Tovább zuhannak az olajárak: ezekre érdemes figyelni

Megállíthatatlannak tűnik az olajár zuhanása. A jelenlegi ár azonban már alacsonyabb, mint amit év végére várunk.

45 dollárnál jár a Brent hordónkénti ára, idén is már több mint 20%-ot zuhant az ár, a tavalyi zuhanás után (tavaly nyáron volt még 115 dollár is). Szóval már túl vagyunk a 60%-os esésen. Ez a poszt csak egy rövid update. Néhol kicsit technikaibb, mint a szokásos, és inkább a rövid távra fókuszál.

tumblr_lq6sdvcrwa1qzr3qyo1_1280.jpg

Brókerek, akik az arcukat fogják. Kép: Brokers with hands on their faces blog

Sok az olaj: megint az okokról

Már többször leírtuk, most csak távirati stílusban. Az olajár zuhanása mögött fundamentális okok vannak: hirtelen túl sok lett belőle. Lassul a kereslet, és Amerika ontja a palaolajat. A szaúdiak pedig nem csökkentik a termelésüket.

Olvasd el legutóbbi írásunkat róla: Zuhanó hordók: kiborult az olajbili

Meddig zuhannak az árak?

Ezt is leírtuk már: nem tudjuk, rövid távon nincs padló, ami megállítsa, mert a kereslet és a kínálat sem reagál nagyon érzékenyen az árakra. Még mindig eshetnek tovább. De a jelenlegi árszint mellett már igen drasztikus változások várhatók. Nagyjából mindenki behúzza a satuféket a beruházások terén. A legnagyobb akut kérdés, hogy mi lesz a zuhanás strukturális okával, a palaolajjal.

Mennyire esnek vissza a palaolaj beruházások?

A palaolaj-termelés más, mint a hagyományos: minden egyes új kút termelése nagyon gyorsan lecsökken. Ezért ahhoz, hogy a termelés fent maradjon, rengeteg új kutat kell folyamatosan fúrni.

Márpedig a jelenlegi árszinteken ez már nem éri meg. Egyszerűen leállítják a beruházásokat: az Amerikában olajtermelésre használt fúrótornyok száma már több mint 10%-kal csökkent, és minden jel szerint tovább csökken majd.

b7iuig1iuaeaywp_png_large.png

Zuhan az olajfúrótornyok száma, de még mindig elég magas. Forrás: John Kemp/Reuters

Azonban a termelést még egy ideig viszi a lendület: a korábban megfúrt és most termelésbe álló kutakból (és a leszerződöttekből, ahol már mindenképp befejezik a beruházást), még egy ideig tovább nő a termelés. 2015 második felére, év végére azonban már csökkenhet a termelés is. Ha csökken a termelés, enyhül a túlkínálat és emelkedhetnek az árak. Ezért úgy gondoljuk, hogy év végére a jelenleginél magasabb lehet az olaj ára – és a határidős árak is erre „fogadnak”.

Sokszor kérdezik tőlünk, mekkora a palaolaj-kitermelés teljes költsége hordónként, mi az az árszint, ami mellett visszajönnek a beruházások. Sajnos ezt a jelenlegi helyzetben még a korábbinál is nehezebb megmondani, ugyanis az árzuhanás miatt valószínűleg a költségek is jelentősen esnek: Még mindig jobban megérheti mondjuk feleannyiért fúrótornyot bérbe adni, mint állni hagyni. Hogy mennyire rugalmasan csökkenthetők a költségek, az viszont nem világos. Emellett a hatékonyság is folyamatosan nő, ahogy egyre fejlődik a technológia. A benyomásunk szerint összességében valószínűleg a korábbi 70-90 dollárról 50-70 dollárra eshettek a full-cost palaolaj-költségek (de ezek még így is jelentősen szórnak és bizonytalanok).

Mi lesz a „felesleges” olajjal? Tárolás szárazföldön és tengeren

A szaúdiak és az OPEC nem csökkentette a termelését: a kínálat rövidtávon sokkal többel nő, mint a kereslet. A kettő közötti különbséggel (ami alsó hangon napi 1,5 millió hordó) pedig kezdeni kell valamit. Ez a „valami” az, hogy valakik készletet építenek olajból.

A piac úgy tudja ösztönözni a készletépítést, ha a határidős árak magasabban vannak, mint a jelenlegi árak. Ekkor a kereskedők megveszik az azonnali piacon az olajat, betárolják, és el is adják a határidős piacon. Az, hogy ez megéri-e, és mennyire, attól függ, hogy mekkora a különbség a fél-egy év múlvai árakhoz képest: megéri –e például belőle készletet finanszírozni, tárolót vagy hajót bérelni.

futures_curve.png

Így néz ki "most" a határidős görbe. Adatok: Bloomberg. A "most" tegnap volt, azóta is estek az árak.

 

Az utóbbi időben a határidős piac meredekeségét ez a szükségszerűség vezette: csak akkor állt helyre valamennyire a piaci egyensúly, ha a határidős piac relatíve magasabb árai ösztönöztek a készletépítésre.

Ugyanez történt a legutóbbi árzuhanásnál 2008 végén is: akkor annyira esett a kereslet, hogy az egyensúly helyreállásához nem csak az OPEC jelentős termelés-csökkentésére volt szükség, hanem arra is, hogy egy csomó tankert egyszerűen megtöltsenek és kiküldjenek a tengerre, és ott hagyják egy ideig.

Az utóbbi hetekben az időbeli árkülönbözet jelentősen nőtt: az azonnali árak jobban zuhantak, mint a határidősek. Jelenleg az egy éves árkülönbözet már jócskán meghaladja a 10-11 dollárt, ami számításaink szerint nagyjából ott van, ahol (a jelenlegi árak, és alacsony kamatok mellett) már megéri tankert bérelni, készletet finanszírozni. El is kezdtek masszívan olajat betárolni.

(Technikai megjegyzés: a határidős piacon előre eladott tárolás nem spekuláció, hanem arbitrázs: csak akkor csinálják, ha a határidős árak alapján lefedezik magukat: most vesznek és határidősen eladnak olajat. Ami azt is jelentheti, hogy a jelenlegi piac túlkínálata jó eséllyel lenyomja a határidős árat is – de nem annyira, mint a jelenlegi árat. Az egész folyamat feltételezi, hogy elég tároló kapacitás áll rendelkezésre. Nem vagyunk tanker és tároló-specialisták, de úgy tűnik, még van tároló-kapacitás, amit meg lehet tölteni.

De azért napi (legalább) 1,5 millió hordótól fizikailag megszabadulni nem olyan egyszerű dolog, ez nagyságrendileg egy szupertankernyi mennyiség. És a kínálati nyomás rövid távon még fokozódhat is. Szóval a tárolás ösztönzése inkább egyfajta biztonsági szelep, és ettől még az árak tovább tudnak esni.

Mikor csődöl be Venezuela?

Az olajexportáló országok, akiknek ettől függ a költségvetése, mind bajban vannak. Lásd erről is múltkori írásunkat, illetve az Oroszországról írtakat. De például Szaúd-Arábiának jelentős pénzügyi tartalékai is vannak.

bguhanhciaevmna_jpg_medium.jpg

Talán a legnagyobb pénzügyi nehézségek az amúgy is totálisan félremenedzselt Venezuelában vannak. Hiány van csomó alapvető áruból, és már azt sem hiszik el a kormánynak, hogy valaminek a hiányáért nem ő a felelős – mint volt ez legutóbb a McDonald’s sültkrumplival. Szóval ott már olajáresés nélkül is rezgett a léc. A jelenlegi áraknál, külső beavatkozás nélkül pedig lényegében biztos a csőd.

Kína ugyan úgy tűnik, valamennyire segíthet Venezuelának, de valószínűleg csak kézzel fogható dolgokért cserébe (olajért? eszközökért?), és még így se biztos, hogy a tényleges csődöt elkerülik, mivel nem biztos, hogy hihetően el tudják kötelezni magukat a kínaiak felé.

Mi lesz a gázárakkal?

Azok is csökkennek. Erről reményeink szerint írunk nemsokára egy külön posztban.

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

 

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr747067549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása