Megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelarány csökkenése

A német és francia havi adatokból az látszik, hogy a 2017-es csökkenő tendencia után 2018-ban megtorpant az új személyautó eladásokban a dízelek arányának csökkenése.

A német piacon a 2017 januári 45%-ról 2018 márciusra 31%-ra csökkent a dízelek aránya, azóta azonban ezen a szinten stabilizálódott, júliusban még nőtt is 1%-ponttal. Az adatokból az is szépen kirajzolódik, hogy amit a dízelpiac elveszített, azt nagyrészt a benzines piac nyerte meg, a két üzemanyagtípus részarányát mutató görbék egymásnak szinte tükörképei.

Nagyon hasonló a francia helyzet is, annyi különbséggel, hogy ott 2017 még eseménytelenül telt ebből a szempontból, stabil 47%-ot hoztak a dízelek, majd 2018-ban lejjebb ugrott az arány 40%-ra, és nagyjából ezt tartja azóta is.

Forrás: www.kba.de, http://ccfa.fr/

A 2015-ös dízelbotrány összességében 2017-től éreztette a hatását, sokan elfordultak a dízel technológiától, de maradt egy jelentős vásárlói kör, akik továbbra is kitartanak mellette. Az egyes belvárosi utcákból való kitiltás lehetősége meglátszódott a használt dízelek árcsökkenésében is, ami az új autó vásárlók döntéseit is befolyásolhatja a várható értékvesztésen keresztül. A nagyobb értékvesztés ellenére vannak, akiknek továbbra is a dízel autó a megfelelő választás, vagy azért, mert sokat használják az autót, ezért fontos az alacsonyabb fogyasztás, esetleg a jövedéki adó jobban kedvez a dízelnek (Franciaországban a benzin jövedéki adója 22,5%-kal magasabb, mint a dízelé, míg Németországban a különbség 39%; lásd ACEA), vagy a nyomatékosabb motor az, ami miatt ezt választják.

A sima hibridek aránya (mint amilyen pl. a Toyota Prius) mindkét országban 3-4% közé kúszott, de ezeket az autókat alapvetően olyan benzinesnek tekinthetjük, amelyeknek kedvezőbb a fogyasztása a normál benzinesekhez képest, úgyhogy ezeket akár hozzá is adhatjuk a benzinesekhez. Ez megerősíti azt a következtetést, hogy a „dízelizáció” korszakát mostanában a „benzinizáció” váltotta fel. Igaz, számíthatunk rá, hogy ez egy átmeneti jelenség, amíg az elektromos technológia és infrastruktúra felfejlődik oda, ahol már tömegigényeket is ki tud elégíteni.

Mindesetre a dízel és a benzines autók párharcába a villanyautók egyelőre kevéssé szólnak bele. A tölthető hibrideket (Plug-in hybrid electric vehicle, PHEV) nyugodtan tekinthetjük elektromosnak, hiszen többnyire képesek megtenni legalább 30 kilométert tisztán elektromos üzemmódban, ami városi, elővárosi használatban teljesen kiválthatja a benzin égetését. Így a tölthető elektromos autók (PHEV+BEV, Battery electric vehicle) együttes aránya az új autók piacán 1,8% volt júliusban Németországban, 1,6% Franciaországban. Ezek alacsony értékek, ráadásul mindkét esetben láttunk már ennél magasabb arányokat tavaly év végén és ez év elején, vagyis a térnyerésük messze nem töretlen. (Globálisan más a helyzet, mert Kínában, az Egyesült Államokban, valamint egyes európai országokban, mint amilyen pl. Norvégia, Dánia, az elektromos autók részesedése az eladásokban folyamatosan nő.)

Forrás: www.kba.de, http://ccfa.fr/

 

Ha időben visszamegyünk 2000-ig, akkor jól látszik, hogy a dízelek térvesztése nem újkeletű dolog, hiszen valamikor 2011 körül érték el csúcsarányukat, de a dízelbotrány egyes országokban felgyorsította a már korábban megkezdődött térvesztésüket. A nagy európai piacokon mindenütt hasonló képet mutatnak a számok, de a szintekben vannak lényeges különbségek. Franciaországban volt olyan év, amikor a dízelek aránya 77,3% volt (2008-ban), onnan csökkent 39%-ra idén júliusban. Ehhez a képest a német piacon tapasztalt csökkenés eltörpül, ott 48,2%-ról csökent 31,2%-ra idén júniusban. Érdekes ugyanakkor, hogy Olaszországban semmit nem érzékelünk mindebből, ott a dízelarány kitartóan 50-55% körül ingadozik.

A mi régiónkban is hasonló ívet jártak be a számok, egyedül Horvátország lóg ki a sorból, ahol a dízelarány 2016-ban francia magasságokba emelkedett (frissebb adatot új autókról nem találtam; 2017-ben a használtautó import 87%-a dízel volt. Horvátországban a benzin jövedéki adója 26%-kal nagyobb, mint a dízelé; Magyarországon a különbség csak 8,7%). A dízelarány esése különösen meredek volt itthon, az 57%-os csúcsról 23,4%-ra csökkent az idei második negyedévben. Igaz ugyan, hogy az új dízelautók darabszáma csak 5%-kal csökkent 2017 második negyedévéhez képest, de csak azért ilyen kismértékű az esés, mert a teljes újautópiac közben 28%-kal bővült, a benzinesek darabszáma pl. 43%-kal nőtt. A dízelek részesedése egy év alatt 8%-pontot zuhant. Ami a darabszámot illeti, a dízel eladások itthon 486 darabbal csökkentek (Q2 2018/2017), miközben hibridből 436-tal, míg tölthető elektromosból 261-gyel többet vásároltunk.

Forrás: Eurostat, ACEA

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr9714228317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása