Malév-csőd után három évvel: 3 ábra a látványos növekedésről

Rohamosan nő Ferihegy forgalma. Csináltunk róla pár jó ábrát. A tanulság, három év távlatából: ne akarj minden "problémát" megoldani.

malev.jpg

Fent és lent. Kép: lhbp.hu

Sokan sírtak 2012 elején, amikor csődbe ment a Malév. Pedig azóta igen látványos a fejlődés. Rekordok dőlnek meg utasforgalomban. 2015 első negyedévében már 20%-kal több volt az utas, mint 2011 hasonló időszakában, tehát még a Malév-csőd előtt.

Eközben a hatékonyság ugrásszerű javulását mutatja, hogy járatból jóval kevesebb van. 2015 első negyedévében 17%-kal kevesebb, mint 2011 elején. De azok viszont sokkal jobban ki vannak használva: a kihasználtságban (járatonkénti utasszámban) azóta 40%-os a növekedés.

Kattints az alábbi ábrán, hogy a járatok számát, és az egy járatra jutó utasszámot is lásd.

Az adatok az indulásokat és érkezéseket is tartalmazzák. *: A 2015-ös becslésben azt feltételeztük, hogy az idei első negyedéves növekedés az egész évben fennmarad. (Ez lehet, hogy optimista feltételezés, ugyanis az első negyedévben nagyon erősen, közel 13%-kal nőtt az utasszám).

És az utóbbi időben már a járatok száma is jelentősen nő, folyamatosan új célállomások, légitársaságok jelennek meg Ferihegyen.

Mik a tanulságok? (A szokásos mantra)

  • Ha nem az állam/állami tulajdonú cég old meg valamit, hanem a piac, az többnyire hatékonyabb
  • Következésképp jó pár "problémát" (pl. a Malév csődjét) úgy lehet legjobban megoldani, ha nem is próbáljuk megoldani
  • Hosszú távon a fejlődéshez itt is az kell, hogy legyen gazdasági növekedés

 

A fenti ábra az idei első negyedévet hasonlítja a négy évvel ezelőtti időszakhoz, melyik országból/országba mentek/jöttek többen, mint 2011-ben. (Az év eleje egy aránylag alacsony forgalmú időszak, de a tendenciák az év egészében is hasonlóak.)

Kiugróan nőtt a Nagy-Britanniába/ból repülő utasok száma. Ez a legelső desztináció is. Legénybúcsúk és kivándorlók/látogatóik előnyben. (Meg tranzit-utasok is: London a legfontosabb csomópont, sokak csak átszállnak ott, pl. transzatlanti járatokra, csakúgy mint pl. az Egyesült Arab Emirátusokban. Az adatok nem a tényleges célállomást mutatják.)

A legnagyobb csökkenés a környező országokba (és a tágabb régióba) irányuló/onnan jövő forgalomban volt. Ezek voltak a Malév keményen veszteséges járatai, sok üres hellyel, sokszor bőven 50% alatti kihasználtsággal. (Ezen járatok megszüntetésének persze egyesek, például az ezekbe rendszeresen utazó üzletemberek nem örültek, több helyen megszűnt a közvetlen járat, de ezért nem volt ezeket érdemes veszteséggel fenntartani.)

Jóval értékesebb a mostani forgalom: kisebb a tranzit-forgalom, viszont jóval többen jönnek Magyarországra, főleg turistaként, és jóval több pénzt hagynak itt. A vendégéjszakák száma idén első negyedévben 36%-kal volt nagyobb, mint 2011 hasonló időszakában.

Persze van hova nőni. Erről szól az alábbi ábra: Varsó és Prága forgalma is jóval nagyobb Ferihegyénél.

Ha tetszett a poszt, kövesd a Guruló hordó blogot Facebookon!

 

Vagy iratkozz fel hírlevelünkre!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr127514884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása