Kétütemű robogó. Ha egy mobil levegőszennyező gépet kellene tervezni, akkor is valami ilyesmi jönne ki. Egy autó szennyezésének több százszorosát is kibocsájthatja. Nem arányosan, hanem abszolút értékben.
Amíg az új autóknak nagyon szigorú kibocsájtási előírásoknak kellene megfelelni, addig (használt) kétütemű kismotorok minden különösebb korlátozás nélkül állíthatók forgalomba Magyarországon, legalábbis a látható és szagolható bizonyítékok alapján.
Forrás:http://www.spxdaily.com/images-lg/china-shanghai-scooter-pollution-afp-lg.jpg
Egy Euro-5 ös szabvány szerint egy autó 0,068 gramm elégetlen szénhidrogént bocsájthat ki kilométerenként. Egy kétütemű motorból az üzemanyag kb. 30%-a nem ég el rendesen, és kijön a kipufogó csövön, ami mondjuk 3 literes fogyasztással számolva kb. 7 gramm per km, vagyis nagyságrendileg 100-szor akkora, mint az autókra vonatkozó szabvány. Ráadásul az üzemanyagba kevert olaj miatt a kipufogógáz különösen káros (és büdös). Egyéb szennyezőanyagok (apró részecskék, szénmonoxid) tekintetében a különbség akár több százszoros is lehet alapértelmezésben is, nem beszélve egy rosszul beállított, használt motorról. Az olyan progresszív helyeken, mint Kalifornia (vagy éppen Nigéria), már be is tiltották a kétütemű motorok forgalomba hozatalát.
A négyütemű motorkerékpárok sokkal jobbak, mint a kétüteműek, de azért egy modern autónál tipikusan sokkal rosszabbak – általában nincs például katalizátor rajtuk.
A probléma persze a tél közeledtével majd enyhülni fog, de történet ironikus: sok pénzt költünk el arra, hogy az új autók alacsony kibocsájtásúak legyenek, ugyanakkor elképesztő szennyező-források minden ellenőrzés nélkül forgalomba kerülhetnek. Érdemes lenne a nagyon szennyező kis robogókat is, legalábbis a forgalmasabb helyekről, kitiltani. A többi közlekedő rendkívül hálás lenne…
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.