Megjelent az Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) által kiadott idei energiapiaci kitekintés (WEO), amiben külön hangsúlyt kap az áramszektor. Míg az IEA a villanyautók elterjedésében a konzervatív előrejelzők közé tartozik, ezúttal készített egy úgynevezett elektrifikációs szcenáriót is, amiben 1 milliárdnyi villanyautót mond 2040-re. Ez a szám kiemelkedik a többi előrejelzés közül. Viszonyításképpen, ma a világban összesen 1,1 milliárd személyautó fut az utakon.
Ez a magas villanyautó szám azért nagyon meglepő, mert az alapszcenárióban, az IEA-tól korábban megszokott módon, 2040-re 300 millió villanyautóval (tölthető hibridekkel együtt) számol a világ útjain 2040-ben, ami az akkori személyautó állomány 15%-a lesz. Mindezt annak ellenére, hogy szerintük a villanyautók ára 2025 körül eléri belső égésű társaikét. Természetesen a belső égésű és az elektomos autók között nem csak az áruk alapján választanak majd a vásárlók, hanem az egyes autók nyújtotta szolgáltatásokat, a hatótávot és a töltő infrastruktúra állapotát is figyelembe veszik. A 300 millió elektromos személyautó mellett az elektromos meghajtás esetén 2040-ben számolnak még 30 millió kishaszonjárművel, 740 millió motorkerékpárral, 4 millió busszal és félmillió teherautóval.
Mindeközben más előrejelzők jóval magasabb számokat mondanak. A McKinsey például az alappályán 550 millió elektromos személyautót vár 2040-re, a Bloomberg New Energy Finance pedig 559 milliót (a teljes személyautó állomány 33%-a).
Ehhez képest jelentős változás, hogy az IEA legújabb WEO-jában a gyors elektrifikációra épülő alternatív szcenárió 2040-re 950 millió elektromos személyautóval számol, 70 millió kishaszonjármű, 930 millió motorkerékpár, 8 millió busz és 7 millió teherautó mellett. Ebben a szcenárióban a világ teljes áramfogyasztása 19%-kal nagyobb, mint az alappályán, ami nem tűnik kiugrónak, de megjegyzik, hogy ezen szcenárió megvalósulásának több feltétele is van. Ehhez a szcenárióhoz egy olyan világ tartozik, amiben az alappályához képest nagyobb szerepet kap a digitalizáció, az egymással összekapcsolt eszközök gyorsabban elterjednek, többen kapnak hozzáférést az áramhálózathoz a világ szegényebb részein, és az áram általában nagyobb szerepet kap a háztartások életében, a légkondícionálástól a háztartási eszközökön át a villanyautókig.
Hát majd meglátjuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.