.12. 12:17 Guruló hordó

Bioalapanyagok, újrahasznosítás, vagy esetleg valami más?

Szerző: Halász György

 

A sok helyen és sokféle formában halmozódó műanyagszemét mára komoly, közvélemény formáló problémává nőtte ki magát. Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen célokat és milyen sorrendben tűzünk a zászlóra, amikor a bolygónkért aggódunk: a szemét eltüntetését megcélzó, különböző megoldások hatékonysága ugyanis nagyon eltérő. Azonban, mint a mai posztból kiderül, az angol nyelvű r-betűs szavak meglepően jó támpontot adnak abban, ha tényleg kevesebb szemetet akarunk látni.

Tovább »

környezetvédelem műanyag recycling EU

Befektetési alapok lesznek a klímavédelem élharcosai?

2019.01.04. 12:51 Guruló hordó

Befektetési alapok lesznek a klímavédelem élharcosai?

Szerző: Jancsár Gergely, a MOL fenntarthatósági vezetője

 

A vállalati fenntarthatóság az elmúlt évtizedekben megkerülhetetlen vállalatirányítási szemponttá, üzleti gyakorlattá vált. A globális kihívások miatt szerepe a hosszú távú és reputációs kockázatok csökkentésében egyértelmű. Ennek ellenére a rövidtávú és kézzelfogható üzleti hasznát gyakran megkérdőjelezik, illetve sok esetben az sem egyértelmű, hogy a vállalatok érintett felei közül kik a legfontosabb célcsoportjai a fenntarthatósági akcióknak, kommunikációnak.

Tovább »

olaj klímaváltozás fenntarthatóság

Hogyan jósoljuk meg az energiaipar jövőjét?

2018.12.27. 13:16 Hidi János

Hogyan jósoljuk meg az energiaipar jövőjét?

Előrejelezni nehéz, különösen a jövőt. Ezt persze már rég tudjuk. De az energia, olaj, közlekedés és villanyautók témakörében a mostanában elérhető előrejelzések sokfélesége kifejezetten szétszórt. Az összkép azt sugallja, hogy egyes nagynevű elemző intézmények nem teszik le voksukat egy előrejelzés mellett sem anélkül, hogy ne tennének mellé egy másik, egészen eltérőt is.

Tovább »

energia előrejelzés EV

Majd, ha fagy? Mennyit bírnak a villanyautó akkumulátorok?

2018.12.21. 12:03 Guruló hordó

Majd, ha fagy? Mennyit bírnak a villanyautó akkumulátorok?

Szerző: Halász György, energiaközgazdász

 

Míg a belső égésű motorok esetében a folyamatos hűtés megoldása a kulcs, addig az elektromos autók esetében a külső hőmérsékletváltozásoktól való minél jobb izoláció lehet majd a cél. Az átlagosnál hidegebb vagy melegebb hőmérséklet ugyanis egyelőre még jelentősen befolyásolja nemcsak a motorok energiafogyasztását, az akkumulátorok hatékonyságát, hanem azok töltési idejét is.

Tovább »

Hőmérséklet EV Akkumulátor Villanyautók

Az OPEC csatát nyert, de ki nyeri a háborút?

2018.12.17. 17:16 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Az OPEC csatát nyert, de ki nyeri a háborút?

 

Annak ellenére, hogy a venezuelai termelés jó eséllyel még tovább fog csökkenni és 6 hónap múlva életbe lépnek az amerikai szankciók Irán ellen, az OPEC+ kartell mégis úgy érezte, hogy demonstrálnia kell elkötelezettségét a piac stabilizálása mellett. A rövid távú elvárásokat tehát úgy tűnik teljesíteni tudja a kartell, ugyanakkor ezúttal a szaúdiak (és az amerikaiak) egyértelmű vesztesként kerültek ki a találkozóból, ami nem csökkentette a bizonytalanságot a már egyébként is csapongó olajpiacon. Irán és az oroszok azonban megerősödtek.

Tovább »

Óriásira nőtt néhány befektető a tőzsdén, és ez okozhat még gondokat

2018.12.10. 13:47 Hidi János

Óriásira nőtt néhány befektető a tőzsdén, és ez okozhat még gondokat

Móricz Dániel fontos és időszerű témáról írt nemrég, amiben felhívja a figyelmet arra a világszerte tapasztalható folyamatra, miszerint a piaci koncentráció növekvőben van, ami általában együttjár a verseny gyengülésével, az árak emelkedésével, a bérnövekedés lassulásával és a vállalati profitok növekedésével. Ehhez a témához kapcsolódva, érdemes kiegészíteni a gondolatfolyamot egy másik jelenséggel, aminek hasonló következményei lehetnek: ez pedig a tőzsdei vállalatok tulajdonosi koncentrációja, pontosabban az úgynevezett horizontális részesedések ügye.

Tovább »

1 milliárd villanyautó 2040-ben?

2018.11.30. 17:33 Hidi János

1 milliárd villanyautó 2040-ben?

Megjelent az Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által kiadott idei energiapiaci kitekintés (WEO), amiben külön hangsúlyt kap az áramszektor. Míg az IEA a villanyautók elterjedésében a konzervatív előrejelzők közé tartozik, ezúttal készített egy úgynevezett elektrifikációs szcenáriót is, amiben 1 milliárdnyi villanyautót mond 2040-re. Ez a szám kiemelkedik a többi előrejelzés közül. Viszonyításképpen, ma a világban összesen 1,1 milliárd személyautó fut az utakon.

Tovább »

A VW komolyan gondolja a villanyautózást

2018.11.23. 21:52 Hidi János

A VW komolyan gondolja a villanyautózást

A VW szintet lépett a villanyautók fejlesztési terveiben, de azért még messze nem mondhatjuk, hogy mindent feltennének erre az új technológiára. A 44 milliárd eurós ötéves tervük jelentős lépés, és a többi európai gyártónak előbb-utóbb követnie kell őket, különben az európai autóipart már a rajtvonalnál állva hagyja a világ.

Tovább »

Olaj hozott, olaj visz el

2018.11.05. 11:48 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Olaj hozott, olaj visz el

Szabó Lőrinc biztos nem örülne verscíme átköltésének, de jó felütésnek tűnt a mai poszthoz, amiben a gazdasági növekedés és az olajárak kapcsolata lesz a fő téma. 2017-ben mindenkit meglepett, hogy a világgazdaság szinte a semmiből, és valljuk be, kicsit Münchhausen báró módjára, újra nagyobb növekedési rátákat kezdett felmutatni. Nem is tartott sokáig a hurrá optimizmus.

Tovább »

gazdaság olaj üzemanyag

Tényleg kevés személyautó van Ázsiában?

2018.10.26. 17:47 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Tényleg kevés személyautó van Ázsiában?

A közlekedés energiafogyasztásának megoszlása az egyes lehetséges módozatok között meglepően azonos a különböző fejlettségű országokban. Afrika vagy Oroszország nem igazán különbözik ebben Kanadától vagy az EU-tól. Kína és India viszont kilógnak a sorból.

Tovább »

autó Kína India

A dízel teherautókat miért nem tiltják ki?

2018.10.24. 14:01 Hidi János

A dízel teherautókat miért nem tiltják ki?

A közúti teherfuvarozás nagyobb széndioxid kibocsátó, mint a személyautók, ráadásul dízel alapú, mégse kap akkora szabályozói figyelmet. Talán azért, mert ott kevésbé látszik az az alternatíva, ami a személyautóknál a villamosítás vagy a benzin. 

Tovább »

jövő közlekedés fuvarozás CO2 IEA

Minden csapból orosz gáz folyik?

2018.10.05. 15:11 Hidi János

Minden csapból orosz gáz folyik?

Az orosz-amerikai rivalizálás egyik terepe az EU-ban a cseppfolyósított földgáz (LNG) kereskedelme. E tekintetben eddig talán az amerikai LNG kapott nagyobb sajtófigyelmet, de a számok azt mutatják, hogy idén az orosz LNG áll nyerésre. Igaz, hogy a kettő együtt sem éri el a qatari behozatal tizedét, de ki gondolta volna, hogy a fagyos Yamalból több hajó érkezik majd, mint az USA keleti partjáról.

Tovább »

USA EU Oroszország LNG

Jókor jó helyen?

2018.09.21. 19:19 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Jókor jó helyen?

Az amerikai energiahatóság becslése szerint az USA nyersolajtermelése már idén februárban meghaladta Szaúd-Arábiáét és augusztusban – közel két évtized után – az oroszoknál is többet termelt. A nagyobb kihozatalt az erős keresleti környezetben és az OPEC+ országok önkéntes és kevésbé önkéntes termelésvisszafogása miatt viszonylag gyorsan világpiaci exportrészesedésének növelésére tudta váltani.

Tovább »

Megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelarány csökkenése

2018.09.07. 17:10 Hidi János

Megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelarány csökkenése

A német és francia havi adatokból az látszik, hogy a 2017-es csökkenő tendencia után 2018-ban megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelek arányának csökkenése.

Tovább »

Megújulók vs. fosszilisek: mi történt 2017-ben?

2018.08.31. 18:02 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Megújulók vs. fosszilisek: mi történt 2017-ben?

A világ elsődleges energiafogyasztása 2,2%-kal nőtt 2017-ben. Bár a megújulók közel 17%-os bővülése 2016-hoz képest kiugró az energiaforrások között, ez az addicionális fogyasztásnak csak a negyedét fedezte. A fogyasztásnövekedés 70%-át továbbra is a fosszilisek (szén, olaj, gáz) biztosították.

Tovább »

energia energiahatékonyság megújulók

Az autók egyre takarékosabbak, mégse drágulnak

2018.08.24. 16:56 Hidi János

Az autók egyre takarékosabbak, mégse drágulnak

Az utóbbi 15 év autói egyre takarékosabbak, de az áruk lényegében változatlan. Lehet, hogy nem is olyan borzasztó, ha a szabályozás kikényszeríti a takarékosságot?

Tovább »

Egy jó ötlet csak annyira jó, amennyire megvalósítható

2018.08.17. 14:23 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Egy jó ötlet csak annyira jó, amennyire megvalósítható

Ha csökkenteni akarjuk a CO2 kibocsátást, megfelelő ösztönzőket kell teremtenünk. Ennek alapvetően két útja van, támogatjuk a kevésbé szennyező kibocsátást vagy büntetjük a szennyezést. Az állami támogatásokkal azonban jellemzően két probléma is van, egyrészt az adófizetők pénze véges és sok minden másra is kell, másrészt az állam nem feltétlenül a legjobb döntéseket hozza, amikor azt kell kitalálnia, hogy milyen technológiák lesznek a nyerők a jövőben. A közgazdasági elmélet ezért alapvetően a második utat preferálja, pedig a karbon árazás csúfosan megbukott ezidáig a gyakorlatban.

 

Tovább »

CO2 EU ETS carbon pricing karbon árazás

Benzin, dízel, csalás és NEDC

2018.07.27. 14:17 Hidi János

Benzin, dízel, csalás és NEDC

Sok kritikát kapott az EU-s NEDC mérési szabvány az utóbbi években, hiszen a mérési ciklus nem alkalmas a valós körülmények közötti fogyasztás mérésére (le is váltja egy új szabvány idén szeptembertől). Az a haszna azért valamelyest megvolt, hogy segítette az egyes autók közötti összehasonlítást. Szerintem még egy további haszna is van (volt/lett volna): segíthet(ett volna) a csalók korábbi lebuktatásában.

Tovább »

Mit tehetünk a városi légszennyezés ellen?

2018.07.20. 14:43 Guruló hordó

Mit tehetünk a városi légszennyezés ellen?

Marton Mátyás és Tóth Gergely

 

Ebben a posztban a városi légszennyezettség egyre inkább felkapott témáját járjuk körül; mely tényezők járulnak hozzá a légszennyezés kialakulásához, melyek a leghatékonyabb csökkentési lehetőségek a közlekedési és a háztartási szektorra fókuszálva, illetve mit tudunk mi tenni, hogy egy tisztább levegőjű városban éljünk?

Tovább »

környezetvédelem CO2

Tovább fogunk-e élni 2060-ban?

2018.07.11. 11:40 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Tovább fogunk-e élni 2060-ban?

 

A születéskor várható élettartam Kelet- és Közép-Európában a brazil és argentin szinteken van jelenleg. Ráadásul az OECD éves nyugdíjjelentése szerint a relatív pozíciónk tovább fog romlani a következő 50 évben. Pedig a nyugdíjrendszerek fenntarthatósága érdekében megemelt korhatárok miatt egyáltalán nem mindegy, hogy meddig élünk még a nyugdíjba vonulás után. Az adatok alapján Magyarországon egyáltalán nem biztos, hogy az önkéntes nyugdíjpénztár tagoknak a járadékot érdemes majd választania az egyösszegű kifizetés helyett, különösen a férfiak esetében.

 

Tovább »

Kína már nem akar a világ szemétlerakója lenni

2018.07.09. 16:53 Guruló hordó

Kína már nem akar a világ szemétlerakója lenni

Halász György

 

2018. január 1-jén életbe lépett szabályozás szerint Kínába 24 hulladékcsoport behozatalát tiltották meg az ún. yang laji – „idegén szemét” csökkentése érdekében. Az érintett termékek a műanyagok mellett fémeket, sőt papírhulladékot is tartalmaztak. A változtatás oka egyértelmű(nek látszik): a világ hulladéklerakójának lenni egy bizonyos ponton túl már inkább hátrányos, hiszen az egyre növekvő hulladékmennyiség jelentős részét már Kínában sem tudták újrahasznosítani. Ráadásul a Kína fejlettebb részein felfutó fogyasztás egyre inkább elegendő hulladékot szolgáltat az újrahasznosításra az import nélkül is, amire már nem maradt kapacitás.

Tovább »

környezetvédelem műanyag EU Kína petrolkémia

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

 

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Email-címünk: gurulohordo[kukac]gmail.com

 

Katt ide friss és ropogós guruló linkekért

 

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Portfólió

Portfolio Blogger