E-útdíj: Végre egy konstruktív ötlet

Ha Magyarország összefog Szlovákiával, talán időben meglehet az útarányos útdíj, hiszen ott már működik a rendszer. A Levegő Munkacsoport nagyszerű ötletét csak támogatni tudjuk. Azt hozzátennénk, hogy a megvalósuláshoz az is kell, hogy az elvárt díjbevételeket reális szintre csökkentsék.

A Levegő Munkacsoport nyílt levélben fordult Orbán Viktorhoz, melyben azt szorgalmazzák, hogy Szlovákiával együttműködve az ott már sikeresen működő technikát vezesse be Magyarország. Hogy ez miért nem jutott eddig más eszébe?! Mivel egy ilyen elektronikus rendszer kiépítésének fix költségei nagyok, ezért egy létezőhöz csatlakozni valószínűleg jóval olcsóbb, és hamarabb is megvan, mint ha az egészet „újra ki kell találni”.

o_fico_orban02.jpgÚjabb híd Szlovákiával? Forrás: pluska.sk

Reméljük, nincs az ötlet megvalósításának technikai (vagy esetleg politikai) akadálya, és akkor nagyjából időben meg is valósulhatna az elektromos útarányos fizetés. (Még épp időben ahhoz, hogy ne váljon az e-útdíj-saga végtelen történetté, nem a sikeresebbik fajtából…)

Egy konstruktív javaslatunk van még az ötlethez. Ahogy már megírtuk korábban, ahhoz, hogy a rendszer betöltse feladatát, az útdíj-tételeket reális szintre kell csökkenteni. Elsősorban a legnagyobb kamionokra vonatkozó díjtételek tűnnek túl magasnak: Szlovákiában egy kamion 0,2 eurót fizet az autópályán kilométerenként, a magyar rendelet alapján ez nálunk 0,29 euró lenne (kilométerenként 85 Ft!), vagyis mintegy 40%-kal magasabb.

Ekkora díjakat nem sokan fizetnének ki, ahol lehet, kikerülnék az országot, a fuvarozók egy része pedig biztos, hogy egyéb támogatást, kompenzációt próbálna kisírni cserébe. Így az egész rendszer értelme is veszélybe kerülne, másrészt a költségvetési bevételek a tervezettnél mindenképp alacsonyabbak lennének.

Jobb lenne reális, azaz alacsonyabb útdíjakkal és bevételi tervekkel nekiindulni: a szlovák rendszer ebben is példa lehetne. És akkor akár 2013-ban talán tényleg startolhatna az úthasználat-arányos fizetés, ami fontos lépés lenne az igazságosabb, és a környezeti terhelést is jobban figyelembe vevő teherviseléshez.

  

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebook-on, vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr585056353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása