Sok kritikát kapott az EU-s NEDC mérési szabvány az utóbbi években, hiszen a mérési ciklus nem alkalmas a valós körülmények közötti fogyasztás mérésére (le is váltja egy új szabvány idén szeptembertől). Az a haszna azért valamelyest megvolt, hogy segítette az egyes autók közötti összehasonlítást. Szerintem még egy további haszna is van (volt/lett volna): segíthet(ett volna) a csalók korábbi lebuktatásában.
A valós körülmények közötti fogyasztás becsléséhez az egyik népszerű forrás a spritmonitor.de, ahol a felhasználók megoszthatják másokkal saját autóik mért üzemanyagfogyasztását. Ez az adatbázis sok évre visszamenőleg kereshető, különböző szűrők állíthatók be aszerint, hogy milyen gyártmányú, évjáratú, üzemanyagú, teljesítményű autók eredményeire vagyunk kíváncsiak. Ezen a honlapon megnéztem, hogy alakult az egyes gyártási évjáratokban a Volkswagen Golfok átlagos fogyasztása, benzines és dízel motorok esetén (a jobb összehasonlíthatóság kedvéért a motorok teljesítményét a 100-110 lóerős sávra szűkítve). Majd ezt összevetettem az EU piacain összességében eladott új benzines és dízel autók átlagos, NEDC szerinti üzemanyagfogyasztásával.
Az összehasonlítás persze nem tökéletes, jobb lenne, ha az új autók NEDC szerinti fogyasztását a VW Golfokra tudnánk szűrni, de azért bízom benne, hogy a torzítás nem túl nagy, tekintve, hogy a Golf egy viszonylag reprezentatív modell az új autók piacán, vannak nála kisebbek is, nagyobbak is, olcsóbbak is, drágábbak is. (Ha valaki már elvégezte a szűrést, kérem, küldje el. 2010-től évenként vannak fent a részletes adatok itt.) Továbbá a spritmonitor.de adataiban is lehet torzítás, ha a megrögzött takaréskodók nagyobb arányban használják, mint mások. Az aggregált adatokat használva a trendekre érdemes figyelni, és szerintem így is érdekes az eredmény.
Az adatokat a 2004-2016 közötti időszakra közlöm, mert a korábbi évjáratokból nagyon kevés dízeles Golf van feltöltve a honlapra, 2017-es hivatalos EU-s adatot pedig nem találtam benzin/dízel bontásban (összesített, előzetes adat szerint megtorpant a fogyasztáscsökkenés.) Az eredmény azt mutatja, hogy ezalatt a 12 év alatt a benzines autók esetén a két idősor nagyjából párhuzamosan csökkent, összesen 28%-kal csökkent a NEDC-féle mutató és 20%-kal a felhasználók saját bevallása. A dízelek esetén viszont ezt nem állíthatjuk: bár eleinte, 2011-ig ott is párhuzamos volt a csökkenés a hivatalos és az önbevallásos adatokban, később a dízeleknél valami eltörhetett, és a hivatalos, csökkenő pályát a spritmonitor.de dízel Golfosai már nem akarták lekövetni (25% és 7% fogyasztáscsökkenés 12 év alatt). (Lásd a táblázatot.)
2004 |
2016 |
2004 |
2016 |
2004-2016 közötti %-os változás |
||
|
Benzin |
Benzin |
Dízel |
Dízel |
Benzin |
Dízel |
NEDC fogyasztás (teljes piac) |
7.36 |
5.31 |
5.92 |
4.45 |
-28% |
-25% |
spritmonitor.de (VW Golf 100-110 lóerő) |
7.89 |
6.29 |
5.86 |
5.45 |
-20% |
-7% |
A benzin és dízel Golfok közötti fogyasztásbeli különbség jócskán beszűkült. Egy benzinesé a 2004-es évjáratban még 35%-kal volt nagyobb, mint a dízelé, de ez a különbség 2016-ra 15%-ra csökkent. Ez már nem is olyan nagy előny a dízelek számára, mint amennyivel nagyobb lehet a dízelek szervízköltsége a garancia lejárta után.
Az új mérési ciklus bevezetésével remélhetőleg szigorúbban veszik majd az ellenőrzést is, de a hatóságnak érdemes lesz az adatok alakulására is odafigyelnie, mert sokszor beszédesebbek, mint egy helyszíni szemle. Ezek az adatok már a dízel botrány kirobbanása előtt elérhetők voltak, és ha egy EU-s hivatal megbíz egy kis elemző csoportot (vagy olvassa az ICCT elemzéseit, de itt vagyunk mi is, a Guruló Hordó szerzői), hogy nyomonkövessék az elérhető adatokat, kisebb késéssel tudnának reagálni az eseményekre. Így talán a hasonló botrányok társadalmi költsége is kisebb lenne.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.