Szuper-szmog Kínában és más jó hírek

A klímaváltozás miatt és a környezetért aggódóknak az utóbbi napokban két jó hír is érkezett. Az egyik a nagy nyilvánosságot kapott szuper-szmog a kínai nagyvárosokban. A másik kisebb figyelmet kapott, de fontosabb: egy friss tanulmány azt állítja, hogy az apró szénszemcsék (vagy ismertebb nevén korom) majdnem olyan fontosak a klímaváltozás szempontjából, mint a széndioxid.

 A levegőszennyezés a kínai nagyvárosokban nem újdonság, mi is többször írtunk már róla, legutóbb a fekete hattyú” szcenárióink egyikében. Azonban a mostani szmog tényleg minden képzeletet felülmúl: az Egészségügyi Világszervezet 25 mikrogramm/m3-ben állapítja meg a szálló por egészségügyi határértékét, Pekingben viszont ez az érték majdnem elérte az 1000-et. Egymást érték a szmogról szóló képriportok, például itt. A hatóságok egyre kevésbé hagyhatják figyelmen kívül a jelenséget, mivel az információk a szennyezés tényleges nagyságáról és hatásáról gyorsan tejednek az interneten. És ahogy a kínai állampolgárok egyre gazdagabbak lesznek, egyre inkább megvan a lehetőségük és a motivációjuk, hogy harcoljanak a levegőszennyezés ellen. Erről is írtunk már a blogon, itt. Akkori posztunkban azt mondtuk, hogy a „növekvő társadalmi elégedetlenség és az ezzel összefüggő demonstrációk Kínában” lehet az egyetlen dolog, amely, mintegy melléktermékként, mérsékelni tudja a globális széndioxid kibocsátást.

 Severe-smog-and-air-pollu-010[1].jpgForrás: The Guardian

A most létrejött szuper-szmog súlyos emberi tragédia. De ha meg tudja mozdítani a közvéleményt (és a pártvezetést), hogy tegyen valamit a levegőszennyezés ellen, akkor a hosszú távú hatása akár pozitív is lehet. A jelenlegi szennyezési szint felét elérő porkoncentráció szinte mindennaposnak számít Kínában. Az ez által okozott emberi szenvedés összességében pedig valószínűleg több, mint amit a jelenlegi szuper-szmog okozott, de ezek nem kerülnek be a hírekbe. Ezért lehetséges, hogy a jelenlegi, megugrott szennyezési szint, habár rövidtávon katasztrófa, hosszabb távon életeket menthet. Az év végi „vad” előrejelzésünkben többek közt arról fantáziáltunk, hogy Kína a szén felhasználását az erőművekben 10 év alatt abba fogja hagyni, és felváltja földgázzal. Ez még ma sem tűnik túl valószínűnek, de a tisztább szénerőművek (szűrőkkel felszerelve) csaknem bizonyosan jönnek, és az gondolat is kezd teret nyerni, hogy a szénfelhasználás Kínában már elérte a csúcsát.

  U153P5029T2D549882F31DT20130117092432[1].jpgForrás: China News

Persze ha a szmogot megszüntetjük, az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a széndioxid-kibocsátást is csökkentjük. Itt jön a képbe a poszt elején említett tanulmány. (Lásd erről az eheti Economist cikkét is.)  Ennek fő megállapítása, hogy a korom (ami a rossz kínai levegőminőségnek is fő oka) jelenleg kb. 2/3 annyi globális felmelegedést okozhat, mint a széndioxid, tehát majdnem egyenértékű azzal. Az északi sarki tájakon, ahol a felmelegedés a legerőteljesebb volt, a hatása még nagyobb is lehet, mint a széndioxidé. Ez azért jó hír, mert a korom eltüntetése sokkal könnyebb, mint a széndioxidé. A korom keletkezése annak a jele, hogy valami nem tökéletesen ég. Általában az még energiahatékonysági és így gazdasági szempontból is értelmes dolog, ha a minél tökéletesebb égésre törekszünk. És az esetleg keletkezett korom kiszűrése is olcsó, főleg ha ahhoz hasonlítjuk a költségeket, mint ha a fosszilis tüzelőanyagok használatát abba kellene hagynunk. A fejlődő országokban a korom egyik nagy forrása a biológiai eredetű tüzelőanyagok (fa, szárított trágya stb.) égetése főzés céljából. Ezt is, már pusztán helyi egészségügyi szempontból is régen tisztábbá kellett volna tenni.

black carbon.pngForrás: Green Car Congress

Akkor tehát összefoglalva: a koromkibocsátás csökkentése olcsó, hasznos helyi egészségügyi szempontból is és még a globális felmelegedést is jelentősen csökkenti. És ráadásul Kína kezdi komolyan venni a dolgot. A fent idézett tanulmány következtetései még további megerősítésre szorulnak, de ha hitelesnek bizonyulnak, akkor a következő 10 év környezetvédelmi erőfeszítéseinek egy jó részét a korom-kibocsátás csökkentésére kellene fordítani. Ez persze nem oldja meg a hosszú távú CO2 problémát (és távolról sem érv arra, hogy azt elhanyagoljuk, sőt), de időt ad arra, hogy erre is elérhető árú megoldásokat találjon a technológiai fejlődés.

És persze az egyik legjobb módszer, hogy a koromkibocsátást megszüntessük és közben a széndioxid-kibocsátásból is jelentősen vágjunk, a régi fejlövésünk: a földgáz égetése szén vagy akár olaj helyett. Ha modern erőművekben földgázt használunk az elavult szenes erőművek helyett, akkor a széndioxid-kibocsátás kb. az egyharmadára csökken. És minél egyszerűbb egy szénhidrogén, annál könnyebb tökéletesen elégetni. A metán, ami a földgáz fő alkotórésze, a létező legegyszerűbb szénhidrogén, és gyakorlatilag koromkibocsátás nélkül ég el mind az erőművekben, mind a belső égésű motorokban. Hajrá metángazdaság!

A bejegyzés trackback címe:

https://gurulohordo.blog.hu/api/trackback/id/tr155034177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook oldaldoboz

Elérhetőségeink

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!

 

Címkék

2021 (4) 2022 (4) ACEA (3) Afrika (3) áram (24) atom (10) autó (13) benzin (4) budget (3) car (4) China (6) climate change (17) CO2 (50) coal (3) cseppfolyós földgáz (LNG) (11) demográfia (6) dízel (5) electricity (4) elektromos autó (11) élet (23) élettartam (5) energia (5) energiahatékonyság (8) energiaválság (4) english (73) EU (47) euro (3) Euro (4) Euróövezet (3) Európa (9) Eurozóna (8) Eurozone (4) EV (3) fenntarthatóság (3) finance (3) finomítás (4) földgáz (6) gas (23) gasztro (4) gáz (51) gázár (4) gazdaság (10) Gazprom (19) GDP (3) geopolitika (10) Görögország (5) green (3) háború (6) heavy (3) heti olvasnivaló (129) Hungary (5) IEA (9) import (5) infláció (5) Iran (4) Irán (7) Japan (3) Japán (3) jövő (3) kérdőív (10) kereskedelem (3) kereslet (5) készletek (3) Kína (19) kitekintés (4) kivándorlás (3) klímaváltozás (24) költségvetés (5) környezetvédelem (22) Koronavírus (6) koronavírus (4) Közel-Kelet (3) közlekedés (10) KSH (6) life (3) light (6) LNG (20) magyar (139) Magyarország (16) megújulók (19) MidEast (8) munkaerőpiac (5) napelem (5) off-topic (33) oil (23) olaj (57) olajár (24) OPEC (8) OPEC+ (4) Oroszország (37) összefoglaló (3) palagáz (10) palaolaj (3) pénzügyek (17) petrolkémia (3) politika (10) poll (3) portfolioblogger (333) prices (4) renewables (11) Russia (4) Saudi Arabia (4) shale gas (3) szankciók (4) Szaúd-Arábia (7) szén (6) széndioxid (6) szolgálati (10) társadalmi problémák (3) tech (9) Tesla (3) transport (3) Ukrajna (12) USA (29) utazás (5) üzemanyag (10) várakozások (5) vásárlóerő-paritás (3) Venezuela (5) video (4) Összes címke
süti beállítások módosítása