Gázos busztender.....t!

A földgáz-üzemű BKV-buszokkal mindenki nyerne, talán az üzemanyag-tolvajokat és a tüdőgondozókat kivéve.

Persze ezt már megírták mások is (itt és itt például), de a jó gondolatokat nem árt ismételni. Több szempontból nagyon jó lenne, ha a BKV szert tenne nagyszámú földgázzal hajtott buszra, vagy akár teljesen átállna a földgáz-hajtásra – még ha ennek rövidtávon nem minden kollégánk örülne is az üzemanyag-kereskedők közül. A levegő Budapesten sokkal tisztább lenne, sokkal nehezebb lenne ellopni az üzemanyagot, a buszok üzemeltetése csendesebb és olcsóbb lenne, és mellesleg a széndioxid kibocsátásuk is csökkenne. A hátrány az, hogy a buszok beszerzése drágább lenne (de ez pár év alatt megtérülne), és hogy sokkal nehezebb lenne ellopni az üzemanyagot.

buses[1].jpgPozsonyban a buszok fele már gázzal megy. Forrás: http://www.bratislavaguide.com

 

  • Sokkal tisztább. A fő ok, amiért mi személy szerint szeretjük a gázos buszokat, hogy ezzel nagymértékben csökkenthető a helyi levegőszennyezés. Az újabb kutatások alapján egyre inkább úgy tűnik, hogy a kis korom és egyéb szemcsék a legkárosabb szennyező anyagok. Ezek a régebbi dízel motorokból ömlenek, de a nagyon apró (és talán veszélyesebb) részecskéket még a modern motorok sem tudják elkerülni.  És a szennyezés különösen nagy a városi forgalomban, ahol gyakoriak a gyorsítások és fékezések. Az egészségi hatásokról lásd itt és itt például néhány kutatási eredményt, és mi is írtunk már a koromszennyezés csökkentésének fontosságáról.
  • Kevésbé érzékeny a karbantartásra. A gázos buszok tisztasága nem függ annyira a karbantartástól, mint a dízeleseké. Azt csaknem adottságnak vehetjük, hogy a fővárosban nem lesz egyhamar nagyszámú, jól karbantartott, új, a 2014-ben életbe lépő EURO-VI-os szabványnak megfelelő dízelmotorokkal ellátott busz. A nem jól karbantartott, régi dízelmotorok pedig nagyon tudnak szennyezni. A régi földgázos buszokat sem tartják jobban karban, de azoknál mégis sokkal kisebb a szennyezés terén a romlás.
  • Olcsóbb üzemeltetés. Ez részben abból adódik, hogy jelenleg Magyarországon nincs jövedéki adó a földgázon. Ez a jövőben persze nagy eséllyel megváltozna, ha széles körben elterjedne a földgáz hajtás, de várakozásaink szerint hosszabb távon sokkal olcsóbb lesz a földgáz adó nélkül számított beszerzési ára az olaj vagy még inkább a finomított olajtermékekhez képest. (Lásd erről a földgáz-piacról korábban írtakat).
  • A földgázt sokkal nehezebb ellopni, mint a dízel üzemanyagot (bár mint a lufis képünk mutatta, a találékonyság, legalábbis a fejlődő országokban, ezen a téren is határtalan). Ez csökkentené az üzemeltetés veszteségeit és a monitorozásra fordított költségeit.
  • Kisebb széndioxid-kibocsátás. A földgáz kb. 25%-kal kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint a dízel, ugyanakkora energiamennyiségre számítva. Bár ez a jelenlegi nagyon alacsony széndioxid-árak mellett (kb. 5 euró per tonna) literenként csak kb. egy forintnyi CO2 költségnek felel meg, de ha figyelembe vesszük, hogy a kormányok képesek több száz eurót elkölteni egy tonna széndioxid kibocsájtás elkerülésére, akkor már sokkal magasabb számokat kapnánk.

 A hátrány az említett nagyobb beszerzési ár (kb. 25%-kal kerül többe egy új gázüzemű busz), ami viszont már nem feltétlenül igaz a használt buszokra, ezek néha olcsóbbak, mint a hasonló korú és állapotú dízelesek. Az Euro-VI-os buszok esetében valószínűleg még az újak esetében is csökken majd az árkülönbség.  A mai magasabb beszerzési ár a jelenlegi üzemanyag-árak mellett kb. 300 ezer kilométernél térül meg, ami városi buszoknál azért elég gyorsan összejöhet.

A földgázos busz technológiája

A dízel üzemanyag helyett ezek a buszok sűrített földgázt (jórészt metán) égetnek egy hagyományos, kissé átalakított belső égésű motorban. Mivel a földgáznak normál esetben nagyon nagy a térfogata, ezért azt praktikus okokból nagynyomású palackokban tárolják vagy bizonyos esetekben cseppfolyósítják alacsony hőmérsékleten. A földgáz (metán) nem keverendő össze az autó/PB gázzal, amely propán és bután keveréke, és már viszonylag alacsony nyomás mellett is cseppfolyóssá válik, szobahőmérsékleten.

A földgáz hajtású buszokban a tároló palackoknak nagyon szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, nagy eséllyel egy balesetben a sűrített földgázzal hajtott busz biztonságosabb, mint egy hagyományos.

 A földgáz jó környezetvédelmi tulajdonságai abból származnak, hogy a fő alkotórészét adó nagyon egyszerű metánmolekula sokkal könnyebben képes tökéletesen elégni, mint a bonyolultabb szénhidrogének.

Nem véletlen, hogy sok helyi közlekedési vállalat áll át a gázhajtásra a világban, Madridtól, Gdanszkig és Bangkoktól  Mexikóvárosig. Pozsonyban majdnem a városi buszok fele gázos. Amerikában többek között az iskolabuszokat állítják át gázüzeműre, részben levegőminőségi megfontolásokból. Magyarországon Debrecen és Szeged üzemeltet(ett) gázos buszokat, a technológia tehát nem ismeretlen. Érdekesség, hogy a magyar-amerikai NABI már több mint 3000 gázos buszt gyártott az amerikai piacra, és Magyarországon is próbál ezekből eladni, eddig kevés sikerrel.

Úgy tűnik, hogy a gázos buszokkal mindenki nyerne, talán az üzemanyag-tolvajokat és a tüdőgondozókat kivéve. Budapesten ezek a nyereségek nagyobbak lennének, mert a buszközlekedés intenzívebb, mint bárhol máshol az országban. Buszbeszerzés pedig mindenképp kelleni fog. Itt az ideje komolyan foglalkozni a földgázos buszokkal!

A gázos buszok részecske-kibocsátásban (PM) már most verik a jövőbeni (Euro VI) előírásokat is

emission.JPG

Forrás: MAN

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr975107914

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) koronavírus (4) Koronavírus (6) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása