Mennyire alacsony a 19%-os magyar gáztároló töltöttségi szint?

Az elmúlt évtized adatai alapján az idei áprilisi átlagos gáztároló töltöttség egy hajszálnyival, de meghaladja a 2016-os historikus minimumot. Bár az elmúlt évek kiugró töltöttségi szintjei után ez nagy váltás, békeidőben egyáltalán nem kellene aggódnunk a mostani tárolószint miatt. Az idei betárolási időszak viszont sok álmatlan éjszakát fog okozni.

Az adatokat nézve nem az idei gáztároló töltöttségi szint alacsony, hanem az elmúlt évek voltak kiugróan magasak. A 2020. év eleji orosz-ukrán tranzitszerződés újratárgyalása miatti óvatossági betárolás emelte a tárolóban lévő gázmennyiségeket rekord magasra. Ezt segítette az is, hogy a gázárak ebben az időszakban a globális LNG túlkínálat és a 100 éves összehasonlításokban is enyhe európai telek miatt historikus mélyponton voltak.

Forrás: Agsi+

 

Ha az idei fűtési szezon végén a tárolókban maradó gázmennyiség nem is kiugróan alacsony, az tény, hogy sikerült a rekord magas tárolószinteket pár hónap alatt leüríteni a télen. Ekkora felhasználást ugyanis az idén is enyhe tél egyáltalán nem indokolt. A szokásosnál nagyobb mértékű kitárolást elsősorban a tavalyi év második fele óta folyamatosan emelkedő gázárak magyarázhatják, ami miatt érdemes lehetett az egyre drágább importot visszafogni, illetve minél nagyobb mennyiségeket a magas árakon értékesíteni.

Békeidőben nem lenne gond a betárolás, mivel a tárolószint nem kiugróan alacsony. Most azonban háború van. Az Európai Unió legfőbb retorziós eszköze az orosz gazdasági kapcsolatok elvágása. Bár az energiaimporthoz köthető szankciók eddig még nem kaptak főszerepet, az orosz gázimporttal kapcsolatos szankciók körüli bizonytalanság egyrészt már most drágítja a betárolást a geopolitikai prémium növekedésén keresztül, másrészt egyre nagyobb a kockázata annak, hogy még drága gáz sem fog elegendő mennyiségben érkezni fizikailag. A szankciókon túl pedig még egy jelentős folyamat zajlik, ugyanis az orosz kitettség csökkentése már megkezdődött. Ez drasztikusan növeli a nem orosz gáz iránti keresletet, tovább fűtve a globális gázárakat is. Az amerikai Henry Hub jegyzésár például több, mint kétszeresésre nőtt a pandémia előtti évek áraihoz képest a csúcsra járatott LNG kapacitások miatt.

Az EU javaslata, hogy az európai tárolók a fűtési szezon kezdetére kötelezően 80%-os, a jövő évtől kezdve pedig 90%-os töltöttségi szinten legyenek. Ez biztosítaná, hogy az idei tél árvolatilitása és az ellátási aggályok érdemben mérséklődjenek. Ugyanakkor ez a szokásosnál nagyobb betárolási keresletet is jelentene az idei nyárra, mivel a rekord alacsony szintről kellene a historikus maximum szinteket újra elérni egy olyan időszakban, amikor a kínálat várhatóan korlátos lesz az alacsonyabb orosz import és az európai infrastrukturális szűk keresztmetszetek miatt. Magyarországon például ez a 2012-2018-as időszak átlagos 55%-os szintjéhez képest egy 45%-os ugrást jelentene. Az előírás ráadásul tartósíthatja a magas árakat is, mert a kötelező érvény – a büntetés mértékétől függően - árérzéketlenné teszi a szereplőket: vagyis muszáj lesz megvásárolni a gázt, akármilyen áron.

***

A tárolószint alacsony, de nem kiugróan alacsony. A nagy kérdés, hogy sikerül-e feltölteni a tárolókat a következő fűtési időszak elejére és milyen szintre. Különösen orosz importkorlátozások esetén. Az EU közös fellépése segíthet, de a tartósan magas árak és az alternatívák hiánya egy sor országban, így Magyarországon is, akár komoly fennakadásokat is okozhat.

 

Forrás: Agsi+

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr8717819735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása