Két meccs között egy rövid poszt. Mit mond neked a Yingli Solar név? A) minden vébémeccsen láthatom a reklámtáblájukat, B) kínai cég, a világ legnagyobb napelemgyártója, C) mindkettő
A helyes válasz: C)
Megvan ez a kép a vébé-meccsekről?
A Yingli Solar cég nem kispályás: ők adják el a legtöbb napelemet a világon, tavaly több mint 3 GW-ot, a világon összesen eladott mennyiség közel 10%-át. Napelemeiket a világon szinte mindenhol, így Magyarországon is lehet kapni. Részvényük a New York-i Tőzsdén jegyzett.
Nagyon profi a honlapjuk, Facebook oldaluk, kedvencem ez az egyszerű, letisztult grafika arról, hogyan készül a napelem.
És nagyon szeretik a focit
Ők voltak az első kínai cég és az első megújuló energiacég, akik a focivébét szponzorálták (már 2010-ben is). Nemcsak pénzzel támogatják a brazil vébét, hanem több stadionnál –köztük a Riói Maracanánál– építettek napelem-rendszert (összesen több mint 1MW-ot), ami a meccsek alatti áramigény 30-50%-át biztosítja (több mint 6000 brazil áramigényét évente).
A vébé mellett a Bayern Münchent és az amerikai foci (soccer) válogatottat is támogatják.
Kijönnek a spájzból
A vébé-szponzoráció is jól mutatja (ha még nem tűnt volna fel), hogy a nagy kínai cégek próbálnak felmászni az értéklánc magasabb lépcsőfokára, és egyre inkább úgy működni a világpiacon, mint nyugati társaik. Gondoljunk csak a Lenovora, Huaweire vagy az Alibabára. (Hosszabban ld. pl az Economist múltkori Business in Asia Special Report-ját.)
De vajon megéri-e nekik a szponzoráció?
Nem vagyunk teljesen meggyőződve, hogy megéri a Yinglinek a vébét szponzorálni. A vébén reklámozó cégek többsége (Coca Cola, Adidas, McDonalds) jóval inkább fogyasztói termékeket (consumer goods) gyárt, ahol a brandnek elsőrendű szerepe van.
A napelem egyelőre nem tűnik ilyen terméknek. Többségét nem magánfogyasztók veszik. Ráadásul annyira gyorsan fejlődött a technológia, csökkentek a költségek, hogy igazából „márkahűséget” kialakítani elég nehéz lehet. Ha egy cég olcsóbbat ajánl, azt veszik.
Ráadásul nem úgy tűnt, hogy a kínai termékek minőségével szemben bizonytalanok lennének a vásárlók, legalábbis az alapján, hogy a kínai gyártók hogy letarolták a piacot az elmúlt években. (Jó persze lehet, hogy mindez azért van, mert a Yingli támogatta a 2010-es vébét…)
A brand szerepét mérsékli, hogy ha lehet is villogni a napelemmel, akkor magával a ténnyel hogy „bezzeg én már felszereltem a házamra”, és nem azzal, hogy én Yingli Solar márkájú napelemet tettem fel.
És nem úgy néz ki, hogy a verseny „beállna”. A kínai konkurencia mellett Elon Musk is hangzatos terveket jelentett be a napenergia-szektorban (már a múltkori linkajánlónkban is szerepelt pl. ez az összefoglaló). A Yingli stabilan veszteséges.
Ennyi ingyenreklám után
Most visszakapcsolunk a stúdióba, hamarosan kezdődik a következő félidő.
Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!
Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!
A kép forrása: sohu.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.