Tisztázzunk valamit: az Uber NEM a taxisok rémálma

Hanem a taxiscégeké.

Most hétvégén ingyen lehet Uberezni. Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki, ha eddig még nem tette.

uber.png

*Utazásonként 3000 Ft-ig, maximum tízszer. A hétvégi ingyenes akció részleteit lásd az Uber blogján. (A kép eredetije a cink.hu novemberi cikkéből van.)

Szerintem az Uber összességében jobb szolgáltatást nyújt, mint a taxi. Az okostelefonon kényelmesebb autót hívni, látom, mikor érkezik, nem kell a fizetéssel vacakolni, az értékelési rendszer biztosítja a minőséget. Egyedüli hátránya, hogy a buszsávot nem használhatják az Uberesek.

Jobb fejeknek találtam viszont eddig az Uber-sofőröket, mint a taxisokat, jobban tudtam velük beszélgetni (persze ez lehet, hogy generációs dolog, általában fiatalabbak az Uber-sofőrök). És akikkel eddig utaztam, jobban, kevésbé agresszíven is vezettek, mint a taxisok.

Egy fontos megjegyzés: ez nem egy fizetett poszt. Nem állok semmilyen kapcsolatban az Uberrel, sem a taxisokkal, azon kívül, hogy néha használom a szolgáltatásukat.

Sajnos kicsit magam ellen is beszélek, amikor az Ubert ajánlom

A hétvégi ingyenes akció elég is volt a taxisoknak ahhoz, hogy forgalomlassítással tiltakozzanak. Engem igazából meglepett, miért nem hőbörögtek eddig jobban a taxisok. De most már világos: mert eddig nem annyira érezték magukat fenyegetve rövidtávon az Ubertől, az nem vett el előlük igazán sok fuvart, mert még kevesen használják.

taxis_forg_lass.jpg

Mini-taxisblokád, 2015. Így tiltakoztak tegnap a taxisok. Fotó: Index.hu

De abban a pillanatban, hogy a taxisok jobban fenyegetve érzik magukat, lépnek. Ha az Uber a „radar alatt” maradna, csak kevesen használnánk, valószínűleg tovább tartana, míg a taxisok (illetve valójában a fuvarcégek) széttrollkodják. Az Uber viszont –teljesen érthetően– növekedni akar. Az összeütközés csak idő kérdése.

Pedig az Uber nem a taxisok rémálma,

illetve nem kéne, hogy az legyen. (Persze értem, hogy nagyon nehéz röviden leírni máshogy, hogy mi is ez, csak félek, hogy ilyenkor a fordulat önálló életet kezd élni.)

Van, akik szerint az Uberesek csak a szabályozás és az adók kikerülésére (ill. adócsalásra) játszanak, és ezért fenyegetik a taxisokat. De ez nem feltétlenül igaz. Az Uber lényegében egy hatékonyabb technológiával rendelkező, ezért a többinél valószínűleg olcsóbb fuvarszervező cég (nem kell annyi diszpécserre, pénztárra, stb. költeni). És valószínűleg a fejlett értékelési rendszer (az utas és a sofőr kölcsönösen pontozzák egymást) miatt jobb minőségű szolgáltatást is tud nyújtani, mint a hagyományos fuvarszervezők (persze csak ha a szabályozó nem akadályozza meg az elterjedésben).

Olcsóbb és jobb minőség, ami alacsonyabb tarifát jelent(ENE) a fogyasztónak is. Csakhogy. Most látszik újból, hogy miért baj, hogy az árban elvileg (a szabályozók szándéka szerint) a tavalyelőtt bevezetett fix taxitarifával most már nem lehet versenyezni. Ha lehetne, beindulna az árverseny, és a taxisok is versenyképesek tudnának maradni. Így viszont a fuvarszervezők egyetlen fegyvere az Uberrel szemben az, ha kézzel lábbal hadakoznak, mint ahogy azt teszik is. Ez nem meglepő, két évvel ezelőtt is pesszimisták voltunk, mert a taxisrendelet azt sejtette, hogy a nagy lobbierejű taxiscégek keresztül tudják vinni az akaratukat, és csírájában elfojtják a számukra veszélyes konkurenciát. (És mindenhol hasonló ellenállással találkozik az Uber, ahol bevezetik.)

Pedig ha hagynánk a piacokat működni, az Uber és a hagyományos taxi-modell akár meg is tudna férni egymás mellett. Miért ne szerezhessen egy taxis is Uber-en keresztül fuvart? Ma Budapesten a taxizás amúgy is luxus: a sűrű tömegközlekedési hálózat miatt csak a relatíve gazdagabbak használják. Az Ubert olcsósága miatt viszont a kevésbé gazdagok is elkezdhetik használni. A taxitársaságoknak viszont megmaradhatnak azok a jólfizető utasok akik hajlandóak bizonyos extra szolgáltatásokért fizetni (fialabb autók, buszsáv használata, stb.).

Két éve írtam már a taxis sztoriról itt a Gurulón, azt, hogy szerintem nem a fix magas tarifa, hanem a taxis appok és a verseny segítené a piacot. (lásd: Sárga taxi, drága taxi).

Mi történt azóta? Magas lett a tarifa. Örülnek a taxisok? Nem.

A taxisok, akikkel utaztam, (még mielőtt bejött az Uber és átszoktam), továbbra is panaszkodtak. Kevesebb lett a fuvar, ezért a bevételük jóval kevésbé nőtt, mint a tarifaemelésből következne – ha egyáltalán –, és jóval több sápot szed le a fuvarszervező – ahogy ezt meg is jósoltuk mi is, mondjuk nem kellett hozzá nagy jóstehetség.

Sok taxis leállította a kocsiját (mert az autó nem teljesítette a szigorodó, értelmetlen előírásokat), és más munkát keresett. A legutóbbi taxis, akihez beszálltam, jövőre ezért nem vesz hitelre új autót. (Megjegyzés: a fenti benyomások nem reprezentatívak. Megbízható számokat nehéz találni, de a fentieket megerősítik Réti Pál tanulmánya, interjúi.)  

Tehát nem a taxisok, hanem a kevés fuvarszervező cég járt jól az áremeléssel és fix tarifával.

Igazából „csak” ezt kéne csinálni:

1) meg kéne szüntetni a fix tarifát. Olcsóbb szolgáltatást lehessen olcsóbban adni a fogyasztóknak.

2) megengedni a taxisoknak is, hogy az Uberrel is szerezzhessenek fuvart. Így csökkenne a fuvarszervezők piaci ereje a taxisokkal szemben, és ez levinné a taxisok költségeit.

3) megszüntetni a mesterséges, kínálatot szűkítő intézkedéseket. Az, hogy minden kocsiban lehessen kártyával fizetni, vagy érthetően legyenek kiiírva a tarifák, nagyon fontos minőségi kritérium. Azonban meg kell szüntetni a feleslegesen szigorú intézkedéseket. Attól, hogy 10 éves lesz egy autó, vagy x liternél kisebb a csomagtartója, vagy nem sárga, még tökéletesen alkalmas taxis személyszállításra.

Amennyire a taxisok leírásából kiderül, lehet, hogy ekkor is a jelenlegi Uber tarifák felett állna be a piaci egyensúlyi ár. Sőt, valószínűleg a csúcsidőszakokban nem is feltétlenül csökkenne jelentősen (mondjuk a karácsonyi őrületben, amikor a céges bulikból mindenki taxival akar hazamenni, megér ennyit is a hazajutás…). Összességében viszont ÁTLAGOSAN alacsonyabb lenne a tarifa, jobban ki lennének használva a taxik, ezért a bevételük nem feltétlenül csökkenne. És a fogyasztók sokkal jobban járnának.

És hogy ez lesz-e? Persze hogy nem. Lásd vasárnapi boltbezárás: a fogyasztók ott sem járnak jól. Addig is tessék viszont Uberezni. Vasárnapig ráadásul ingyen!

 

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

 

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr377285945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) koronavírus (4) Koronavírus (6) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása