Nagy hírveréssel tette közzé gyorsvasút-terveit Elon Musk, a Paypal és a Tesla sztár-alapítója. Lesz rajta még mit csiszolni. Megmutatjuk, vadászpilóta-kiképzés nélkül hogy néznének ki az utasok pl. egy fél órás Budapest-Prága út alatt.
Zsoldos István és Vargha Péter Simon írása.
A Concorde-ot keresztezné léghoki-asztallal
Hyperloop névre keresztelte Elon Musk (aki a PayPal-on kívül még a Tesla elektromos autóról és a Space-X űrvállalkozásról ismert) sci-fibe illő, most nyilvánosságra hozott gyorsvasút terveit. A tömegközlekedési eszköz igazából egy oszlopon álló cső lenne, amelyben ritkított levegőben 1.200km/órával száguldanának a kapszulák légpárnákon. Így ezeket meglepően kevés energiával fel lehetne gyorsítani, és a fékezéskor visszanyerhető lenne az energia egy része.
Így nézne ki a Hyperloop kapszulája. Forrás: Tesla
A koncepció Musk szerint „a Concorde, az elektromos lebegővasút és a léghoki-asztal keresztezése”, és gyorsabb, olcsóbb és biztonságosabb lenne, mint a San Francisco és Los Angeles között tervezett gyorsvasút. Valahogy úgy lehet elképzelni, mint egy nagy csőposta.
Mint egy csőposta. Forrás: bbc.com
„Repülő autót ígértek, és 140 karaktert kaptunk”
Nekünk igazából tetszik a koncepció, Musk többször bizonyított már (űrhajót építeni is megtanult a cége, pedig azt sem hitte el senki kezdetben, hogy sikerülni fog), és imponál az ambíció is. Ez Musk válasza a PayPal társalapító Peter Thiel panaszára, aki azt mondta gyerekkorának technológiai reményeiről, hogy „repülő autókat ígértek, és 140 karaktert kaptunk”, utalva a Twitter maximális üzenet hosszúságára.
Lesz még min dolgozni
Azonban a Hyperloop technológia, hogy úgy mondjuk, kidolgozatlan… Kb. olyan, mintha valaki egy 57 oldalas koncepcióban leírná, hogy hidrogén atomok fúziójával elektromos áramot termelne. Ez a koncepció az 50-es évek óta létezik, kísérleti reaktorok vannak is, a gyakorlatban azonban nem sikerült a hidrogénbombákon kívül több energiát kiszedni a rendszerekből, mint amennyit beletápláltak. Szóval, ami elméletben működik, az nem biztos, hogy a gyakorlatban is életképes…
Nincs új a nap alatt: pneumatikus személyszállítás anno 1867. Forrás: wikipedia
Nem véletlen, hogy Elon Musk azt is hozzátette, hogy ő maga nem vágna bele a megvalósításba. Ha tényleg csak 6 milliárd dollárba kerülne a San Francisco-Los Angeles távon (mint ahogy mondja), azt kis túlzással fél kézzel összekalapozhatná. (Összehasonlításul a kissé szintén túlhájpolt cégének, a Teslának a részvényei összesen 12 milliárd dollárt érnek).
És számos gyakorlati problémával kell megküzdeni. Hogy mást ne mondjunk, a tervezett vasút egy meglévő autópálya, az „Interstate 5” nyomvonalát követné, a költségeket (telkek megvétele/kisajátítása) minimalizálandó. Csak hát az a kanyar, amit autóval 130 km/per órával könnyen bevehető, 1.200km/óránál problémásabb lehet.
A Los Angeles-San Francisco útvonal aránylag egyenes. Ha viszont a tervet bármilyen sűrűbben lakott, girbegurbább útvonalon próbálnák reprodukálni, mondjuk a Budapest- Prága út mentén (jelige: merjünk nagyot álmodni), az eredmény valahogy úgy nézne ki, mint a lenti videón.
Így néz ki egy pár G-s manőver egy újságírón.
Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!
Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.