Viszlát 2021! – III. rész
Mi történt idén a finomításban?

Az év végének közeledtével egy négyrészes sorozatban az év energiapiaci eseményeit foglaljuk össze. Ennek harmadik felvonása a finomításban történteket ismerteti.

Az elkeserítő finomítói árrésekkel terhelt 2020-as év után, az idei év elejére a járvány előtti minimumszinten normalizálódtak az európai marzsok. A Platts benchmark mediterrán Urals árrése nagyon stabil volt az év első felében, de a komponenseiben nagy volatilitás mutatkozott.

Platts CIF Med Urals referencia finomítói árrés alakulása
Forrás: Platts

Az Urals típusú kőolaj folyamatosan leértékelődött a Brenthez képest, köszönhetően a gyenge orosz belső keresletnek, ami miatt az exportvolumenek nőttek, míg az ázsiai piacon sem volt erős igény az orosz kőolajra. A tavasztól kezdődő OPEC+ kvótaemelés tovább gyengítette az Urals fundamentumokat. Ez az orosz kőolajon futó finomítóknak jó hír volt, hiszen olcsóbban jutottak alapanyaghoz. Ezt a pozitív trendet tompította a folyamatosan emelkedő Brent jegyzés, és az üzemanyagpiac gyengélkedése az első hónapokban. Főleg a dízelpiac gyengesége volt szembeötlő, amit a kerozin dízelbe való bekeverése okozott, köszönhetően a koronavírus járvány okozta alacsony légiközlekedésnek, ezáltal túlkínálatot okozva a dízelpiacon is. A benzinpiac is gyengébben kezdte az évet, de márciustól a szezonálisan – és a lezárások enyhülését követően – erősödő kereslet miatt erősödtek a piaci fundamentumok és egészen a közelmúltig extrém magas árakat is láthattunk a még mindig járvány előtti állapotokhoz képest alacsony kapacitáskihasználtság, valamint az Ida hurrikán okozta kapacitáskiesés miatt.

Nyártól a finomítói árrés magasabb szintre emelkedett, amit elsősorban a dízel piacon tapasztalt erősödés magyarázott. Az év közepétől kezdődően erősödött a kereslet a termék iránt, míg a javuló légiközlekedési adatoknak és az erős orosz karbantartási szezonnak köszönhetően a kínálat is szűkösebb lett. Ezeknek kombinációja magasabb árakhoz vezetett. Az év utolsó részében részben visszakorrigált a finomítói árrés. Az orosz finomítói karbantartási szezon végétől az Urals kőolaj erősödésnek indult – kevesebb export érkezett Európába – ezzel egyidőben az orosz dízelexport növekedett.

Hogy mit hozhat 2022? Az idei év végére a kereslet megközelítette a járvány előtti szintet. A szolgáltató szektor gyengélkedése miatt a magasabb rendelkezésre álló jövedelmünket termékekre költöttük, ami pozitívan hatott az üzemanyag keresletre. Ez a hatás már az idei év folyamán is gyengülőben volt és várhatóan 2022-ben is folytatódik a fogyasztói szokásaink alkalmazkodása. Emiatt kisebb keresletnövekedés várható, de a kínálati oldalon még jelentős tartalékok vannak, köszönhetően az új finomítói beruházásoknak és a járvány előtt is már tapasztalt finomítói túlkapacitás problémája sem szűnt meg.

***

Év végi összefoglalóink a kőolaj- és gázpiacokról.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr2716788538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása