3,2 milliárd dollárt egy termosztátért?! A fogyasztók biztos nyernek az üzleten, a Google viszont korántsem biztos, hogy jól jár.
A Google 3,2 milliárd dollárt fizetett a termosztátokat gyártó Nest cégért. A hírt már az Index is lehozta, olvasd el, nem ezt akarjuk megismételni, csak pár kommentet teszünk hozzá.
„A cirkót irányító eszköz nemcsak kinézetében újszerű, hanem a tudásában is: néhány csavarással beállítható rajta, hogy mikor milyen hőmérséklet legyen a szobákban, és a rendszer intelligenciája néhány hét alatt megtanulja a szokásainkat.” – írja az üzlet kapcsán az Index: Mitől ér egy termosztát 3,2 milliárd dollárt?.
Múltkor megpróbáltam egy rokonom termosztátját beprogramozni. Fél óra után még mindig nem tudtuk kibogarászni a használati utasításból, hogy hogyan is lehetne… Ennyit a piaci résről: tényleg lehetne jobban csinálni.
Más kérdés, hogy mi kerül ezen 3,2 milliárd dollárba (700 milliárd forintba)!? Nem tudta volna a Google megcsinálni ezt nulláról olcsóbban? Tényleg akkora etwas egy forgatható kütyü, ami szépen néz ki, ki-be kapcsolgat egy kazánt, és az internetre csatlakozik?
700 milliárd egy termosztátért?!
Ez a sztori is utal arra, hogy a tech-szektor értékelései az utóbbi időben azért eléggé elszálltak. (Lásd a Financial Times Alphaville blogjának kommentjét is).
Tény persze, hogy a szenzorokkal kombinált „dolgok internete” tényleg nagy sztori lehet majd. A Nest névnek az elmúlt pár év fejlesztései alapján pedig már lehet márkaértéke. És az is biztos, hogy ezt egy nagy hálózattal rendelkező cég, mint a Google, tudja igazán jól kihasználni. És, hogy annyi a pénzük, hogy nem tudnak mit kezdeni vele. De 3,2 milliárd dollár azért túlzás!
Gyors hüvelykujj-számítással: évi 4 millió darabot kéne ugyanolyan profittal eladniuk 15 évig, ha feltételezzük, hogy 100 dollár tiszta profitot csinálnak egy kütyün, és 8%-os a tőkeköltség.
De persze a Google biztos beárazta már a további nagyon jó kütyükön elérhető profitot, meg azt az előnyt, hogy megint csak meg tud szerezni egy csomó információt a felhasználókról. Amivel meg jobban lehet a hirdetéseket célozni. Hétköznap napközben fűtesz? Biztosan beteg vagy, vagy szabadságon, esetleg gyereked született. A kereséseidből meg be is azonosítható, hogy melyik… (Még akkor is, ha most a Google váltig állítja, hogy külön cégben tartja a Nest-et, és az információkat is külön kezeli.)
A fogyasztók mindenesetre jól járnak. A fejlesztésre és terjesztésre biztosan lesz elég pénz. Lehet vele villogni a szomszédok előtt. (Mondjuk valahogy a termosztát még mindig kevésbé alkalmas erre, mint egy telefon, amit mindenhová magaddal viszel, vagy egy napkollektor, ami kívülről látszik a házadon.)
De tény, hogy jól jár az energiahatékonyság is. A kütyüvel biztosan meg lehet takarítani a fűtési költség pár %-át. És ez nem átverés, mint amiről múltkor írtunk. Az energiahatékonyság éppen azért is probléma, mert az emberek a racionálisnál kevesebbet törődnek vele (erről is írtunk nemrég). Ha szexivé lehet tenni, azzal mindenki nyer. A fogyasztó is, a környezet is. És hogy a Google nem biztos, hogy nyer? Kit érdekel?
Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!
Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.