A király meztelen?

Ismét összeültek a novemberi OPEC megállapodásban érintett OPEC és non-OPEC országok, hogy értékeljék eddigi együttműködésük eredményét. Habár szolgált némi újdonsággal a hétfői találkozó, mi azon a véleményen vagyunk, hogy a megállapodás hatása az olajpiacra nem lesz jelentős, és ebben a jövőben sem várható változás.

A kartell hatása az olajpiacra jelentősen alulmúlja a várakozásokat. Az első pár hónapban a tervezett termelés-visszafogást 1-2 jelentősebb olajtermelő ország túlteljesítésével ugyan, de szinte száz százalékban végrehajtották. Ugyanakkor még a közel 100%-os megfelelési ráta mellett sem sikerült a globális olajpiaci túlkínálatot megszüntetni, egyrészt az amerikai palaolaj-termelés meglepő alacsonyabb olajárak melletti életképessége, másrészt néhány a megállapodásban nem résztvevő ország vártnál gyorsabb termelésének felfutása miatt[1].

Ráadásul időközben a kezdeti lelkesedés is alábbhagyott, és egyre alacsonyabb mértékben tartják be a megállapodást a kartellező országok. A márciusi 100%-os megfelelési rátáról rendre 96-, 95- majd júniusra 75%-ra csökkent a kartell teljesítési aránya. Összességében azt mondhatjuk, hogy az első félévben a tervezett termeléscsökkentést átlagosan 92%-ban sikerült végrehajtania a kartellező országoknak (tekintve a korábbi megállapodások tapasztalatait ez akár jó eredménynek is tűnhet, de ne felejtsük el, hogy a termelés-visszafogást a rekord magas 2016 utolsó negyedévének termelési számaihoz mérik). A kőolaj ára június végéig maximum csak alulról súrolta az 50 dollár/hordó árat.

Mi történt a hétfői találkozón?

Mivel a termeléscsökkentésnek eddig nem igazán mutatkoztak tartós eredményei, a július 24-i találkozón további lépésekre szánta el magát a szervezet. Egyrészt csatlakozott a megállapodáshoz Nigéria, aki ugyan eddig is tagja volt az OPEC-nek, de nem vett részt a novemberi megállapodásban, mivel olaj- és gázipari létesítményeit jelentős veszteségek érték katonai támadások során. Miután részben megoldódott a konfliktushelyzet, Nigéria most vállalta, hogy termelését napi 1,8 millió hordóban maximálja. Ugyanakkor az ország elköteleződésének hírét árnyalja, hogy Nigéria a most vállalt célszámhoz képest júniusban is „csak” 1,6 millió hordót termelt naponta, és az elmúlt hat hónap havi termelési átlaga sem éri el a napi 1,5 millió hordót. Elemzők ezen felül hozzátették, hogy bár az elmúlt hónapokban fokozatosan nőtt Nigéria olajtermelése, az ország belpolitikai problémái folyamatosan akadályozzák a termelést (gyakoriak az olajkutakat ért támadások, rablások). Emiatt nagyon kicsi az esélye annak, hogy a napi 1,8 milliós kibocsátási limit ténylegesen effektívvé is váljon.

A hétfői találkozó másik fontos üzenete, hogy Szaúd-Arábia augusztustól nemcsak termelését, hanem exportját is jelentősen visszafogja. Egészen pontosan augusztusban napi 6,6 millió hordóban maximálja kőolajexportját, ami a májusi exportnál napi 300 ezer hordóval, az egy évvel korábbi exportnál pedig napi 1 millió hordóval kevesebb. A hétfői találkozó hatására felfelé mozdult a kőolaj ára, a Brent tegnap elérte az 50 dollár/hordó szintet.

A bejelentést fogadó pozitív reakció érthető: ahogy arról mi is beszámoltunk, több ország (pl. Irán) is úgy felelt meg a kartell termelési célszámainak, hogy közben jelentősen leépítette kőolajkészleteit: relatíve többet exportáltak készletből, kevesebbet saját termelésből. Az exporttevékenység monitorozása – a termelés mellett – tehát racionálisnak tűnhet, ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy eredményre vezet.

Ennek legpraktikusabb oka, hogy az exporttevékenység monitorozása sokkal nehezebb, de ez talán még a legkisebb probléma. Súlyosabb, hogy itt is van lehetőség a trükközésre. Egy olyan ország például, mint Szaúd-Arábia, amely a hatalmas kitermelési tevékenysége mellett óriási finomítói kapacitással is rendelkezik, dönthet úgy, hogy a kőolaj helyett finomított termékeket exportál. Így csökkenteni tudja kőolajexportját úgy, hogy közben nem csökken a piacon lévő kőolaj mennyisége: finomított termékeket ad el kőolaj helyett.

A másik, szintén fontos következménye a szaúdiak döntésének, hogy komoly piaci részesedést veszíthet el nemcsak az OPEC-en kívüli, de a kartellen belüli országokkal szemben is. Ez pedig főként a távol-keleti országok piacain érinti érzékenyen, amelyek a várakozások szerint a következő időszakban az elsődleges forrásai lesznek az olaj iránti keresletnövekedésnek. Kína, amelynek elsődleges exportpartnere 2015-ben még Szaúd-Arábia volt, 2017 első felében 13,8 százalékkal több kőolajat importált, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére Szaúd-Arábia csupán 0,5 százalékkal tudta növelni a Kínába irányuló kőolajexportját, miközben Oroszország 11,3 százalékkal, Angola 22 százalékkal, Irak 5,6 százalékkal növelte kínai kőolajszállítmányait. Ma Szaúd-Arábia már csak Kína 3. legnagyobb exportpartnere Oroszország és Angola után.

De a szaúdiak pozícióját nem csak a hagyományos olajtermelő országok fenyegetik a kínai piacon: Nagy-Britannia majdnem megháromszorozta, az USA pedig megtízszerezte a kínai exportját – ezek ugyan nagy számoknak tűnhetnek, de hozzá kell tenni, hogy a 2 ország kínai importból való részesedése együttesen is alig haladja meg a 3,5 százalékot. Viszont a tendencia létezik, és nem csak a kínai, hanem az indiai piacon is hasonló a helyzet. Márpedig ezek azok a piacok, amelyektől az olajkereslet növekedését várják elemzők, ezért kulcsfontosságúak az olajtermelő országok számára.

**

A szaúdiak minden követ megmozgatnak és megmozgattak eddig is, hogy sikerüljön 50 dollár/hordó felett tartaniuk a kőolaj árát. Ugyanakkor a növekvő verseny, és a kartell egyre csökkenő elköteleződése a megegyezés iránt folyamatosan rontják az OPEC esélyeit. Ráadásul piaci részesedésének folyamatos csökkenése egyre nyilvánvalóbb válaszút elé állítja a szaúdiakat: meddig éri meg a rövid távú bevétel-maximalizálás a magasabb olajár és az emiatt valószínűen nyereségesebb Aramco kibocsátás révén, a hosszabb távú exportpiac veszteségekkel szemben?

 

[1] Az okokról részletesebb összefoglalót itt olvashattok.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr6912697163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Irán (7) Iran (4) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása