Rohamosan nő Ferihegy forgalma. Csináltunk róla pár jó ábrát. A tanulság, három év távlatából: ne akarj minden "problémát" megoldani.
Fent és lent. Kép: lhbp.hu
Sokan sírtak 2012 elején, amikor csődbe ment a Malév. Pedig azóta igen látványos a fejlődés. Rekordok dőlnek meg utasforgalomban. 2015 első negyedévében már 20%-kal több volt az utas, mint 2011 hasonló időszakában, tehát még a Malév-csőd előtt.
Eközben a hatékonyság ugrásszerű javulását mutatja, hogy járatból jóval kevesebb van. 2015 első negyedévében 17%-kal kevesebb, mint 2011 elején. De azok viszont sokkal jobban ki vannak használva: a kihasználtságban (járatonkénti utasszámban) azóta 40%-os a növekedés.
Kattints az alábbi ábrán, hogy a járatok számát, és az egy járatra jutó utasszámot is lásd.
Az adatok az indulásokat és érkezéseket is tartalmazzák. *: A 2015-ös becslésben azt feltételeztük, hogy az idei első negyedéves növekedés az egész évben fennmarad. (Ez lehet, hogy optimista feltételezés, ugyanis az első negyedévben nagyon erősen, közel 13%-kal nőtt az utasszám).
És az utóbbi időben már a járatok száma is jelentősen nő, folyamatosan új célállomások, légitársaságok jelennek meg Ferihegyen.
Mik a tanulságok? (A szokásos mantra)
- Ha nem az állam/állami tulajdonú cég old meg valamit, hanem a piac, az többnyire hatékonyabb
- Következésképp jó pár "problémát" (pl. a Malév csődjét) úgy lehet legjobban megoldani, ha nem is próbáljuk megoldani
- Hosszú távon a fejlődéshez itt is az kell, hogy legyen gazdasági növekedés
A fenti ábra az idei első negyedévet hasonlítja a négy évvel ezelőtti időszakhoz, melyik országból/országba mentek/jöttek többen, mint 2011-ben. (Az év eleje egy aránylag alacsony forgalmú időszak, de a tendenciák az év egészében is hasonlóak.)
Kiugróan nőtt a Nagy-Britanniába/ból repülő utasok száma. Ez a legelső desztináció is. Legénybúcsúk és kivándorlók/látogatóik előnyben. (Meg tranzit-utasok is: London a legfontosabb csomópont, sokak csak átszállnak ott, pl. transzatlanti járatokra, csakúgy mint pl. az Egyesült Arab Emirátusokban. Az adatok nem a tényleges célállomást mutatják.)
A legnagyobb csökkenés a környező országokba (és a tágabb régióba) irányuló/onnan jövő forgalomban volt. Ezek voltak a Malév keményen veszteséges járatai, sok üres hellyel, sokszor bőven 50% alatti kihasználtsággal. (Ezen járatok megszüntetésének persze egyesek, például az ezekbe rendszeresen utazó üzletemberek nem örültek, több helyen megszűnt a közvetlen járat, de ezért nem volt ezeket érdemes veszteséggel fenntartani.)
Jóval értékesebb a mostani forgalom: kisebb a tranzit-forgalom, viszont jóval többen jönnek Magyarországra, főleg turistaként, és jóval több pénzt hagynak itt. A vendégéjszakák száma idén első negyedévben 36%-kal volt nagyobb, mint 2011 hasonló időszakában.
Persze van hova nőni. Erről szól az alábbi ábra: Varsó és Prága forgalma is jóval nagyobb Ferihegyénél.
Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!
Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.