Olaszország széndioxid-adót akar. Hajrá Monti!

Jó lenne a széndioxid-adó bevezetése az EU döglődő kibocsátás-kereskedelmi rendszere helyett. Reméljük, Olaszország komolyan gondolja, és a lelkesedés kitart a közelgő olasz választások után is.

Az olasz környezetvédelmi miniszter, Corrado Clini nemrég azt nyilatkozta, hogy széndioxid-adót javasol majd a jelenlegi EU-s kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) helyett az EU-s környezetvédelmi miniszterek decemberi Tanácsán. Furcsa, hogy a javaslat nem kapott eddig nagyobb sajtóvisszhangot, csak pár híroldal számolt be róla Olaszországon kívül (mint az előfizetéshez kötött Reuters Point Carbon vagy a Climate Policy Watcher).

Szeretjük a széndioxid-adót, mert az adók kiszámíthatóbbak a kibocsátás-kereskedelmi rendszerek állandóan ingadozó áraihoz képest, így olcsóbban és hatékonyabban csökkenthetik a széndioxid-kibocsátást. A vállalatok azt szeretik, ha konkrét számokat tudnak beilleszteni a gazdaságossági modelljeikbe, és a széndioxid-adó ilyen volna. Ezért egyetértünk Corrado Clini következtetésével, hogy ez az adónem segítené a beruházásokról (vagy akár bezárásokról) szóló döntéseket. Viszont a vállalati lobbi nagy része úgy érzi, az EU már annyi politikai tőkét fektetett az ETS-be, hogy lehetetlenné vált a rendszer gyökeres újragondolása. Talán ha a széndioxid-adó Olaszország révén újra napirendre kerül, szélesebb körű támogatásra találhat a javaslat.

Monti_CliniR439_thumb290x200.jpgEgyütt próbálják rendberakni az országot. Mario Monti és Corrado Clini.

Forrás: ilsussidiario.net

Hogyan is kellene az ETS-nek működnie, és mi a gond vele? Az ETS az EU energia-intenzív ipari szektorainak kibocsátás-kereskedelmi rendszere, mely az energiához kötődő kibocsátásoknak kb. felét fedi le jelenleg. A politikai döntéshozók határozzák meg, mennyi széndioxid kibocsátást engedélyeznek, és a kibocsátás-kvótákat valahogy (pl. aukción, vagy ingyenes kiosztással) szétosztják a piaci szereplők között. Ezt követően a piaci szereplők egymás között adják-veszik a kvótákat, amíg az ahhoz nem kerül, aki azt a lehető legtöbbre értékeli (vagyis akinek a számára a legértékesebb a széndioxid kibocsátás) – ezzel pedig egy hatékony rendszer, és piaci alapú széndioxidár alakul ki.

A rendszer fő gondja, hogy a politikusok már a kezdetek óta kételkedtek benne. Jól hangzik, hogy a piacra bízzuk a feladatot, de a politikusok nem igazán hisznek abban, hogy a piacok az általuk preferált konkrét megoldást hozzák. Piaci megoldással át lehetne térni a szénerőművekről a már megépített gázerőművekre. Ezzel azonban a politikusok kevés elismerést tudnak aratni, nem vágják be az esti híradóba, amint átvágják a szalagot. Így tehát további célokat vezettek be a megújuló energiahordozók és az energiahatékonyság terén (az egyéb ún. 20-20-as célkitűzések). Ezek hatalmas kibocsátás-csökkentést hoznak ugyan, viszont általában jelentősen többe kerülnek. Sokkal célravezetőbb lenne a megújulók kutatás-fejlesztésének ösztönzése, amellyel csökkenhetne ezeknek a technológiáknak az ára, (de ez már egy másik téma).

Az európai recesszióval az energiakereslet jelentősen visszaesett, így a kibocsátások is csökkentek. Az energiahatékonysági és megújulókkal kapcsolatos célkitűzések, valamint a recesszió miatt, a piacot elárasztották a kvóták: sokkal több engedély van forgalomban, mint amekkora a kereslet a kibocsátás-csökkentés iránt. A Bizottság nemrég készült becslése szerint a többlet egy egész évnyi ETS kibocsátás-mennyiségnek felel meg! Nem csoda, hogy a többlet a kvótaárak összeomlásához vezetett.

ets_price.pngA széndioxid-kvóta ára összeomlott az EU-ban (euró/tonna). Forrás: Európai Bizottság

Miért jelent gondot az áresés? Alapvetően azért, mert most már semmi sem segíti elő az alacsony-kibocsátású technológiák használatát. Megéri szenet égetni gáz helyett. Ezért egyes politikusok könnyen mondhatják: lám-lám, mi előre megmondtuk, hogy nem fog működni az ETS, és tessék, be is igazolódott. Persze próbálkoznak a rendszer ad-hoc kiigazításával is, pl. a kvóta-kiosztás elhalasztásával vagy egyes kvóták piacról történő eltávolításával.

ets_quantities.pngA többlet közelít egy évnyi kibocsátást. Kvótakereslet és kínálat (m tonna) Forrás: Európai Bizottság

Viszont számos európai ország recesszióban van, és a háta közepére sem kíván növekvő energiaárakat. És jellegéből adódóan a széndioxid-ár emelkedésével az áramárak is nőnek. (Ugyanakkor a romló pénzügyi feltételek mégis előnyösek bizonyos szempontból, hiszen sok országban kétszer is meggondolják, érdemes-e tovább támogatni a rendkívül drága megújuló energiaforrásokat.) A pénzügyi válság tehát patthelyzetet teremtett: nagyon kevés mozgástér van a rendszer javítására. Mindközül a szén-függő Lengyelország tiltakozott leghangosabban a kibocsátás-kereskedelmi rendszer módosítása ellen. Ez viszont nagyon kényelmes helyzetbe hoz számos más országot: Lengyelország az ámokfutó, aki elvégzi helyettük a piszkos munkát. (Azt azért ne higgyük, hogy csak Lengyelország éget el rengeteg szenet. Az Eurostat adatai szerint az EU idén 12%-kal több szenet és lignitet használ fel, mint két éve.)

Azt vártam volna, hogy Olaszország, ahol már eleve csillagászatiak az áramárak, a további intézkedéseket (csendben) ellenzők táborát fogja erősíteni. De úgy tűnik, ez nem így van. Miért állt át Olaszország a széndioxid-adót támogatók oldalára? Ennek valószínűleg két oka van. Először is, már most komoly terhet jelent a megújulók pénzügyi támogatása. Olaszországnak nehézségeket okoz az ehhez szükséges források előteremtése. A széndioxid-adó pedig kapóra jön, hogy ezt honnan fedezzék. (Persze még jobb lenne, ha a már lekötött megújuló támogatásokat másra, értelmesebben költhetnék, de ez nem lehetséges. Legalábbis akkor nem, ha valahol a jogbiztonságot fontosabbnak tartják annál, mintsem hogy visszamenőlegesen, egyoldalúan módosítsák a megújulók támogatási programját.)

A második szempont az, hogy a Monti-kormánynak megvan a kellő bátorsága, hogy akár EU-szintű politikai csaták árán is képviselje racionális szakpolitikai álláspontját. Ez a fajta racionalitás már számos egyéb energetikai ügyben is megmutatkozott. Példának okáért ragaszkodtak ahhoz, hogy az ENI eladja a földgázvezeték üzletágát, hogy kialakulhasson Olaszországban egy normálisan működő gázpiac (persze itt nem kellett az EU-val szembe menni). (Októberben az ENI 30%-os részesedést adott el a vezetéküzemeltető cégben, a Snamban, így most már kevesebb, mint 25%-át birtokolja.)

Az már más kérdés, hogy ezek a szakpolitikák (és számos egyéb, Olaszország jövőjét döntően meghatározó reformintézkedés) túlélik-e a jövő évi általános választásokat. Mindenesetre szurkolunk nekik.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr64947387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása