Mi lesz az elektromos autókkal állambácsi nélkül? 1. rész

Az elektromos autók vissza-visszatérő elemei a közbeszédnek, hiszen nagyon sok szempontból ígéretes változással kecsegtetnek: áttörést remélnek tőlük a környezetvédelemben, az autóiparban, az árampiacon, és az olajpiacra is jelentős hatással lehetnek. Az elektromos autók piaca eddig szinte töretlen ütemben fejlődött nem utolsósorban a kedvező szabályozási feltételek miatt. Életben tudnak maradni az elektromos autók a szabályozás segítsége nélkül? Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy még nem. Kérdés, hogy mikor, hol és hogyan lesznek életképes alternatívái a hagyományos, robbanómotoros autóknak. Elektromos autókról szóló cikksorozatunk 1. részében a piac és a szabályozás viszonyával foglalkozunk.

Elektromos autók valójában az 1900-as évek óta léteznek, az áttörés azonban addig nem volt reális, amíg ezek a modellek csak rövidebb távon voltak használhatók. A Tesla 2008-ban kezdte el forgalmazni Roadster modelljét, amely az első olyan teljesen elektromos meghajtású autó, amellyel egy töltéssel nagyobb távolságot (kb 320 km-t) is meg lehet tenni, ezáltal alkalmas az országúti felhasználásra. Egyértelműen áttörésről beszélhetünk, 2016-ra a világ elektromos autóállománya (teljesen elektromos meghajtású, illetve konnektoros hibrid - plug-in hybrid) meghaladta a 2 milliót, ami 2008 óta több mint 400-szoros növekedést jelent.

                   Globális elektromos autóállomány, 2005-2016 (ezer darab)
                   Forrás: IEA

Az elektromos autók megjelenése a piacon valóban látványos, ugyanakkor érdemes figyelembe venni néhány tényezőt, amelyek egyelőre még árnyalják az elektromos autók sikerét. 2016-ban a személyi autók piacán az elektromos autók részesedése alig haladta meg az 1 százalékot globális szinten. Az új autó eladásokat tekintve már vannak olyan országok, ahol az elektromos autók jelentős részesedést értek el (Norvégiában 2016-ban pl. 40%), de globálisan a hagyományos robbanómotoros autókhoz képest az elektromos autók száma egyelőre még elenyésző. A képet tovább árnyalja, hogy az elektromos autók elterjedtségében nagy regionális különbségek vannak: a világon közlekedő kb 2 millió elektromos autó 80%-án mindössze 5 ország osztozkodik sőt, a két legnagyobb piacon, Kínában és az USA-ban található a világ elektromos autóinak 60%-a, bár igaz, hogy az utóbbi években újabb és újabb piacok nyíltak meg az elektromos autók előtt.

Elektromos autók piaci részesedése országok szerint
Forrás: IEA

Az elektromos autók áttörésében a legfontosabb tényező az akkumulátorok árában bekövetkezett drasztikus csökkenés. Az akkumulátor az elektromos autók gyártásában az egyik legjelentősebb költségtényező, emiatt minél olcsóbb az akkumulátor, annál megfizethetőbb az elektromos autó a fogyasztók számára. Az akkumulátorok nemcsak olcsóbbak lettek, de hatékonyabbá is váltak. Az akkumulátorokban tárolt energiát kilowatt-órában (kWh) mérik. Minél több kWh-t lehet tárolni egy akkumulátorban, annál nagyobb távolságot lehet megtenni az autóval egy töltéssel. Ennek megfelelően az akkumulátorok hatékonyságának gazdasági szempontból legfontosabb mérőszáma az egy kWh-ra jutó költség: 2007 és 2016 között majdnem 80%-ot esett a mutató, egyre közelebb érve a $150/kWh-s határhoz, amelynek elérésével egy átlagos robbanómotoros autó és egy elektromos autó gyártása kb ugyanannyiba kerülne, ezáltal lehetővé téve az elektromos autók gyártásának robbanásszerű emelkedését. Egyes becslések szerint ennek elérése 2025-re reális.

                                             Forrás: McKinsey

Ma még azonban egy elektromos autó előállítása, és így értékesítési ára is meghaladja a benzin- és dízelmeghajtású járművekét, ezért helyi, országos és néhány esetben nemzetközi szabályozás támogatja az elektromos autók versenyképességét. A szabályozás célja, hogy csökkentse az elektromos autók elterjedésének akadályait azáltal, hogy vonzóvá teszi az elektromos autókat a vevők számára, csökkenti a befektetők kockázatait, vagy ösztönzi a gyártókat az elektromos autókba való befektetésbe. A szabályozás régiónként igen eltérő formában jelenik meg, de jellemzően a kutatás és fejlesztést ösztönzését, pénzügyi ösztönzők felállítását, a károsanyag-kibocsátást büntető, a zéró-kibocsátást ösztönző adórendszer kiépítését, illetve az elektromos autók használatához szükséges infrastruktúra kiépítését vonja magába. Természetesen ezeken a kategóriákon kívül még számos egyéb megtalálható a közbeszerzésektől, a parkolási díjak differenciálásán keresztül az elektromos autók minimális mennyiségét kitűző célszámok bevezetéséig. Bizonyos szabályozói megoldások ugyan segítik az elektromos autók terjedését, ugyanakkor fenntartásuk hosszú távon egyre nehezedő terheket jelenthet a központi költségvetés számára, amely különösen igaz az eladósodott európai országok költségvetéseire.

Hogy mennyit számítanak a szabályozó intézkedései az elektromos autók terjedésében, nehéz megbecsülni, de a kép tisztán látását segíti, ha a szabályozásokban beállt változások piacra való hatásait vizsgáljuk. 2015 és 2016 között volt olyan ország, ahol a szabályozás növekedése pozitívan hatott az eladásokra, máshol a szabályozás enyhülése az eladások csökkenését eredményezte.

A szabályozás segíti az elektromos autók terjedését, mert csökkenti a robbanómotoros autók előnyét. Az intézkedéseket egyébként az autópiac piaci kudarcának kezelésként is fel lehet fogni, ahol a szabályozó a benzin és-dízelmotoros autók környezetszennyezéséből származó externáliákat az elektromos autók helyzetbe hozásával internalizálja. Kérdés azonban, hogy kap-e elegendő időt az elektromos meghajtás az elterjedésre, mielőtt az állami támogatásokat visszavágják költségvetési vagy lobbi érdekek miatt. Sok szempontból megoldást jelentene, ha az innováció támogatása helyett a negatív externália megadóztatására térne át a szabályozás és inkább a szennyező kibocsátást (akár a kipufogóból jöjjön, akár az áramtermelés során keletkezzen) büntetné és a fogyasztókra bízná a választást. Ennek azonban valószínűsíthetően az alacsonyabb jövedelemszintű EU országok a gátjai, ahol a kiadások növelése egyelőre még jelentős életszínvonal-csökkenést okozna. Hogy pontosan milyen helyi és országos szabályozási példákat láttunk eddig, jövő heti cikkünkben részletezzük.

A 2016. őszi Eurobarometer felmérés szerint a klímaváltozás és a környezetvédelem folyamatosan csúszik lefele a megkérdezett európaiak prioritáslistáján, a válaszadók 8, illetve 6%-a jelölte csak meg ezeket a célokat. A legfontosabb megoldandó problémák egyre inkább a migráció (45%), terrorizmus (32%) és a gazdasági helyzet (20%). A környezetvédelem ezért könnyen jövedelemszinttől függő luxusjószággá válhat, ha nem gyorsul fel az innováció a következő pár évben...

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr7412600591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása