Olajpiaci fundamentumok: geopolitika

A piacokon létezik néhány tényező, amelyek alakulása fundamentálisan hat a piac szerkezetére. Nem gondolunk bonyolult dolgokra: kereslet, kínálat, szabályozás stb. Az energiapiac sem más ebből a szempontból, mi is többször írtunk már azokról a piaci tényezőkről, amelyek mozgatják a keresletet, a kínálatot, és ezáltal hatnak az energiahordozók árára. Ugyanakkor van egy fontos tényező, amely gyakran háttérbe szorul: a szállítás. Ezen a héten röviden összefoglaljuk a tengeri szállítás energiapiacra való hatását, és bemutatjuk, hogyan sokkolhatják a geopolitikai konfliktusok a piacot a tengeri szállításon keresztül.

Globális tengeri útvonalak

A tengeri kereskedelmi útvonalak stabilitása kulcsfontosságú az energiabiztonság szempontjából. 2013-ban a világ kőolajtermelésének 63 százalékát szállították a tengeren, ami körülbelül napi 56,5 millió hordó olajnak felel meg. A kereskedelmi útvonalak csomópontjai lényegében a globális piacok kapui.

A két legfontosabb stratégiai csomópont egyike a Perzsa-öblöt az Arab-tengerrel összekötő Hormuzi-szoros, amelyen keresztül naponta 17 millió hordónyi olaj mozog (ez a világ tengeri olajszállításának körülbelül 30 százaléka). A jórészt közel-keleti termékek ezen a szoroson keresztül jutnak el a hatalmas kínai, japán és indiai felvevőpiacra. A 15,2 millió hordó napi olajforgalmával a Malaka-szoros a világ második legjelentősebb csomópontja. Az Indonézia, Malajzia és Szingapúr között fekvő szoros összeköttetést jelent az Indiai-óceán és a Dél-kínai tenger, illetve a Csendes Óceán között. A Malaka-szoroson átmenő forgalom a világ leggyorsabban növekvő gazdaságait, az indiai, az indonéz és a kínai gazdaságot látja el olaj- és gáztermékekkel. Ez jelenti a legrövidebb utat a Perzsa-öböl és az ázsiai fogyasztók között.

Az európai- és részben az észak-amerikai fogyasztókhoz a Suezi-csatornán keresztül jutnak el a Perzsa-öböl termelői. A Földközi-tenger és az Indiai-óceán összeköttetéséért a Bab el-Mandeb szorosa felel, míg az eurázsiai exportot a török és dán szorosok felelősek. A szállítmányok amerikai kontinensen keresztül való átjutását a Panama-csatorna biztosítja.

A geopolitika hatása az olajpiacra

Számos múltbeli geopolitikai esemény okozott nagy kilengéseket az olajárban. Ezek többsége közel-keleti konfliktusokhoz köthető. 1973-ban az arab olajembargó, 1980-ban az iráni forradalom, illetve az Irán és Irak között kitörő háború következtében az olaj ára addigi történelmi magasságokba emelkedett. Az áremelkedés oka mindkét esetben a kínálat drasztikus csökkenése volt.

Múlt héten az Egyesült Államok közvetlen támadást hajtott végre Szíriában, válaszul a feltételezhetően Bashar Al-Assad, szíriai elnök parancsára történt vegyi támadásra. A kőolaj ára nyomban 2 százalékot emelkedett, ami bizonyítja, hogy a geopolitikai események még mindig hatással vannak a nyersanyag árára. Ugyanakkor a hirtelen emelkedés után a kőolaj ára már másnapra visszatért korábbi szintjére, azaz a piac gyorsan korrigált. Szíriában már hatodik éve tart a konfliktus, és a környező országok szállítási csomópontjait mind a Perzsa-öbölben, mind a Szuezi-csatornánál jelentős méretű amerikai és arab katonai erők biztosítják. Az olaj ára ennek ellenére viszonylag stabilan mozgott, a múltbeli kilengések legalábbis más okokra vezethetők vissza. Ezzel szemben a globális kereskedelmi hálózat másik csomópontjánál, a Dél-Kínai tengeren egyre inkább egymásnak feszülnek a nagyhatalmak.

Kína igénye a Dél-kínai tengeren

2014-ben Kína mesterséges szigetek építésébe kezdett a Dél-kínai-tengeren, amelyre később katonai bázisokat telepített. A terület bővelkedik a természeti erőforrásokban (kőolaj- és gázkészletek, a világ halászatának 10 százaléka), és a világ tengeri kereskedelmének 30 százaléka megy keresztül ezeken a vizeken. Jelenleg 5 különböző ország osztozkodik a területen, de a vizek egy része nemzetközi fennhatóság alá tartozik. Kína azonban a nemzetközi szerződésekkel ellentétben történelmi jogot formál a terület 90 százalékára, és egyre agresszívabb katonai jelenléttel hangsúlyozza követeléseit. A területre már amerikai haditengerészeti erők is érkeztek, így a feszültség egyre fokozódik.

Ezen a ponton pedig vissza is térhetünk a kereskedelmi csomópontok jelentőségére. A Dél-kínai tengeren átmenő kereskedelem lassítása hasonló kínálati sokként fogható fel, mint a korábbi közel-keleti konfliktusok. Sőt, mivel a Dél-Kínai tengeren áthaladó forgalom a világ olajkeresletének jelentős hányadát szolgálja ki a gyorsan növekvő távol-keleti piacok ellátásával, egy sokk hatására az olaj ára ismét az egekbe ugorhat.

A konfliktus még nem eszkalálódott, de az olajpiacot figyelemmel kísérők számára érdemes néha megszámolni, hány új sziget keletkezett a Dél-Kínai tengeren.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr7212425035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása