Harvey és ami még utána jön

Nem érhetett véget a nyár egy nagyobb, az olajpiacot is megrázó esemény nélkül. Az USA-t egy hete elérő Harvey hurrikán augusztus 31-ére elhagyta az USA energiaközpontjának számító Mexikói-öblöt, a vihar azonban jelentős károkat okozott az olajtermelésben, a finomításban és az infrastruktúrában. Vegyük sorra, milyen hatásai voltak a hurrikánnak, és várhatóan hogyan tér magához az olajpiac.

A Harvey hurrikán egy héttel ezelőtt érte el a Mexikói-öblöt, ahol az Egyesült Államok finomítói kapacitásának majdnem fele, az olajtermelésének 17%-a, gáztermelésének pedig 5%-a található. Az értékláncban a Mexikói-öböl szerepe nemcsak a kitermelés és a finomítás miatt jelentős. Itt találhatók ugyanis a belföldi ellátás szempontjából fontos csővezetékek, illetve az exporttevékenységet meghatározó kikötők és LNG exportterminálok is.

Habár a térséget nem érte váratlanul a hatalmas erővel lecsapó vihar, az elmúlt egy hétben az esőzések, az áradások és az orkán erejű szél miatt a finomítók jelentős részét részben vagy teljes egészében be kellett zárni. Augusztus végére az USA teljes finomítói kapacitásának majdnem negyede leállt. Ez a 4,4 millió napi hordós kiesés India napi üzemanyag-fogyasztásának felel meg.

A kőolaj- és gáztermelés a finomításhoz képest olcsóbban megúszta a természeti katasztrófát, amelynek több oka is van. Az első, és legnyilvánvalóbb, hogy a hurrikán útvonala csak érintette az öbölbeli termelést: augusztus 31-re a tengeri olajtermelésnek alig 15%-a, a gáztermelésnek kicsivel több, kb. 18%-a szünetelt.

Az olajkitermelés alacsonyabb érintettségének másik oka az, hogy az olajtermelés sokkal kevésbé koncentrált az USA-ban, mint a finomítás, és egyébként sokkal kevésbé koncentrált, mint 10 évvel ezelőtt: egy évtizede a Mexikói-öbölben kitermelt olaj az USA teljes termelésének 30%-át, míg gáztermelésének 20%-át tette ki. Ma a térség az ország kőolajának 17%-át, gázának pedig már csak 5%-át termeli ki.

Ugyanakkor nemcsak a finomítás és a kitermelés leállása hatott a kőolaj- és üzemanyagpiacokra. Jelentős károkat szenvedett ugyanis a szállítói infrastruktúra: több, a Mexikói-öblöt az USA keleti partjával ellátó nagy kapacitású vezeték állította le működését. Az országban kialakuló üzemanyaghiányt pedig a még működő finomítók sem tudják jelentősen enyhíteni, ugyanis többen közülük szintén az infrastruktúra rongálódása miatt nem jutnak hozzá a finomításhoz szükséges alapanyagokhoz, több esetben a kőolajhoz sem. A hurrikán legjelentősebb közvetlen hatása az USA energiapiacán tehát az üzemanyagokból, elsősorban a benzinből és a jet-ből kialakuló hiány.

A fent említett tényezőket számításba véve talán nem meglepő, hogy a kőolaj és a finomított termékek ára eltérően reagált a természeti katasztrófára. Míg a benzin ára jelentős emelkedésnek indult, addig a kőolaj erős nyomás alatt maradt. Hiába érték károk ugyanis a kitermelést, a finomítói kapacitások jelentős zuhanásából fakadó keresletcsökkenés jócskán ellensúlyozta a kínálati hatást. A finomítói leállás miatt ráadásul a nyári utazási szezon miatt végre csökkenésnek indult amerikai nyersolaj készletek újra felhalmozódhatnak. A benzin ára 2 éves csúcson van, míg a WTI futures a 40 $/hordó szintet súrolja.

A benzin és a kőolaj árának ilyen szintű elválása azonban nem mindenkinek rossz hír, ugyanis a kialakult különbség a finomítók nyereségességére pozitívan hat. Az ázsiai és az európai finomítók a hurrikán óta pedig szinte teljes kapacitáson üzemelnek, hogy kihasználva az USA-ban kialakuló hiányt, az amerikai piacokon értékesíthessék jó áron a termékeiket.

Egyelőre még nem látszik, pontosan mekkora károkat okozott a Harvey hurrikán a Mexikói-öbölben. Ugyanakkor az szinte biztosnak tűnik, hogy a fent leírt folyamatok hatásai pár hétig mindenképpen meghatározhatják az olaj és a finomított termékek piacát. Több, nagyobb finomítónak hetekig is eltarthat, mire újraindítja működését, nem utolsó sorban azért, mert a térség munkaerejét is elzárva tartják az áradások. Addig azonban a magas finomítói marginokat kihasználni igyekvő európai és ázsiai finomítók növelhetik kapacitásukat, ezzel egyébként pozitív löketet adva a kőolajkeresletnek is, ami a jövőben a Brent kőolaj árának rég várt növekedését is okozhatja. Az USA termelőinek finanszírozása azonban veszélybe kerülhet, ha a WTI[1] ára tartósan 40 $/hordó közelében marad, ami viszont kínálati oldalról indíthat el egy árnövekedést.

 

[1] A WTI (West Texas Intermediate) az USA-ban kitermelt olajra utal, míg a Brent alatt az Északi-tengerből kitermelt olajat értik

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) euro (3) Euro (4) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japan (3) Japán (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása