Hanem a taxiscégeké.
Most hétvégén ingyen lehet Uberezni. Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki, ha eddig még nem tette.
*Utazásonként 3000 Ft-ig, maximum tízszer. A hétvégi ingyenes akció részleteit lásd az Uber blogján. (A kép eredetije a cink.hu novemberi cikkéből van.)
Szerintem az Uber összességében jobb szolgáltatást nyújt, mint a taxi. Az okostelefonon kényelmesebb autót hívni, látom, mikor érkezik, nem kell a fizetéssel vacakolni, az értékelési rendszer biztosítja a minőséget. Egyedüli hátránya, hogy a buszsávot nem használhatják az Uberesek.
Jobb fejeknek találtam viszont eddig az Uber-sofőröket, mint a taxisokat, jobban tudtam velük beszélgetni (persze ez lehet, hogy generációs dolog, általában fiatalabbak az Uber-sofőrök). És akikkel eddig utaztam, jobban, kevésbé agresszíven is vezettek, mint a taxisok.
Egy fontos megjegyzés: ez nem egy fizetett poszt. Nem állok semmilyen kapcsolatban az Uberrel, sem a taxisokkal, azon kívül, hogy néha használom a szolgáltatásukat.
Sajnos kicsit magam ellen is beszélek, amikor az Ubert ajánlom
A hétvégi ingyenes akció elég is volt a taxisoknak ahhoz, hogy forgalomlassítással tiltakozzanak. Engem igazából meglepett, miért nem hőbörögtek eddig jobban a taxisok. De most már világos: mert eddig nem annyira érezték magukat fenyegetve rövidtávon az Ubertől, az nem vett el előlük igazán sok fuvart, mert még kevesen használják.
Mini-taxisblokád, 2015. Így tiltakoztak tegnap a taxisok. Fotó: Index.hu
De abban a pillanatban, hogy a taxisok jobban fenyegetve érzik magukat, lépnek. Ha az Uber a „radar alatt” maradna, csak kevesen használnánk, valószínűleg tovább tartana, míg a taxisok (illetve valójában a fuvarcégek) széttrollkodják. Az Uber viszont –teljesen érthetően– növekedni akar. Az összeütközés csak idő kérdése.
Pedig az Uber nem a taxisok rémálma,
illetve nem kéne, hogy az legyen. (Persze értem, hogy nagyon nehéz röviden leírni máshogy, hogy mi is ez, csak félek, hogy ilyenkor a fordulat önálló életet kezd élni.)
Van, akik szerint az Uberesek csak a szabályozás és az adók kikerülésére (ill. adócsalásra) játszanak, és ezért fenyegetik a taxisokat. De ez nem feltétlenül igaz. Az Uber lényegében egy hatékonyabb technológiával rendelkező, ezért a többinél valószínűleg olcsóbb fuvarszervező cég (nem kell annyi diszpécserre, pénztárra, stb. költeni). És valószínűleg a fejlett értékelési rendszer (az utas és a sofőr kölcsönösen pontozzák egymást) miatt jobb minőségű szolgáltatást is tud nyújtani, mint a hagyományos fuvarszervezők (persze csak ha a szabályozó nem akadályozza meg az elterjedésben).
Olcsóbb és jobb minőség, ami alacsonyabb tarifát jelent(ENE) a fogyasztónak is. Csakhogy. Most látszik újból, hogy miért baj, hogy az árban elvileg (a szabályozók szándéka szerint) a tavalyelőtt bevezetett fix taxitarifával most már nem lehet versenyezni. Ha lehetne, beindulna az árverseny, és a taxisok is versenyképesek tudnának maradni. Így viszont a fuvarszervezők egyetlen fegyvere az Uberrel szemben az, ha kézzel lábbal hadakoznak, mint ahogy azt teszik is. Ez nem meglepő, két évvel ezelőtt is pesszimisták voltunk, mert a taxisrendelet azt sejtette, hogy a nagy lobbierejű taxiscégek keresztül tudják vinni az akaratukat, és csírájában elfojtják a számukra veszélyes konkurenciát. (És mindenhol hasonló ellenállással találkozik az Uber, ahol bevezetik.)
Pedig ha hagynánk a piacokat működni, az Uber és a hagyományos taxi-modell akár meg is tudna férni egymás mellett. Miért ne szerezhessen egy taxis is Uber-en keresztül fuvart? Ma Budapesten a taxizás amúgy is luxus: a sűrű tömegközlekedési hálózat miatt csak a relatíve gazdagabbak használják. Az Ubert olcsósága miatt viszont a kevésbé gazdagok is elkezdhetik használni. A taxitársaságoknak viszont megmaradhatnak azok a jólfizető utasok akik hajlandóak bizonyos extra szolgáltatásokért fizetni (fialabb autók, buszsáv használata, stb.).
Két éve írtam már a taxis sztoriról itt a Gurulón, azt, hogy szerintem nem a fix magas tarifa, hanem a taxis appok és a verseny segítené a piacot. (lásd: Sárga taxi, drága taxi).
Mi történt azóta? Magas lett a tarifa. Örülnek a taxisok? Nem.
A taxisok, akikkel utaztam, (még mielőtt bejött az Uber és átszoktam), továbbra is panaszkodtak. Kevesebb lett a fuvar, ezért a bevételük jóval kevésbé nőtt, mint a tarifaemelésből következne – ha egyáltalán –, és jóval több sápot szed le a fuvarszervező – ahogy ezt meg is jósoltuk mi is, mondjuk nem kellett hozzá nagy jóstehetség.
Sok taxis leállította a kocsiját (mert az autó nem teljesítette a szigorodó, értelmetlen előírásokat), és más munkát keresett. A legutóbbi taxis, akihez beszálltam, jövőre ezért nem vesz hitelre új autót. (Megjegyzés: a fenti benyomások nem reprezentatívak. Megbízható számokat nehéz találni, de a fentieket megerősítik Réti Pál tanulmánya, interjúi.)
Tehát nem a taxisok, hanem a kevés fuvarszervező cég járt jól az áremeléssel és fix tarifával.
Igazából „csak” ezt kéne csinálni:
1) meg kéne szüntetni a fix tarifát. Olcsóbb szolgáltatást lehessen olcsóbban adni a fogyasztóknak.
2) megengedni a taxisoknak is, hogy az Uberrel is szerezzhessenek fuvart. Így csökkenne a fuvarszervezők piaci ereje a taxisokkal szemben, és ez levinné a taxisok költségeit.
3) megszüntetni a mesterséges, kínálatot szűkítő intézkedéseket. Az, hogy minden kocsiban lehessen kártyával fizetni, vagy érthetően legyenek kiiírva a tarifák, nagyon fontos minőségi kritérium. Azonban meg kell szüntetni a feleslegesen szigorú intézkedéseket. Attól, hogy 10 éves lesz egy autó, vagy x liternél kisebb a csomagtartója, vagy nem sárga, még tökéletesen alkalmas taxis személyszállításra.
Amennyire a taxisok leírásából kiderül, lehet, hogy ekkor is a jelenlegi Uber tarifák felett állna be a piaci egyensúlyi ár. Sőt, valószínűleg a csúcsidőszakokban nem is feltétlenül csökkenne jelentősen (mondjuk a karácsonyi őrületben, amikor a céges bulikból mindenki taxival akar hazamenni, megér ennyit is a hazajutás…). Összességében viszont ÁTLAGOSAN alacsonyabb lenne a tarifa, jobban ki lennének használva a taxik, ezért a bevételük nem feltétlenül csökkenne. És a fogyasztók sokkal jobban járnának.
És hogy ez lesz-e? Persze hogy nem. Lásd vasárnapi boltbezárás: a fogyasztók ott sem járnak jól. Addig is tessék viszont Uberezni. Vasárnapig ráadásul ingyen!
Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!
Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.