Szaloncukrok 3. rész: A karácsony és a világ nem-keresztény része

Mi is készülődünk az ünnepekre! Az elkövetkező napokban a karácsony közgazdaságtanához kapcsolodó rövid szösszeneteket osztunk meg veletek, amíg a készlet tart. Fogadjátok szeretettel karácsonyi Szaloncukrok sorozatunkat!!!

Barsky és Miron (1989) óta hivatalosan is tudjuk, hogy a gazdasági aktivitás – éven belüli – ingadozását, ciklikusságát az USA-ban leginkább a karácsony-hatás és (kisebb mértékben) az időjárás mozgatja. A háztartások fogyasztása érezhetően megugrik a negyedik negyedévben és a beruházások (amelyek a tavaszi-nyári jó időben futnak fel) utolsó fázisa is ekkor tetőzik a nagyértékű gépvásárlásokkal, majd a rákövetkező első negyedévben minden szektor teljesítménye érezhetően esik.

 

  1. Ábra Háztartások teljes és rekreációs-kulturális kiadása az Egyesült Királyságban

Forrás: Office for National Statistics, UK

 

Valószínűleg nem lep meg azért senkit, hogy évvégén ralizik a gazdaság. Annál érdekesebb talán, hogy nemcsak a keresztény országokban figyelhető meg ez a minta az éven belüli szezonalitásban. Hylleberg, Jorgensen, and Sorensen (1993) 15 országot tesztelt és 7-ben ki tudta mutatni a negyedik negyedéves csúcsot, köztük Tajvanban. Giles (2005) is azt találta, hogy nemcsak Ausztriában, Németországban és az USA-ban, hanem Tajvanban és Koreaban is van “Christmas-boom”. Sokak szerint a Télapó manói és a Jézuska segítői már nem az Északi Sarkon, hanem inkább Dél-Kínában, Dél-Koreában és Nyugat-Tajvanban szorgoskodnak. Ezért van az, hogy nemcsak a keresztény országokban, hanem az azokkal szoros kereskedelmi kapcsolatban lévő országokban is kimutatható a “Santa Claus”-hatás, még ha vallásuknak egyáltalán nincs köze Jézus születéséhez.

Kérdés, hogy a karácsonynak meddig lesz ilyen erős, országokon túlnyúló hatása? A világ “termelő” és “fogyasztó” gazdaságai közti kapcsolat ugyanis átalakulóban van. Kína és az ázsiai országok egyre inkább fordulnak a többi feltörekvő ország felé is. Ázsia USA-ba irányuló exportja közel felére esett vissza a 2006-tól eltelt időszakban (a GDP 10%-áról kb. 5%-ra). Ázsia nemcsak többet exportál a világ egyéb részeibe, hanem többet fogyasztja saját termékeit is. A legközismertebb példája ennek a kínai hatóságok törekvése az exportnak való kitettség csökkentésére és a belső kereslet-húzta növekedés erősítésére. Az ázsiai export versenyképessége is csökkenhetett az ázsiai valuták erősödése és a munkaerőköltségek emelkedése miatt. Nemcsak az ázsiai kereskedelem diverzifikáltabbá válása, hanem az USA import igénye is jelentősen változott ugyanebben az időszakban. A válság óta az USA növekedésének fő forrása ma már nem az import-igényes fogyasztói és a házépítéshez kapcsolódó kiadások, hanem az alacsonyabb költségű energia-előállítás felé való elmozdulás.

Bár az ázsiai országok és a fejlett világ közti kereskedelem strukturális átalakuláson megy keresztül, egyelőre még azt látjuk, hogy a karácsonyi ajándékroham és az időjárás-függő építőipari befektetések nemcsak a fejlett, keresztény világban járulnak hozzá a növekedési ütem utolsó negyedéves megugrásához, hanem magukkal húzzák a világ másik felének jó részét is.

Karácsonyi sorozatunk első két részét itt és itt találjátok.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr3512077551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása