Viszlát 2021! – IV. rész
Mi történt idén a petrolkémiában?

Az év végének közeledtével egy négyrészes sorozatban az év energiapiaci eseményeit foglaljuk össze. Ennek utolsó felvonása a petrolkémiában történteket ismerteti.

A többi olajipari indikátorhoz hasonlóan a petrolkémiai árrés is megsínylette a koronavírus világjárvány keresletromboló hatását, még ha kisebb mértékben is, köszönhetően a csomagolóanyagok, orvosi eszközök és maszkok iránti kimagasló keresletnek. 2021-ben azonban itt is fordult a kocka és tavasszal soha nem látott szintre emelkedett a marzs.

Főbb petrolkémiai árrések alakulása
Forrás: ICIS, Platts, ECB

Az év első harmadában három eseménynek köszönhetően a petrolkémiai árrések rekord szintre emelkedtek. Az év elején nagyon megugrottak a nem várt gőzkrakkoló leállások, aminek a csúcspontja a február végi texasi leállás volt, amikor a hideg időjárás miatt álltak le az eszközök. Emellett a kereslet is nagyon erős volt ebben az időszakban.

A legnagyobb hatással azonban az ellátási láncban tapasztalt fennakadások voltak. A mi várakozásaink szerint is ennek csak egy átmeneti faktornak kellett volna lennie, de ebben a kérdésben tévedtünk, hiszen a mai napig szerepet játszik. Az ellátási lánc problémái megemelik a szállítási költségeket és emiatt az arbitrázslehetőségek megjátszása nehezebbé válik. Mivel Európa importra szorul – amit jelentős részben ázsiai termelők elégítenek ki – ezért a szállítási költségek jelentős szerepet játszanak az európai jegyzésárak meghatározásában. Normális esetben az ázsiai és európai árak együtt mozognak, azonban magas szállítási költségek esetén elválik egymástól a két piac. 2021-ben is ezt tapasztaltuk: az európai piacokon ki kellett fizetni a termék „normál” árát, plusz a magas szállítási költségek miatti felárat is.

Április óta azonban az Európában jellemzően használt alapanyaghoz (nafta) viszonyított árrés csökkenő trendet mutat. Ez két okra vezethető vissza. Egyrészt a piaci szereplők – a kezdeti sokk után – alkalmazkodtak a magasabb szállítási költségekhez és az ellátásilánc zavarokhoz, ezért az Ázsia-Európa árrések szűkülni kezdtek, annak ellenére, hogy a kereskedelem nem normalizálódott. Másrészt a naftaárak is folyamatosan nőttek – köszönhetően a Brent ár emelkedésének – ezért alapanyag oldalról is szűkült a szegmens profitabilitása, ami még így is messze meghaladja a járvány előtti szinteket.

Hogy mit hozhat 2022? Jelenlegi tudásunk szerint a petrolkémiai árrések 2022-ben tovább fognak szűkülni. Az ellátási lánc gondok enyhülését várjuk főleg az év második felétől, tehát a piaci szereplők alkalmazkodásán túl a kínálati fundamentumok javulását is várjuk. Emellett keresleti oldalon remélhetőleg az egészségügyi eszközökre már kisebb szükség lesz jövőre, míg a pandémia utáni visszapattanás – a finomított termékekhez hasonlóan – is kifulladóban van.

***

Év végi összefoglalóink a kőolaj- és gázpiacokról, valamint a finomításról.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr6916788544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása