Az adóparadicsom megy a levesbe

A ciprusi bankok még jó ideig nem nyitnak ki újra teljesen. Még jövő kedden sem. Korlátozzák majd a tőkemozgásokat, és talán nem csak Cipruson. A tanulság, hogy soha ne tartsa a pénzét olyan országban vagy bankrendszerben, amely csődbe jutott.

A ciprusi helyzet gyorsan változik, de sokat lehet belőle tanulni – és még hol vagyunk a végétől? Emlékeztetőül: Ciprus eddig az adóelkerülés fellegvárának számított (EU-tag ugyan, de offshore adóparadicsomként működött), a pénzügyi rendszere közel hétszerese a GDP-jének. Az ország bankrendszere csődbe jutott (miután többek között Görögországnak nyújtott hiteleket), a bankjai pedig zárva vannak mindaddig, amíg nem döntenek a helyzet megoldásáról. Az EU részéről nincs meg a politikai akarat ahhoz, hogy az EU-s adófizetők pénzéből mentsék meg (többek között) az adóelkerülőket vagy a „gyanús” orosz bankbetéteseket.

BFuPtNvCQAAqcKZ[1].pngForrás:www.politicalworld.org

Néhány megjegyzés a jelenlegi helyzetről:

Lőttek a ciprusi offshore sztorinak

  • Ha a bankok újra kinyitnak, abban a pillanatban a tőke menekülni kezd. Senki sem hiszi el, hogy a mostani adó egyszeri sarc lenne. De még ha el is hinné, akkor is úgy gondolná, hogy ha mindenki más kimenekíti a pénzét, neki is azt kellene tennie. Ez a bankpánikok klasszikus csordaszelleme – könnyen lehet, hogy a sor legvégén állónak semmi nem jut.
  • Épp ezért nem valószínű, hogy a bankok újra kinyitnak, legalábbis anélkül, hogy a pénzfelvételt és -átutalást korlátoznák. Más szóval: tőkekorlátozás. A tőke kivonulása ráadásul újabb veszteséggel jár, és az EKB/EU feltehetően nem fogja az összes pénz kimenekítéséhez szükséges likviditást biztosítani. Sokan jelenleg optimistán arra számítanak, hogy a betétek 10%-át kiveszik. Ja persze!… Ez az arány sokkal magasabb lesz – mindenki az „enter” gomb felett fog várakozni mielőtt a bankok újra engedélyeznék az átutalásokat.
  • Minél tovább zárva maradnak a bankok, annál inkább elhúzódnak a kifizetések és átutalások, és egyes cégek/magánszemélyek emiatt fognak csődbe menni. 100 milliárd euró (a bankbetétek hozzávetőleges nagysága) azért nem olyan kevés pénz...
  • Egy offshore központ nem tud tőkekorlátozással működni, így Ciprusnak ez a szerepe praktikusan megszűnik. A vállalatok egy része ki fog vonulni az országból, feltehetően más adóparadicsomok irányába – legyen szó EU-n kívüli, vagy akár EU-n belüli területekről (pl. Luxemburg).
  • Ezzel Ciprus gyakorlatilag csődbe jutott – nem kicsit, nagyon. A bizalom elveszett; nem egy átmeneti likviditási problémáról van szó, bár a szokásos EU-s önvédelmi reflexek ezt igyekszenek sugallni. Így a 17 milliárd euró közel sem lesz elég a válság átvészelésére.
  • Ugyanakkor a helyettesítő adóparadicsomok sem lesznek tökéletesek, és a kormányok egyre kevésbé fogják tolerálni az adóelkerülést, történjen ez akár belföldön, akár offshore adóparadicsomokban. Egyelőre még nyitott kérdés, hogy a tőke szabad nemzetközi mozgása túléli-e ezt. Mit szólnánk például egy 25%-os adóhoz az (offshore) adóparadicsomokba történő átutalásoknál? A kormányoknak széles eszköztár áll a rendelkezésükre az offshore adóparadicsomok életének megkeserítésére, csakhogy eddig nem vetették be ezeket az eszközöket.
  • Emellett egyre inkább előtérbe fog kerülni az „adóharmonizáció”, valamint hogy a vállalatokat a tevékenységük szerinti országban próbálják megadóztatni. (Ez utóbbi estben a javaslatok szerint azt vennék alapul, hogy a cég értékesítésének, a termelésének és munkavállalóinak mekkora hányada van az adott országban, és ezen arányok valamilyen súlyozott átlaga alapján számolnák ki azt, hogy  a globális profitjaik mekkora hányada után kell helyben adót fizetniük.)
  • A személyi jövedelemadó szempontjából több ország fogja az Egyesült Államok példáját követni, mely állampolgárság, és nem tartózkodási hely alapján veti ki az adókat.

Forrás: acting-man.com

 A te pénzed, a te kockázatod

  • A történet másik fő tanulsága az, hogy sose tartsa a pénzét olyan országban vagy bankrendszerben, mely csődbe jutott. Persze ez utólag elég nyilvánvalónak tűnik, de mégis…
  • Nincs értelme a bankbetétek „védelmét” követelni (vagyis hogy más fizessen az ön által választott bank hibáiért), különösen nagybetétesek esetében. A bankbetétesek tulajdonképpen befektetők, és óvatosan kell megválasztaniuk, hová teszik a pénzüket. Ha olyan bankrendszer mellett döntött, amely túl nagy az adott országhoz képest, ahol magas kamatot fizettek, amit azután görög államkötvényekbe és hasonló kockázatos eszközökbe fektettek, akkor a jelenleg felvetett sarc mértéke még meglehetősen nagyvonalúnak tekinthető… Ha nincs EU vagy más segítség, a befektetők valószínűleg elvesztenék a pénzük túlnyomó részét.
  • Spanyolországban és Olaszországban is várható, hogy egyesek kiveszik a betéteiket. Az ottani bankok pontos helyzete nem számít (ez feltételezhetően amúgy sem rózsás) – itt ismét a klasszikus csordaszellem fog érvényesülni: ha más kiveszi a megtakarításait, akkor ön is ezt teszi.
  • Egyre nyilvánvalóbb, hogy hiányzik az EU-szintű bankunió létrehozásához szükséges politikai akarat, nemhogy a fiskális unióéhoz! Az olaszok és spanyolok ugyan számíthatnának valamennyi segítségre, ha megrohamozzák a bankjaikat, de ez elég korlátozott lenne. A bankbetétek megnyirbálása („megadóztatása”) ott is felmerül lehetőségként, még akkor is, ha most azt ígérik, a ciprusi helyzet egyedi eset.
  • Az EU 100 ezer eurós bankbetét biztosítási limitje túl magas. Ez az egy főre jutó GNP kb. három éves szintjének felel meg (persze nincs mindenkinek ennyi pénze, és minden gyereknek bankszámlája, de a jövőben többnek lesz, épp a biztosítás miatt). Ez túl nagy terhet ró a kormányokra, ha akár csak mondjuk az 1/3-a elveszne. Ésszerűbb lenne mondjuk az egy főre jutó GNP egy éves szintjével egyenértékű bankbetét biztosítási limitet megállapítani – bár ez politikai szempontból nyilván túl alacsony.

Az „egyszeri” meg fog ismétlődni (máshol is)

  • Kiengedték a szellemet a palackból, és számos egyéb ország is el fog gondolkodni, milyen módon vethet ki egyszeri vagyonadót. A ciprusi sztori valószínűleg nem fog happy enddel végződni, de ennek ellenére (vagy éppen ezért) nagy politikai nyomás lesz a gazdagok további megsarcolására.
  • Emellett más országokban is fel fog merülni a tőkekorlátozás politikai igénye. Az elitek ugyan tiltakozhatnak ellene (ahogy eddig is tették), de a populista politikusok napirenden fogják tartani az ügyet.
  • És ha már a politikánál tartunk, a ciprusi ügynek Oroszországban is komoly külpolitikai következményei vannak. Köztudott, hogy hatalmas összegű (és gyakran tisztázatlan eredetű) orosz pénzek vannak ciprusi bankokban, melyek az összes bankbetét akár harmadát-felét is kitehetik (bár a hivatalos becslések ennél kisebbek). Az orosz elit nyilván el szeretné kerülni a ciprusi bankbetétek megadóztatását, és a német adófizetők pénzén húzná ki magát a bajból. Ez ugyan politikai értelemben kizárt, de tovább élezheti a diplomáciai viszonyt.

Így hát az euró-övezet lassított felvételben bekövetkező karamboljának újabb fejezetéhez érkeztünk. És a történetnek még messze nincs vége.

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr685162094

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japan (3) Japán (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása