Öt évvel előbb jön a forradalom az elektromos autóknál? (Guruló linkek)

Rohamosan esnek az elektromos autók akkumulátor-árai, ami meglepte az elemzőket. Mindez átrendezheti az autópiacok mellett az árampiacot is.

Összefoglaltunk pár írást a témában. De van itt még hülyeségeket beszélő bankvezér és a Google-EU meccs is. Heti linkajánlónk.

(A megszokott Guruló linkek egyben a poszt végén)

Valószínűleg ezt az ábrát láttuk a legtöbbször az elmúlt hetekben. Azt mutatja, hogyan alakultak az elektromos autók akkumulátor-árai az elmúlt években.

costs-of-batteries-evs-nykivst-and-nilsson-.jpg

Az ábra a Nature Climate Change folyóiratban jelent meg múlt hónapban (mi itt a Thinkprogress összefoglalóját szemlézzük).

Björn Nykvist és Mans Nilsson kutatása szerint az „elektromos autók akkumulátorainak ára gyorsan csökken, 2007 és 2014 között évente nagyjából 14%-al esett az ár ($1,000/kWh-ról $410-ra).” A kutatás az elektromos autók piacvezetőinek (Tesla Model S és Nissan Leaf) árait is vizsgálta, és azt találták, hogy „itt az akkumulátorok árai még alacsonyabbak, $300/kWh körül vannak”. Tehát a legjobb gyártók már most elérték az áregyenlőséget a konvencionális autókkal.

Az igazi áttörés azonban még nem jött el. „Ha a költségek elérik a $150/kWh tartományt, az elektromos autók valószínűleg már nem csak egy szűk kör számára lesznek elérhetők, és az egész piacot elkezdik meghódítani, ami teljes paradigmaváltást jelentene a járműtechnológiában.” Ez az áttörés nem lehetetlen, már akár 2020 környékére elérhető a 150 dolláros akkumulátor ha folytatódik a termelés tökéletesítése, a mérethatékonyság növelése és az iparág is megtanulja az új technológiát.

A teljes Thinkprogress összefoglalót lásd itt.

Hasonlókról mi is írtunk múltkor, az Apple autó kapcsán: Előbb csináljanak egy telefont, ami kibírja fél napnál tovább

tesla-ingyenaram.jpg

Ingyenáramot tankoló Tesla Budapesten. Kép: 444.hu

Ramez Naam cikkében tovább elemzi, mik a következményei az olcsó akkumulátoroknak:

A napelem-forradalommal együtt áttörés jöhet az otthoni energiatárolásban

Ha valaki ma napelemmel felesleges áramot termel, annak általában megéri visszatáplálni a hálózatba. Csakhogy várhatóan nem fog mindig (közel) annyit kapni az áramért, amennyiért veszi. (A háztartások jó drágán veszik általában az áramot a fejlett országokban.) Viszont ha olcsóbb lesz a tárolás otthoni akkumulátorral, vagy az elektromos autóval, akkor megérheti majd eltárolni későbbre, ahelyett, hogy visszaadná hálózatba.

Mindez a hálózatokra, az árampiacra is jelentősen hat

A nappali és éjszakai áramár-különbségeket mérsékelheti, a csúcsidőszakokban termelő (gáz)erőműveket nehéz helyzetbe hozza. És – ezt már mi tesszük hozzá – nyomás alá helyezheti a kiskereskedelmi áramárakat, főleg ott, ahol a kiskereskedelmi árrés olyan óriási, mint például Németországban.

Ramez Naam teljes cikkét lásd itt.

Lásd még erről a mi múltkori írásunkat is: A napelemek forradalma.

És akkor a teljes heti linkajánló

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

 

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr257382762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

süti beállítások módosítása