Így trükköznek az autógyártók

Ne próbáld ki otthon. Úgysem fogod tudni elérni a hivatalos fogyasztási adatokat...

Trükköznek az autógyártók a fogyasztási adatokkal: sok a kiskapu és nagy a kísértés. Magaslati levegőn tesztelik az autókat, és leragasztják a réseket, hogy kisebb legyen a fogyasztás.

Ha valaki mostanában vesz vagy vett új autót, vagy csak megrögzötten böngészi az új autók adatait, tudja, hogy milyen drasztikusan csökkent az autók fogyasztása, fejlődött a technológia. Az összehasonlítások tényleg fantasztikusak: Míg például egy 1991-es Renault Clio 1,2-es motorral 5,2 litert fogyasztott 100 km-en, egy 2012-es Clio 0,9-es motorral 3,6 litert. Eközben a teljesítménye több mint másfélszeresére nőtt. Az egységnyi teljesítményre jutó fogyasztás tehát kevesebb, mint felére csökkent.

clio.JPG

20 év evolúciója. A példa csak illusztráció. Forrás: Topgear

Legalábbis papíron. Már kezdünk hozzászokni, hogy a matricán szereplő fogyasztási adatok köszönőviszonyban sincsenek a valósággal – ez nem is újdonság. Egy része az eltérő felhasználásból ered: többet vezetünk városban, mint amekkora arányban a teszt városi fogyasztással számol, ahol nagyobb a fogyasztás. És nem vezet mindenki úgy, mint egy tesztpilóta. De ez még mindig nem magyarázza meg a teljes eltérést. Az utóbbi időben arra is választ kaphattunk, hogy mi a fennmaradó különbségek pontos oka.

Mint több tanulmány részletesen bemutatta, az autógyártók trükkök egész sorát vetik be, hogy alacsonyabb legyen a tesztek alatt a fogyasztás (és a szén-dioxid-kibocsátás). Az is kiderült, hogy átlagosan közel 25%-kal nagyobb lehet a tényleges fogyasztás, mint papíron, de egyes típusoknál ez az érték jóval nagyobb, 50% is lehet. Illetve, hogy a különbségek az utóbbi években egyre nagyobbak: az elmúlt 10 év fogyasztáscsökkenésének majdnem harmada csak papíron következett be.

A lenti ábra mutatja, mennyi helyen kell „tuningolni” az alacsony fogyasztási eredményekhez (és még ez sem teljes körű lista, a részleteket lásd itt, és itt). (Magyarországon erről még alig írtak, internetes keresés alapján csak a vezess.hu foglalkozott a témával.)  Ezek egy része aránylag triviális dolog, mint hogy túlfújják az autók kerekeit (ami a hétköznapi forgalomban veszélyes volna), vagy leragasztják a légellenállást növelő réseket.

A trükkök tárháza. Forrás: Guardian

De olyan kifinomultabb trükkök is vannak, hogy magaslati levegőn tesztelik az autókat (kisebb a légellenállás, és a turbó-motoros autók ott összehasonlítva kevesebbet fogyasztanak), vagy teljesen feltöltött akkumulátorral tesztelnek, hogy az akku töltése ne növelje a fogyasztást.  És vannak már-már érthetetlen dolgok: a jelentett szén-dioxid számokat 4%-kal kisebbnek tüntethetik fel, mint amekkora eredményt a teszten kaptak.

A felsorolt trükkök nem illegálisak, csak kiskapuból van igen sok. És nem csak egy vagy pár autómárkát érintenek (a fenti példa kiválasztása majdnem véletlenszerű volt).

Ha mindenki ugyanolyan százalékkal „csalna”, akkor a vevő mégis viszonylag értelmesen tudna választani a lehetséges autók között. Csakhogy a különbségek messze nem ilyen egységesek. Mint például az autónavigátor és a totalcar leírja, a kis fogyasztású autóknál jobban torzítanak a számok. Ez talán épp azért van, mert ebben a kategóriákban jobban számít a fogyasztás, itt jobban megéri csalni.

Az időbeli összehasonlítások (mint a Clio példája a poszt elején) hasonlóan félrevezetők lehetnek. Korábban nem gondoltam volna, hogy az elmúlt 10 évben ekkora „fejlődésen” ment keresztül a tesztelés (a lenti ábra mutatja, hogy mekkora rész magyarázható átlagosan a technológiai fejlődéssel, és mekkora a rés ehhez képest a jelentett adatokban).

car_emission_hun.pngElég nagy részt magyaráz a "jobb" tesztelés. A benzines autók átlagos kibocsátása. Forrás: Európai Bizottság

De ha jobban meggondoljuk, az ösztönzők is megváltoztak, növelve a kreativitást. Egyrészt megnőttek az üzemanyag-árak, fontosabb lett a választásnál az autók fogyasztása. Másrészt az EU fontos célként tűzte ki az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését, sok helyen a gépkocsi-adók is függnek a kibocsátástól. Tehát részben a fogyasztónak is megéri, ha a valóságosnál alacsonyabb kibocsátási adatot jelent az autógyártó. (Amerikában is vannak visszaélések, de talán nagyobb reputációs hatása van, ha valakiről kiderül, hogy manipulálja az adatokat, és a perek fenyegető ereje is nagyobb.)   

Tessék megnyugodni, az Európai Bizottság már tud az ügyről (az egyik részletes elemzés a Bizottságnak készült). Innen már csak évek kérdése, hogy történjen valami. Elég triviális a megoldás: ne bízzuk az autógyártókra és pár, általuk fizetett tesztelő cégre, hogy olyan adatokat állítsanak elő, amit érdekük manipulálni (a Libor, és a többi bankközi kamat manipulálása hasonló példa, teljesen máshonnan, a pénzügy területéről). Bár korábban használtuk elemzéseinkben az EU-s hivatalos adatbázist, amely a fogyasztási adatokat közli, ünnepélyesen feltesszük a polcra.  

Addig is maradnak a független adatbázisok, ahol részletesen kereshető az egyes típusok fogyasztása, és akár több ezer használó tölti fel saját fogyasztási adatait. Amerikában már az EPA állami ügynökség is üzemeltet ilyet – így talán gyorsabban kiderülnek, ha valahol nagyok az eltérések. Németországban az ADAC végez sztenderd, de a valóshoz közeli fogyasztásról teszteket, illetve a Spritmonitor gyűjt az autósoktól (például okostelefon alkalmazással kitölthető) adatokat.

Az ADAC szerint az új Clio fogyasztása 5,2 liter/100km valós forgalomban, azaz annyi, mint az 1991-esé papíron. A Spritmonitor felhasználóinál ennél többet, 5,8-6,5 litert eszik az új Clio, míg a 1991-es típusnak (igen még használják:) 6,5 és 8 liter között van a fogyasztása. Majd ha valaki megint vesz egyáltalán új autót Magyarországon, hasznát veheti az adatbázisoknak…   

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr1005175108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása