Így nézne ki: fél óra alatt Budapestről Prágába

Nagy hírveréssel tette közzé gyorsvasút-terveit Elon Musk, a Paypal és a Tesla sztár-alapítója. Lesz rajta még mit csiszolni. Megmutatjuk, vadászpilóta-kiképzés nélkül hogy néznének ki az utasok pl. egy fél órás Budapest-Prága út alatt.

Zsoldos István és Vargha Péter Simon írása.

A Concorde-ot keresztezné léghoki-asztallal

Hyperloop névre keresztelte Elon Musk (aki a PayPal-on kívül még a Tesla elektromos autóról és a Space-X űrvállalkozásról ismert) sci-fibe illő, most nyilvánosságra hozott gyorsvasút terveit. A tömegközlekedési eszköz igazából egy oszlopon álló cső lenne, amelyben ritkított levegőben 1.200km/órával száguldanának a kapszulák légpárnákon. Így ezeket meglepően kevés energiával fel lehetne gyorsítani, és a fékezéskor visszanyerhető lenne az energia egy része.

hyperloop.jpgÍgy nézne ki a Hyperloop kapszulája. Forrás: Tesla

A koncepció Musk szerint „a Concorde, az elektromos lebegővasút és a léghoki-asztal keresztezése”, és gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb lenne, mint a San Francisco és Los Angeles között tervezett gyorsvasút. Valahogy úgy lehet elképzelni, mint egy nagy csőposta.

_69257095_69257094.jpgMint egy csőposta. Forrás: bbc.com

„Repülő autót ígértek, és 140 karaktert kaptunk”

Nekünk igazából tetszik a koncepció, Musk többször bizonyított már (űrhajót építeni is megtanult a cége, pedig azt sem hitte el senki kezdetben, hogy sikerülni fog), és imponál az ambíció is. Ez Musk válasza a PayPal társalapító Peter Thiel panaszára, aki azt mondta gyerekkorának technológiai reményeiről, hogy „repülő autókat ígértek, és 140 karaktert kaptunk”, utalva a Twitter maximális üzenet hosszúságára.

Lesz még min dolgozni

Azonban a Hyperloop technológia, hogy úgy mondjuk, kidolgozatlan… Kb. olyan, mintha valaki egy 57 oldalas koncepcióban leírná, hogy hidrogén atomok fúziójával elektromos áramot termelne. Ez a koncepció az 50-es évek óta létezik, kísérleti reaktorok vannak is, a gyakorlatban azonban nem sikerült a hidrogénbombákon kívül több energiát kiszedni a rendszerekből, mint amennyit beletápláltak. Szóval, ami elméletben működik, az nem biztos, hogy a gyakorlatban is életképes…

800px-Pneumatic_Dispatch_-_Figure_7[1].pngNincs új a nap alatt: pneumatikus személyszállítás anno 1867. Forrás: wikipedia

Nem véletlen, hogy Elon Musk azt is hozzátette, hogy ő maga nem vágna bele a megvalósításba. Ha tényleg csak 6 milliárd dollárba kerülne a San Francisco-Los Angeles távon (mint ahogy mondja), azt kis túlzással fél kézzel összekalapozhatná. (Összehasonlításul a kissé szintén túlhájpolt cégének, a Teslának a részvényei összesen 12 milliárd dollárt érnek).

És számos gyakorlati problémával kell megküzdeni. Hogy mást ne mondjunk, a tervezett vasút egy meglévő autópálya, az „Interstate 5” nyomvonalát követné, a költségeket (telkek megvétele/kisajátítása) minimalizálandó. Csak hát az a kanyar, amit autóval 130 km/per órával könnyen bevehető, 1.200km/óránál problémásabb lehet.

A Los Angeles-San Francisco útvonal aránylag egyenes. Ha viszont a tervet bármilyen sűrűbben lakott, girbegurbább útvonalon próbálnák reprodukálni, mondjuk a Budapest- Prága út mentén (jelige: merjünk nagyot álmodni), az eredmény valahogy úgy nézne ki, mint a lenti videón.

Így néz ki egy pár G-s manőver egy újságírón.

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr665459063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása