Jó lenne, ha lenne elektromos használatarányos útdíj. Ehhez azonban reális tervek is kellenek. A maiak valószínűleg nem azok. Ugyanis a most közölt díjtételek hatalmasak: jövedéki adóra „lefordítva” egy kamion literenként plusz 150-240 forintot fizetne. A gyér visszhangok arra utalnak, hogy a fuvarozók sem hiszik, hogy a rendszert terv szerint (egy év alatt) bevezetik.
Egyetértünk a zöld-szervezetekkel, hogy kell használat-arányos útdíj (már megint valami, amiben egyetértünk). Egyrészt, mert – ha az ellenőrzés technológiája rendelkezésre áll – az úthasználat már nem közjószág: fizessék azok, és olyan arányban, akik és amennyit használják. Fizessék meg az externális költségeket is, amelyek a közlekedéshez kötődnek. Másrészt, mert nagyon kell bármilyen, a gazdaságot kevéssé torzító bevétel.
Azonban ahhoz, hogy minél előbb bevezethető legyen, reális tervek szükségesek. Ha a tervek nem reálisak, fennáll a veszélye, hogy az egészből nem lesz semmi. A tervek jelenleg két helyen nem tűnnek tarthatónak: az időzítésben, illetve a beszedendő összeg nagyságában.
Kamionok egy német elektromos útdíj-állomásnál. Forrás: dw.de
Ausztriában és Németországban 3-4 évig tartott, amíg bevezették az elektromos útdíjat, jó nagy csúszásokkal. Magyarország sem fogja egy év alatt megcsinálni, még akkor sem, ha már lehet építeni mások tapasztalataira. Az, hogy mennyi idő alatt épül ki, a projektmenedzsment-tudástól is függ. Ráadásul, ha nagyon feszített a menetrend, akkor csak jóval áron felül lehet kialakítani a rendszert.
És, hogy mennyit lehet ebből beszedni, az is erősen korlátos. Akkora tételek, amekkorákkal a most közölt tervek számolnak, jelenleg szerintem irreálisak. Összehasonlításul, ha az adót nem útarányosan, hanem a jövedéki adóban próbálnák beszedni (nem akarok ötleteket adni), az egy kamionos számára literenként plusz 150-240 forintot jelentene[i] (áfa nélkül számolva). Tehát az útdíj a fuvarozóknak azzal lenne egyenértékű, mintha a jelenlegi 440 Ft körüli átlagos literenkénti gázolajár 630-750 Ft-ra emelkedne.
Ezeket a díjat a fuvarozók sem hiszik el, legalábbis erre utal a bejelentés gyér visszhangja. Gondolom, abban bíznak, hogy elektromos használatarányos útdíj még jó ideig nem lesz. Pedig nagyon kéne. Mert önbevallással nem hiszem, hogy sok pénz bejönne...
[i] A sáv két széle a gyorsforgalmi utakra, illetve a főutakra vonatkozó díjtételre (85, ill. 53 Ft/km) vonatkozik, a legnagyobb, J4-es kategóriára, ebbe a 4 vagy több tengelyes tehergépjárművek tartoznak. A kamion fogyasztására 35 l/100 km értéket feltételeztünk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.