Zombiveszély: széndioxid-piac az EU-ban

Tipikus zombi jegyeket mutat: élőnek nehéz lenne nevezni, de nem tejesen halott, és kiszámíthatatlan módon viselkedik.

Zsoldos István és Vargha Péter Simon írása

Próbálják is feltámasztani. Most épp egy újabb Európai Parlamenti bizottság, a környezetvédelmi bizottság támogatta azt a javaslatot, hogy átmenetileg csökkentsék a széndioxid-kibocsátási engedélyek árverezését, azt későbbre halasszák (ez az ún „backloading”).  Bár a javaslat célja épp az árak növelése, a kibocsátási engedélyek ára több mint 10%-ot esett a hírre, az amúgy is nagyon alacsony 5 euró/tonna szintről (lásd kiszámíthatatlan viselkedés). Ennek oka, hogy a javaslat szövegezése még kérdéses, illetve a vártnál szorosabb volt a szavazás, már itt a "zöld" bizottságban is.  

A javaslat megy tovább az EU-s döntéshozatali útvesztőben, és végül vagy lesz valami belőle vagy nem. Ugyanis elég sokan ellenzik, hogy hozzányúljanak a kibocsátás-kereskedelmi rendszerhez (például, de nem csak a szénfüggő Lengyelország). Pedig előbb-utóbb kezdeni kell vele valamit.

Hogyan működik (elvben) a széndioxid-kereskedelem az EU-ban?

Az ETS az EU energia-intenzív ipari szektorainak kibocsátás-kereskedelmi rendszere, mely az energiatermeléshez és -felhasználáshoz kötődő széndioxid-kibocsátásoknak kb. felét fedi le jelenleg. A politikai döntéshozók határozzák meg, mennyi széndioxid-kibocsátást engedélyeznek, és a kibocsátás-kvótákat valahogy (pl. aukción, vagy ingyenes kiosztással) szétosztják a piaci szereplők között. Ezt követően a piaci szereplők egymás között adják-veszik a kvótákat, amíg az ahhoz nem kerül, aki azt a lehető legtöbbre értékeli (vagyis akinek a számára a legértékesebb a széndioxid-kibocsátás) – ezzel pedig egy hatékony rendszer, és piaci alapú széndioxidár alakul ki.

(Idézet decemberi posztunkból, ahol arról is olvashatnak, hogy miért csak elvben ilyen szép a rendszer.)

Az EU széndioxid-kereskedelmi rendszere ugyanis kínlódik. Mára már igazából ez nem egy ár-rendszer, hanem egy politikai barométer – erről itt írtunk bővebben. Ha valaminek a fix kínálata meghaladja a fix keresletet*, akkor annak az árának nullának kellene lennie. Ez az eset az EU széndioxid-kibocsátási kvótáival is. Sokkal több kvóta van a piacon, mint az összes kereslet irántuk. Hogy az áruk mégsem nulla, azért lehetséges, mert a befektetők azt várják, hogy lesz valami politikailag motivált döntés a jövőben, ami vagy a kínálatot csökkenti, vagy a keresletet növeli.

A mai döntés nem ilyesmiről szól: ez ugyanis csak a kínálat időbeli átrendezése. A kibocsátási engedélyeket, amelyeket a Bizottság most kivesz a piacról, pár év múlva újra piacra dobják, így az összes kvótamennyiség nem változik. Ráadásul a tervezett átmeneti kvóta-csökkentés mértéke (900 m tonna) kisebb, mint amekkora felesleg van jelenleg a rendszerben a Bizottság jelentése szerint (2000 m tonna – ami mellesleg nagyjából egy évi kibocsátás-mennyiség). Így az intézkedés még átmenetileg sem oldaná meg a kvóta-túlkínálat problémáját. Tehát elméletben az árakra is csekély hatással lenne. De az intézkedés mégis jelzés-értékű: azt mutatja, hogy az EU próbálja elkerülni, hogy az árak nullára csökkenjenek.

Nem maradnak halottak. Forrás: walterfilm.com

Persze amint a kibocsátási kvótákat (átmenetileg) kiveszik a piacról, megváltozik a status quo is. És, mint írtuk, a túlkínálat problémája tovább is fennállna. Így természetesen felmerülhetnek olyan spekulációk, hogy vajon a Bizottság nem két lépésben veszi-e épp ki a kvótákat a piacról: először csak átmenetileg, később viszont végérvényesen. Vajon ez nem egy álcázott strukturális lépés?

eu_ets_h.pngSzéndioxid-ár szabadesésben. Forrás: Bloomberg

Akár keresztülmegy a most javasolt kvóta-átrendezés, akár nem, a kvótakereskedelmi rendszer hitelessége – annak jelenlegi formájában - már mindenképp megkérdőjeleződött. Ez súlyos probléma azért is, mert a nagyfokú bizonytalanság visszafogja a széndioxid-kibocsátás csökkentésére irányuló beruházásokat is.        

Véleményünk szerint az EU-nak egy széndioxid-adó felé kellene elmozdulnia, és feladni azt, hogy ezzel nem kompatibilis megújuló, energiatakarékossági, gépjármű-hatékonysági és sok egyéb átláthatatlan, és egymással párhuzamos célok halmazát tűzze ki. Sajnos nem valószínű, hogy ez bekövetkezzen. De akkor legalább az EU bevallhatná, hogy igazából nem bízik az ár-alapú széndioxid-kibocsátás csökkentésben, vagy nincs meg a politikai kohézió, hogy ezt jól működtesse, és akkor fel is adhatná a bajlódást a jelenlegi kvótarendszerrel. Ahogy a kvótarendszer most működik, az csak a bizonytalanság egy újabb forrása a gazdasági szereplők számára. Egy olyan zombi, ami nem tejesen halott, és kiszámíthatatlan módon viselkedik.

 

*hogy pontosabbak legyünk: a fix kínálat meghaladja a keresett mennyiséget minden pozitív ár mellett.

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebook-on, vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr955092646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása