Sárga taxi, drága taxi

Nem esett le, mennyire durva drágulás jön a taxiknál. Sem az utasok, sem a taxisok egy jó részének. Nem a fix tarifák, hanem a verseny, például a nyugaton hódító okostelefon-alapú taxi-rendelés javíthatna a rendszeren.

Jóval kevesebbet fogok taxizni, a laza 60%-os drágulás után, amit az új budapesti taxisrendelet hoz. Ha nem tenném, nagyságrendileg évente 30.000 forintot buknék vele... Mielőtt bárki azt gondolná, hogy ehhez nagyon sokat kell taxizni: egyáltalán nem, elég mondjuk havonta kétszer 2.200 forintos fuvar.

Durva drágulás, ami még sokaknak nem esett le

Mikor tavaly megkérdeztük az olvasókat, hogy szerintük meddig terjedhet a piac, hol határozhassa meg a kereslet és kínálat az árakat, a taxi-piacra nem kérdeztünk rá. Hogy erre nem gondoltunk?!

De a Fővárosi Közgyűlés gondolt. És már meg is szavazták az új javaslatot: szeptembertől a fix tarifa km-enként 280 forint, 450 forint alapdíjjal. Összehasonlításul: A jelenlegi olcsóbb taxistársaságok km-enként 160-180 forintért viszik az utasokat, 300 forintos alapdíj mellett (telefonos rendelés esetén), tehát az emelés 50-60%-os (úttól függően).

Cserébe jövőre minden autó sárga is lesz. És bármelyik autóba be lehet majd szállni, az utcáról is, mindenképp ugyanaz lesz a tarifa. Legalábbis elvileg – a gond épp az, hogy bár eddig is volt egy maximált ára a taxinak, ez azért a hiénákat - hatékony ellenőrzés hiányában - nem hatotta meg.

Sárga taxi, drága taxi. Az új arculat. Forrás: bkk.hu

Az, hogy kell-e egységes tarifa, régóta vitatott kérdés. A rendelet elfogadása után készült felmérés azt mutatja, hogy a megkérdezettek erősen megosztottak abban, hogy támogatják-e a fix tarifákat. Jelentős részük igen. A legkevésbé sem reprezentatív taxis-felmérés: a rendelet elfogadása óta eddig egyszer ültem taxiban. Meglepő módon az „olcsó” taxi sofőrjének fogalma sem volt róla, hogy mit fogadtak el…

Ellenőrzés kéne, nem fix tarifa

Szerintem ahhoz, hogy a hiénákat, rossz taxisokat kiszűrjük, nem egységes tarifa kell(ene). Nem reprezentatív, személyes tapasztalataim szerint az olcsó társaságok taxisai között nincs több rossz felszereltségű jármű, rossz modorú taxis, mint a drágább társaságok tagjai között. Vert már át több ezer forinttal az egyik legnagyobb, jó hírű (és nem épp olcsó) taxiscég sofőrje.

Nem egységes tarifa kell a kevesebb hiénához, hanem valamilyen ellenőrzés. Ezt most szintén megígérték, sőt el is kezdték, kérdés, hogy pénz lesz-e rá.

Az okostelefonos taxi-rendelés segíthetne

A technológia (és az utasok) is sokat segíthetnének a nem megfelelő szolgáltatást nyújtók kiszűrésében, például, ha lenne egy adatbázis, ahol véleményezni lehet a taxikat, mondjuk egy jól látható azonosító szám alapján. Ez persze akkor lenne a legegyszerűbb, ha már lehetne okostelefonon taxit rendelni Magyarországon is*.

Itt vegyél fel. Hailo, az egyik okostelefon-app. Forrás: telegraph.co.uk

Hódítanak az okostelefon appok: Uber, Hailo, MyTaxi

A működés egyszerű: csak bejelölöm az alkalmazásban, hogy most, ide kérek egy taxit, diszpécser nem is kell hozzá, és máris látom a környékemen lévő szabad taxikat, és hogy melyik mennyi idő alatt ér hozzám.

Nyugat-Európában és Amerikában az okostelefon-alapú taxi-rendelés már komoly konkurenciája a klasszikus fuvarszervezőknek, nem csoda, hogy ezek kézzel-lábbal hadakoznak is az új, olcsóbb, őket megkerülő megoldással.

Az USA-ban és Nyugat-Európában három-négy startup cég nyomul erősen, részben más üzleti modellel. Természetesen mindegyik meg van győződve arról, hogy ő volt az első, és, hogy ő a legjobb, legnagyobb. Míg az amerikai Uber felső kategóriás, nem taxinak számító bérautókkal dolgozik, addig a Londonból indult Hailo a hivatalos taxikkal dolgozik együtt, az ő szolgáltatásaikat kínálja appjában. Tavaly a Hailo a 23000 londoni taxi 20%-ával állt szerződésben.

Hasonló a Németországban alapított MyTaxi is, amely saját bevallása szerint együtt dolgozik minden negyedik németországi taxissal, de már pl. Washingtonban is próbálja megvetni a lábát. Rajtuk kívül még több startup cég is próbálkozik, persze valószínűleg nem mindenki marad majd talpon.

Ha valamit kellett volna tenni a szabályozásban, éppen azt, hogy megkönnyítsék az új technológia elterjedését. Most, magas fix tarifával (és így kisebb kereslet mellett) ennek kisebb az esélye. De még így sem lehetetlen.

És a sofőrszolgálatokra feltehetően nem vonatkozik a szabályozás, úgyhogy ezek versenyelőnye jelentős lehet, főleg ha ott elterjednek a mobil alkalmazások. Ad abszurdum magánszemélyek is alkalmi taxissá válhatnak, az okostelefonok ezt is lehetővé teszik… (Arról nem is beszélve, hogy mit hozhat mindez az önvezető autókkal kombinálva.) Reméljük persze, hogy nem adtunk ezzel újabb ötletet arra, hogy minek az árát kellene még szabályozni…

Hulljon a férgese?!

Persze a fix-áras rendelet célja lehet éppen az, hogy kevés, már a piacon lévő fuvarszervező cég pozícióját megerősítse. A taxisok mind egyéni vállalkozók, akik havonta jelentős összegeket adnak le a fuvarszervezőknek. Nagyobb fuvardíjból valószínűleg nagyobb összegeket lehet (és kell majd) leadni. A konkurens, eddig alacsonyabb tarifával sokakat elcsábító fuvarszervezők pedig a masszív áremelés miatt valószínűleg arányaiban jóval több fuvart veszítenek.

Kérdés, hogy mekkora verseny lesz ezután a fuvarszervezők között – átmenetileg biztosan megerősödnek a nagy inkumbens cégek, de hosszabb távon a magasabb tarifa ösztönzést is jelent arra, hogy próbáljanak velük versenyezni (erről lásd még később).

Az áremelés mellett a taxisok kirostálásáról is gondoskodik a rendelet. Ráadásul ezt nem is rejti véka alá: „indirekt létszámkorlátozás megteremtése minőségi elvárások útján” - írja első célként a BKK (!). Technikai paraméterekkel (10 évesnél újabb autó, minimum tengelytávolság, csomagtér, stb.) a jelenlegi autók nem elhanyagolható részét kizárják a taxizásból. De azért valószínűleg túl sok autót sem akarnak kizárni: a fuvarszervezők érdeke éppen az, hogy taxisból a fuvarkereslethez képest kicsit sok legyen, hiszen ha sok az eszkimó, kevés a fóka, akkor az eszkimók (taxisok) kevesebb pénzzel is beérik, többet adnak a fuvarszervezőknek (lásd pl. a Magyar Narancs április 4.i-, Piactalanítás c. írását).

Érdekellentétek a BKK esetében is felmerülnek: Közlekedési Központnak az lehet az érdeke, hogy minél többen tömegközlekedjenek, a taxik árának emelésével erre van esély, de azért nem sok. A kevés fuvarszervező éppen akkor jár igazán jól, ha a taxira a kereslet árrugalmatlan, ezért az utasok egyszerűen kifizetik a magasabb tarifát, és nem csökkentik a keresletüket. Nem láttam megbízható számítást arra, hogy ez tényleg így van-e. Én, mint mondtam, kevesebbet fogok taxizni, tehát a keresletem árrugalmas – legalábbis most ezt gondolom.

A verseny javíthatna a szolgáltatás minőségén

Ha tarifában már nem lehet versenyezni, maradna a verseny a szolgáltatás minőségében. Elsősorban akkor lenne esély a minőség tényleges javulására (mondjuk gyorsabb fuvarhoz jutásra egy péntek esti csúcsidőszakban, amikor sokszor képtelenség taxit kapni), ha a fuvarszervezők között élénkülne a verseny. (A szélesebb tengelytáv előírása nem minőségi javulás.) Erre is nagyon jó lenne, ha az okostelefonos alkalmazások megjelennének. Valahol azt is rögzíteni kéne, hogy a fuvarszervezők mostantól nem köthetik kizárólagosan magukhoz a taxisokat, elvégre egységes arculat és tarifák mellett a taxiscég-logó már nem sokat jelent.

Nagyon optimista se lennék azonban abban, hogy új, modern, olcsóbb szolgáltatók jelennek meg a piacon: a rendelet azt sejteti, hogy kevesek keresztül tudják vinni az akaratukat. Ez pedig eltántorítja azokat, akik versenyezni próbálnának velük.

*Update: Ahogy a Telefonközpont blog joggal jegyzi meg a posztunkat is idéző mai, magyar vásárlási alkalmazásokről szóló bejegyzésében: "Persze vannak ilyen alkalmazások, de azoknál jobbakra gondol a szerző - okkal." Egy-két budapesti taxis cégnél valóban lehet app-on keresztül rendelni. A Google Play store adatai alapján például ezeket alig pár ezren töltötték le, hogy mennyien használják is, az persze kérdés, valószínűleg nagyon kevesen. Azért ez messze nem az a szint még, mint amit a nyugati okostelefon-alkalmazások elértek. 

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr275244336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása