A földgáz-üzemű BKV-buszokkal mindenki nyerne, talán az üzemanyag-tolvajokat és a tüdőgondozókat kivéve.
Persze ezt már megírták mások is (itt és itt például), de a jó gondolatokat nem árt ismételni. Több szempontból nagyon jó lenne, ha a BKV szert tenne nagyszámú földgázzal hajtott buszra, vagy akár teljesen átállna a földgáz-hajtásra – még ha ennek rövidtávon nem minden kollégánk örülne is az üzemanyag-kereskedők közül. A levegő Budapesten sokkal tisztább lenne, sokkal nehezebb lenne ellopni az üzemanyagot, a buszok üzemeltetése csendesebb és olcsóbb lenne, és mellesleg a széndioxid kibocsátásuk is csökkenne. A hátrány az, hogy a buszok beszerzése drágább lenne (de ez pár év alatt megtérülne), és hogy sokkal nehezebb lenne ellopni az üzemanyagot.
Pozsonyban a buszok fele már gázzal megy. Forrás: http://www.bratislavaguide.com
- Sokkal tisztább. A fő ok, amiért mi személy szerint szeretjük a gázos buszokat, hogy ezzel nagymértékben csökkenthető a helyi levegőszennyezés. Az újabb kutatások alapján egyre inkább úgy tűnik, hogy a kis korom és egyéb szemcsék a legkárosabb szennyező anyagok. Ezek a régebbi dízel motorokból ömlenek, de a nagyon apró (és talán veszélyesebb) részecskéket még a modern motorok sem tudják elkerülni. És a szennyezés különösen nagy a városi forgalomban, ahol gyakoriak a gyorsítások és fékezések. Az egészségi hatásokról lásd itt és itt például néhány kutatási eredményt, és mi is írtunk már a koromszennyezés csökkentésének fontosságáról.
- Kevésbé érzékeny a karbantartásra. A gázos buszok tisztasága nem függ annyira a karbantartástól, mint a dízeleseké. Azt csaknem adottságnak vehetjük, hogy a fővárosban nem lesz egyhamar nagyszámú, jól karbantartott, új, a 2014-ben életbe lépő EURO-VI-os szabványnak megfelelő dízelmotorokkal ellátott busz. A nem jól karbantartott, régi dízelmotorok pedig nagyon tudnak szennyezni. A régi földgázos buszokat sem tartják jobban karban, de azoknál mégis sokkal kisebb a szennyezés terén a romlás.
- Olcsóbb üzemeltetés. Ez részben abból adódik, hogy jelenleg Magyarországon nincs jövedéki adó a földgázon. Ez a jövőben persze nagy eséllyel megváltozna, ha széles körben elterjedne a földgáz hajtás, de várakozásaink szerint hosszabb távon sokkal olcsóbb lesz a földgáz adó nélkül számított beszerzési ára az olaj vagy még inkább a finomított olajtermékekhez képest. (Lásd erről a földgáz-piacról korábban írtakat).
- A földgázt sokkal nehezebb ellopni, mint a dízel üzemanyagot (bár mint a lufis képünk mutatta, a találékonyság, legalábbis a fejlődő országokban, ezen a téren is határtalan). Ez csökkentené az üzemeltetés veszteségeit és a monitorozásra fordított költségeit.
- Kisebb széndioxid-kibocsátás. A földgáz kb. 25%-kal kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint a dízel, ugyanakkora energiamennyiségre számítva. Bár ez a jelenlegi nagyon alacsony széndioxid-árak mellett (kb. 5 euró per tonna) literenként csak kb. egy forintnyi CO2 költségnek felel meg, de ha figyelembe vesszük, hogy a kormányok képesek több száz eurót elkölteni egy tonna széndioxid kibocsájtás elkerülésére, akkor már sokkal magasabb számokat kapnánk.
A hátrány az említett nagyobb beszerzési ár (kb. 25%-kal kerül többe egy új gázüzemű busz), ami viszont már nem feltétlenül igaz a használt buszokra, ezek néha olcsóbbak, mint a hasonló korú és állapotú dízelesek. Az Euro-VI-os buszok esetében valószínűleg még az újak esetében is csökken majd az árkülönbség. A mai magasabb beszerzési ár a jelenlegi üzemanyag-árak mellett kb. 300 ezer kilométernél térül meg, ami városi buszoknál azért elég gyorsan összejöhet.
A földgázos busz technológiája
A dízel üzemanyag helyett ezek a buszok sűrített földgázt (jórészt metán) égetnek egy hagyományos, kissé átalakított belső égésű motorban. Mivel a földgáznak normál esetben nagyon nagy a térfogata, ezért azt praktikus okokból nagynyomású palackokban tárolják vagy bizonyos esetekben cseppfolyósítják alacsony hőmérsékleten. A földgáz (metán) nem keverendő össze az autó/PB gázzal, amely propán és bután keveréke, és már viszonylag alacsony nyomás mellett is cseppfolyóssá válik, szobahőmérsékleten.
A földgáz hajtású buszokban a tároló palackoknak nagyon szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, nagy eséllyel egy balesetben a sűrített földgázzal hajtott busz biztonságosabb, mint egy hagyományos.
A földgáz jó környezetvédelmi tulajdonságai abból származnak, hogy a fő alkotórészét adó nagyon egyszerű metánmolekula sokkal könnyebben képes tökéletesen elégni, mint a bonyolultabb szénhidrogének.
Nem véletlen, hogy sok helyi közlekedési vállalat áll át a gázhajtásra a világban, Madridtól, Gdanszkig és Bangkoktól Mexikóvárosig. Pozsonyban majdnem a városi buszok fele gázos. Amerikában többek között az iskolabuszokat állítják át gázüzeműre, részben levegőminőségi megfontolásokból. Magyarországon Debrecen és Szeged üzemeltet(ett) gázos buszokat, a technológia tehát nem ismeretlen. Érdekesség, hogy a magyar-amerikai NABI már több mint 3000 gázos buszt gyártott az amerikai piacra, és Magyarországon is próbál ezekből eladni, eddig kevés sikerrel.
Úgy tűnik, hogy a gázos buszokkal mindenki nyerne, talán az üzemanyag-tolvajokat és a tüdőgondozókat kivéve. Budapesten ezek a nyereségek nagyobbak lennének, mert a buszközlekedés intenzívebb, mint bárhol máshol az országban. Buszbeszerzés pedig mindenképp kelleni fog. Itt az ideje komolyan foglalkozni a földgázos buszokkal!
A gázos buszok részecske-kibocsátásban (PM) már most verik a jövőbeni (Euro VI) előírásokat is
Forrás: MAN
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.