Miért magas az olajár?

A héten a Brent kőolaj ára átlépte a hordónkénti 80$-os szintet, ezzel a 2014-es beszakadása óta nem látott magasságba emelkedett. Az áremelkedés mögött egyszeri és strukturális tényezők is szerepet játszanak. Nézzük, mely tényezők felelősek az olajár-emelkedésért, és hogy mennyi ideig fenntartható az emelkedés, illetve a mostani relatíve magas árszint!

Az áremelkedés, illetve a magas árszínvonal okai

Forrás: Bloomberg

 

Az utóbbi hónapokban tapasztalható áremelkedés egyaránt magyarázható strukturális okokkal, illetve az olajpiac hosszútávú szerkezetét elemeiben nem befolyásoló, de a piaci egyensúlyt rövidtávon elmozdító tényezőkkel. Mindkét kategóriában érintett mind a keresleti, mind a kínálati oldal. A keresletet a növekvő gazdasági teljesítmény erősíti, a kínálati oldalt pedig negatív és pozitív sokkok egyaránt érintik. A negatív sokkok közül a legfontosabb az OPEC- és nem-OPEC tagországok között immár másfél éve érvényben lévő termelés-visszafogási megállapodás, amelyhez a részt vevő tagállamok stabilan tartják magukat, sőt: április hónapban a teljes csoport 162%-ban teljesítette a célszámokat (bár ehhez érdemes hozzátenni, hogy az OPEC-tagállam Venezuela célszámokhoz képesti felülteljesítése nem tudatos stratégia, hanem a venezuelai olajipar összeomlásának eredménye). A kínálat növekedését az USA-ban tapasztalt logisztikai és termelési akadályok, illetve a mexikói és angolai olajtermelésben beállt csökkenés ugyan lassították, mégis a globális olajtermelés növekedése elegendő volt ahhoz, hogy a kínálat csökkenését (OPEC- és nem-OPEC oldalról egyaránt) ellensúlyozza – így a kereslet csak minimálisan ugyan, de meghaladta meg a kínálatot. A fent felvázolt olajpiaci helyzetnek köszönhető, hogy az olajpiaci egyensúly a korábbi évek túlkínálatából enyhe túlkeresletre váltott, ami hozzájárult ahhoz, hogy az OECD országok kőolajkészletei csökkentek: áprilisban 2819 millió hordónyi olaj pihent a tárolókban, ami 214 millió hordóval marad el az egy évvel ezelőtti szinttől, és 2015 márciusa óta a legalacsonyabb szint. A felvázolt tényezők valóban alátámasztják az olajár-növekedést, de még együttesen sem tudják magyarázni a tavaly június óta bekövetkezett csaknem 80%-os olajár-emelkedést.

Forrás: Reuters

Az olajár megugrásában ugyanis a jövőre vonatkozó várakozások beárazásának is jelentős szerepe van. A kiújuló vagy fokozódó geopolitikai konfliktusok a Közel-Keleten, a folyamatban lévő kereskedelmi viták, illetve a Venezuela és Irán olajtermelése körüli bizonytalanságok mind hozzájárultak a fokozott spekulációs hangulathoz, és az olaj árában szereplő kockázati prémium megemelkedéséhez. A határidős piac ma 75$-os Brent árra spekulál ez év decemberére, de sokan vannak, akik arra fogadnak, hogy decemberre a kőolaj ára 90$-ra emelkedik.

Mit várhatunk a jövőtől?

A fentiekben vázoltak alapján rövid távon magas olajárra számíthatunk. A geopolitikai bizonytalanságok következtében az olajár volatilitása is megnőhet, és azt is feltételezhetjük, hogy a következő pár hónap bizonytalanságai okán az olajpiaci árjelzésekben nagyobb hangsúlya lesz a geopolitikának, és a spekulációnak, mint a strukturális mozgásoknak. De előbb-utóbb a strukturális tényezők újra átveszik az irányítást, és az olaj ára csökkenésnek indul.

Egyrészt a keresletnövekedésnek gátat szabhatnak a magas olajárak, amely hatást tovább erősíti, hogy számos fejlődő országban a fogyasztókat érintő üzemanyag-támogatások jelentősen csökkentek. A Nemzetközi Energiaügynökség legutóbbi előrejelzésében 0.1 millió hordóval csökkentette a 2018-as keresletnövekedésre vonatkozó előrejelzését. További lefelé mutató kockázatot jelent a keresletre vonatkozóan a gazdasági növekedés lehetséges mérséklődése, amely bekövetkezhet a kereskedelmi korlátok növekedése, vagy a gazdasági ciklus kifutása miatt.

A kínálati oldalon is korrekcióra lehet számítani a következő pár évben. Az OPEC-megállapodásban nem részt vevő országok olajtermelői stabilan növelik kitermelésüket: az USA 2018-ban várhatóan napi több, mint 1 millió hordóval növeli olajtermelését, amelyet 2019-ben még 900 ezer hordóval meg tud dobni. A nem palaolajban utazó olajtermelőktől is magas kitermelési számokra számíthatunk, elsősorban azért, mert a működés strukturális átalakításának köszönhetően a termelők egyre alacsonyabb olajár mellett is profitot tudnak elérni: jól példázza ezt, hogy ma már létezik olyan offshore projekt, amely 35$ melletti olajáron is kifizetődőnek bizonyul.

Egyelőre még nem tudni, mennyi olaj fog kiesni az Iránnal szembeni szankciók megújulásának, illetve Venezuela válságának következtében. Ugyanakkor mivel több OPEC-ország is a vállaltnál jelentősen jobban csökkentette eddig termelését, könnyedén kompenzálni tudják a kieső olajmennyiséget. Ezt támasztja alá, hogy a legtöbb tagállam költségvetése rászorul a jelentős bevételekre a kiadásai finanszírozásához. Ezen tényezők mentén sok elemző a következő júniusi OPEC-találkozótól a célszámok felülvizsgálatát, illetve enyhítését várja – amely egyébként átmenetet is jelenthetne a megállapodás teljes felfüggesztése előtt –, így várhatóan az OPEC-megállapodás résztvevői is növelni fogják kitermelésüket.

Mindezek miatt összességében 2018-2019-ben az olajpiac várhatóan enyhén többletes lesz, és azt várjuk, hogy a bizonytalanságok miatt felfűtött piaci szereplők újra a strukturális tényezőkre irányítják figyelmüket, ami hűteni fogja az olajár-emelkedésre vonatkozó várakozásokat a spekulánsok között is.

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr7014002870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) Euro (4) euro (3) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japán (3) Japan (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása