Az EV-Volumes adatgyűjtése szerint 2018 első negyedévében a konnektoros villanyautók (BEV+PHEV) eladásai világszerte 59%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest.
A 312.400 darab új konnektoros nagyobb része, 61%-a tisztán elektromos volt. Az értékesítések első számú hajtóereje továbbra is a támogatások rendszere, a legnagyobb piacok pedig Kína, az Egyesült Államok, Európában Németország és Norvégia. 2017 és 2014 között a tölthető autók eladásai majdnem négyszereződtek, és az EV-Volumes szerint ha ez az ütem folytatódna, akkor 2027-re a tölthetők adnák az autóeladások mintegy felét.
Persze a múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy új technológiák kezdeti növekedési ütemei nem tarthatók fenn hosszú távon. A villanyautók esetében komoly akadály lehet az akkumulátorok gyártási kapacitásának korlátja, az állami támogatások fenntarthatatlansága, valamint a töltési infrastruktúra fejlődésének elmaradása az eladásokhoz képest.
A középtávú előrejelzések elég széles skálán szóródnak. Az IEA központi szcenáriójában 2030-ra összesen 60 milliós tölthető autóállományra számít (az üzemanyagcellásokkal együtt), de azt is hozzáteszik, hogy ahhoz, hogy 50% esélyünk legyen arra, hogy 1,75 fok alatt tartsuk a globális felmelegedés mértékét, 2030-ra 200 millió tölthető villanyautó kellene forgalomban legyen.
A Bloomberg New Energy Finance előrejelzése szerint a villanyautók teljes állománya 2030-ban mintegy 150 millió darab lesz. Szerintük 2038 körül érik el az 50%-os részesedést az újautók piacán, évi 55 milliós értékesítéssel.
Korábban itt a blogon is foglalkoztunk azzal, hogy a tisztán villanyautók a jelenlegi áramtermelési mix mellett mintegy feleannyi ÜHG kibocsátásért felelősek, mint belső égésű társaiké, tehát a villanyautók elterjedése kedvező hatással lenne a globális felmelegedésre. Ugyanakkor azt is láttuk egy másik bejegyzésünkben, hogy ha a világ összes személyautója tisztán villanyosra cserélődne, akkor a globális ÜHG kibocsátás csak mintegy 3%-kal csökkenne (nagyobb arányú megújuló áramtermeléssel ez a csökkenés is nagyobb lenne), így a villanyautók elterjesztése az ÜHG kibocsátás csökkentésének egy viszonylag drága módja. A Drawdown projekt klímamegoldásokat rangsoroló top-100-as listáján a villanyautók a 26. helyen vannak. Ettől függetlenül a villanyautók széleskörű elterjedése üdvözlendő, nem csak a globális felmelegedés miatt, hanem a városok levegőminőségének javítása miatt is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.