Guruló Hordó

Tíz évnyi gázbőség után itt a gázlavina

2020.02.13. 14:20 Hidi János

Tíz évnyi gázbőség után itt a gázlavina

Az amerikai palaolaj- és gázforradalom jó tíz évvel ezelőtti kitörése utáni években kezdett gyakori fordulat lenni a „gázbőség” kifejezés. Ez arra utalt, hogy a gyorsan bővülő földgázkitermeléssel nem tudott lépést tartani a gáz elszállítása és felhasználása, így a jelentős helyi túlkínálat lenyomta az amerikai árakat. A „gázbőség” azóta globális, szinte folyamatosan jelenlévő téma volt, de amit az elmúlt évben láttunk, és a közeljövőben tapasztalni fogunk, ahhoz talán a „gázlavina” kifejezés jobban illik.

Tovább »

gáz LNG

Amire felkaptuk a fejünket 2019-ben

2020.01.06. 14:56 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Amire felkaptuk a fejünket 2019-ben

2019-ben egy sor olyan fejlemény történt az energiapiacon, amire korábban nem láttunk példát a történelemben. Ezek többsége nem ért minket meglepetésként, és remélhetőleg Titeteket sem, hiszen a legtöbb témáról írtunk már korábban a blogon. Alábbiakban egy szubjektív válogatást találtok: nálam az alacsony európai gázárak, a felfutó USA olajexport, a magasan maradt CO2 kvótaárak, az egyre agresszívebb dekarbonizációs célok és egy sikeres fejlett országbeli energiaátmenet kerültek be a 2019-es top 5-be.

Tovább »

olaj szén földgáz USA EU dekarbonizáció Euróövezet carbon pricing

EU-s autók 2020-ban: jóval kevesebb CO2, de még nem a hírhedt 95 g/km

2019.12.19. 12:35 Hidi János

EU-s autók 2020-ban: jóval kevesebb CO2, de még nem a hírhedt 95 g/km

Az EU-s szabályozás legutóbb 2015-re adott az autógyártóknak CO2-kibocsátási limitet, amit sikerült is túlteljesíteni. Azóta nem volt érvényben éves limit, és a kibocsátás ezen időszakban összességében nem is csökkent. A következő év, amire van érvényes limit, az 2020-2021, de úgy, hogy 2020 még átmeneti évnek számít az új célérték teljesítésében, ezért nagy dráma még nem, de jelentős kibocsátás-csökkenés azért már jövőre is várható.

Tovább »

autó CO2 EU

A szaúdi Mikulás-csomag

2019.12.09. 17:18 Horváth Ágnes (Chief Economist)

A szaúdi Mikulás-csomag

Nagy meglepetést hozott a múlt heti OPEC+ találkozó sok szempontból. Bár az olajár rögtön megugrott a megnövelt termelésvisszafogások hírére, az újabb megállapodás hitelességével kapcsolatban több a kérdőjel, mint a bizonyosság. Különösen a szaúdiak önzetlensége szembetűnő, akik önként és dalolva mondanak le piaci részesedésükről nemcsak az amerikaiak és az oroszok, hanem a többi OPEC-tag javára is. Ráadásul igazán érdekes helyzetbe lavírozták magukat azzal, hogy a legfőbb fegyverük a megállapodás betartatására a saját termelésük növelése, vagyis az árak újbóli padlóra küldése.

Tovább »

olaj olajár Oroszország OPEC

Sok kicsi sokra megy - CO2 csökkentési lehetőségek

2019.11.22. 16:16 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Sok kicsi sokra megy - CO2 csökkentési lehetőségek

Nincs Szent Grál, ami megoldaná egycsapásra a CO2 kibocsátás csökkentési problémát. Mindenkinek, tehát az ipari, mezőgazdasági, kormányzati szereplőknek és a fogyasztóknak egyszerre kell energiahatékonyabbá válniuk, csak akkor van esélyünk a párizsi klímacélok teljesülésére. Bár az egyes lépések CO2 kibocsátásra gyakorolt hatása önmagában kicsi, a sok kicsi remélhetőleg előbb-utóbb sokra megy.

Tovább »

CO2 IEA

Kínában elkészült egy újabb, gigantikus, ultranagyfeszültségű villanyvezeték

2019.11.15. 14:34 Hidi János

Kínában elkészült egy újabb, gigantikus, ultranagyfeszültségű villanyvezeték

Nemrég adtak hírt arról, hogy Kínában sikeresen tesztelték a világ első 1100 kV-os egyenáramú távvezetékét. Hossza 3324 km, amivel az észak-nyugati régióból szállítja a szélerőművek által megtermelt áramot a keleti, nagy áraméhségű ipari régiókba.

Tovább »

Dízelteherautók és gőzmozdonyok: kitartó technológiák

2019.11.12. 08:31 Hidi János

Dízelteherautók és gőzmozdonyok: kitartó technológiák

A szemünk előtt gyarapodnak az utcai látkpépben a villanyautók, és halljuk, hogy régi dízelautókat tiltanak ki egyes belvárosokból, de a teherautók esetén nem ilyen látványos a változás. Bár kaphatók villanyteherautók, és vannak is használatban ilyenek, tömeges elterjedésük későbbre várható, mint a személyautóké. A múltbeli tapasztalatok azt mutatják, hogy a teherfuvarozásban erős  a technológiai kötöttség, lassabb az átmenet.

Tovább »

dízel fuvarozás LNG cseppfolyós földgáz (LNG) CNG

Olajcégek beruházásai

2019.11.08. 10:40 Hidi János

Olajcégek beruházásai

Az elmúlt években az olajár nagy kilengéseken ment keresztül, váltogatták egymást a túlkeresleti és túlkínálati időszakok, az OPEC kitermelés-szabályozási erőfeszítései és a világgazdaság változó növekedési kilátásai. A nemzetközi olajvállalatoknak ebben a volatilis környezetben kell megtalálniuk a hosszú távon is optimális beruházási stratégiájukat. 2018-ban többségük növelte kitermelését, miközben folyamatosan keresik a számukra legjobb eszközallokációt.

Tovább »

A hogyan ugyanolyan fontos, mint a hová

2019.11.04. 16:46 Horváth Ágnes (Chief Economist)

A hogyan ugyanolyan fontos, mint a hová

Jelenlegi gazdasági modellünk nem fenntartható. S bár átalakítása gőzerővel zajlik, ennek még nincs látható, érezhető hatása rövidtávon, ami frusztrációt és türelmetlenséget vált ki a közvéleményből. Eközben a gazdasági szereplők többsége azzal a dilemmával szembesül, hogy már meglévő infrastruktúrákat, általánosan elterjedt technológiákat kell lecserélnie, miközben a mai igényeket is ki kell szolgálnia.

Tovább »

Egy karbonadónak mekkora hatása lenne a benzin árára?

2019.10.25. 13:30 Hidi János

Egy karbonadónak mekkora hatása lenne a benzin árára?

Egy Világbankos tanulmány szerint a Párizsi Klímaegyezményben foglaltak teljesülésével konzisztens karbonadó 2020-ra tonnánként el kell érje a 40-80 dolláros szintet, 2030-ra pedig valahol az 50-100 dolláros sávban kell lennie. Ha ezt a karbonárat a benzinre és gázolajra is rátesszük, akkor az literenként 27-121 forint áremelkedést jelenthetne, attól függően, hogy mekkora CO2-árral számolunk, az értéklánc mely elemeire érvényesítenénk, és rátennénk-e az ÁFÁ-t is.

Tovább »

CO2: A piac is megteszi, amit tud

2019.09.27. 17:24 Hidi János

CO2: A piac is megteszi, amit tud

Rég nem volt ilyen olcsó a gáz Európában, mint mostanság, így az erőművek is többet égetnek belőle. Ez pedig kedvez a CO2-kibocsátás csökkentésének, hiszen a gáz – bár maga is CO2-kibocsátó – részben szenet vált ki, ami még erősebb kibocsátó.

Tovább »

Mennyi műanyaghulladéktól tudunk megszabadulni?

2019.07.30. 16:26 Guruló hordó

Mennyi műanyaghulladéktól tudunk megszabadulni?

Halász György, energiaközgazdász

 

A műanyagmentes júliusban idén Magyarországon is sokan szánták rá magukat, hogy minél kevesebb egyszerhasználatos műanyagot vegyenek, használjanak. Míg ez a program alapvetően a lelkiismeretünkre próbál hatni, addig Glastonburyben már továbbléptek és nemcsak a fesztivál látogatóit, hanem a kiskereskedelmi szereplőket is egy sor szabály betartására kérték. Az előrelépés vitathatatlan, de ha nemcsak egy hónapra vagy egy fesztivál idejére akarunk zöldek lenni, ennél ambíciózusabbaknak kell lennünk. A cél csak a közel teljes hulladékmentesség lehet és ma már erre is találunk példákat.

Tovább »

újrahasznosítás hulladékgazdálkodás Glastonbury műanyagmentes július

A klímaküzdelem lehet gazdaságélénkítő, munkahelyteremtő folyamat is

2019.07.19. 15:49 Hidi János

A klímaküzdelem lehet gazdaságélénkítő, munkahelyteremtő folyamat is

Ahhoz, hogy a globális üvegházhatású gázkibocsátás a párizsi klímegyezményben foglaltaknak megfelelően alakuljon, és a felmelegedés mértéke jó eséllyel 2°C alatt maradjon, költenünk kell gazdaságunk dekarbonizációjára. Hogy mennyit? Néhány megbízható becslés szerint a következő 30 évben évente a globális GDP-nek csak mintegy 0,5%-át. Ráadásul úgy, hogy ez a beruházás meg is térül. A nehézség alapja inkább a relatív nyertesek és vesztesek közötti elosztási kérdés rendezése.

Tovább »

Nem mindegy, milyen hibridet választunk

2019.06.21. 17:43 Hidi János

Nem mindegy, milyen hibridet választunk

Mint minden új technológiát, a hibrid autózást is tanulnunk kell. Egy kaliforniai felmérés azt találta, hogy sokan sima hibridként használják tölthető hibridjüket, de az is látszik, hogy az akkumulátorkapacitást érdemes az egyéni autózási szokásokhoz igazítani. A szabályozás segítheti a vásárlót a számára megfelelő típus kiválasztásában, a vásárlónak pedig meg kell tanulnia jól használni a technológiát.

Tovább »

Műanyag, papír vagy vászonzacskó?

2019.06.07. 17:52 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Műanyag, papír vagy vászonzacskó?

Azt gondolná az ember, hogy a vászon, de még a papírzacskó is környezetbarátabb választás a bevásárláshoz, mint a műanyag. Azonban minden azon múlik, hogy hányszor is használjuk őket. Talán meglepő, de a műanyag zacskó karbon lábnyoma a legkisebb, még akkor is, ha csak egyszer használjuk.

Tovább »

Műanyagok a körforgásos gazdaságban

2019.05.30. 16:25 Guruló hordó

Műanyagok a körforgásos gazdaságban

 

Halász György, energiaközgazdász

 

A lineáris gazdaságból, ahol a legyártott, felhasznált termékek életciklusuk végén a szemétben kötnek ki, a környezet védelmében, illetve a fenntartható(bb)ság érdekében egyre nagyobb mértékű elmozdulás történik a jobb hulladékmenedzsment segítségével a hosszabb életciklus és a több újrahasznosítás irányába. Ha innen sikerül még tovább lépni, akkor elérhető, hogy egyáltalán ne legyen hulladék és akár az eredetivel megegyező termékek álljanak elő újra: ez a körforgásos gazdaság. Ez pedig különösen fontos a műanyagok esetében, hogy a földek, vizek szennyezése ne fokozódjon.

Tovább »

A villanyautó nem jó mindenre, de része a megoldásnak

2019.05.30. 15:42 Hidi János

A villanyautó nem jó mindenre, de része a megoldásnak

A közelmúltban nagy visszhangot váltott ki a legújabb tanulmány, ami a villanyautók és a hagyományos autók üvegházhatását hasonlítja össze. A németül elérhető IFO számítások ugyanis meglepő eredményre jutnak: egy Németországban gyártott és üzemeltett Tesla 3 üvegházhatása – a közvélekedéssel ellentétben – nagyobb, mint egy takarékos dízel Mercedesé. Az IFO intézet inkább a gáz és hidrogén alapú technológiák támogatását szorgalmazza a klímaváltozás elleni küzdelemben. A számítások mögé néztünk és arra jutottunk, hogy bár a villanyautók valóban nem minden esetben jobbak, mint a belsőégésűek, azért a klímaküzdelemben nekik is fontos szerep jut. Összességében pedig minden alternatívát érdemes megfontolni, és mindig azt választani, amelyik az adott körülmények között a legnagyobb javulást tudja biztosítani.

Tovább »

CO2 csökkentés elektromos autók nélkül

2019.05.02. 14:41 Horváth Ágnes (Chief Economist)

CO2 csökkentés elektromos autók nélkül

Míg Európában komoly fejtörést okoz az autógyártóknak, hogyan fogják teljesíteni az egyre szigorodó CO2 kibocsátási előírásokat, addig Japánban nem nagyon aggódnak a helyi célkitűzések elérése miatt. Pedig Japánban stabilan 1% körüli maradt a konnektoros elektromos (PHEV+BEV) autók aránya az újautó eladásokon belül, sőt 2018-ban még csökkentek is. Mégis úgy tűnik, ha nemcsak a szabályozás kényszeríti a gyártókat a változásra, hanem az autóvásárlók preferenciája is egybeesik a környezetvédelmi célokkal, akkor sokkal könnyebb a CO2 kibocsátás mérséklése.

Tovább »

CO2 EU Japan climate change

Kell-e tudnunk, hogy mi okozza a globális felemelegedést?

2019.04.01. 10:01 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Kell-e tudnunk, hogy mi okozza a globális felemelegedést?

A globális felmelegedés elleni harc költséges. Az országok és a vállalatok is hatalmas összegeket költenek arra, hogy csökkentsék, vagy legalább kordában tartsák szén-dioxid kibocsátásukat. Mindaddig azonban, amíg ezt nem teszi meg minden piaci szereplő, azoknak, akik hisznek a klímaváltozásban, ez bizony komoly versenyhátrányt is jelenthet még egy jó darabig. Nem meglepő tehát, hogy időről időre felerősödnek azok a hangok, akik szeretnék tudni, hogy a felmelegedést tényleg az ember okozza vagy az igazából egy természetes folyamat, amivel nemhogy nem lehet, hanem nem is érdemes, sőt nem is szabad szembeszállni. Az alábbiakban amellett fogok érvelni, hogy teljesen mindegy, hogy mi okozza felmelegedést, a legjobb stratégia akkor is küzdeni ellene. Kisebb és alapjaiban más jellegű a kockázata a környezetvédelem túltolásának, mint a "nemcselekvésnek".

Tovább »

környezetvédelem CO2 USA EU climate change

Épületenergetika és dekarbonizáció 2050: sci-fi vagy fantasy?

2019.03.01. 14:57 Hidi János

Épületenergetika és dekarbonizáció 2050: sci-fi vagy fantasy?

Az EU ambíciózus dekarbonizációs célokat fogalmazott meg 2050-re vonatkozóan (legalább 80%-os CO2 csökkentés 1990-hez képest), és elindította a SET-Nav projektet, amelynek keretén belül kutatókat kért fel, hogy modellezzék azt a 2050-es állapotot, amelyben teljesülnek a célkitűzések. A kutatók épületenergetikai eredményei számomra azt mutatják, hogy az épületenergetikában a legalább 80%-os CO2-kibocsátás csökkentési cél teljesülésének nagyon sok előfeltétele van.

Tovább »

Miért olcsó a benzin?

2019.02.15. 15:37 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Miért olcsó a benzin?

Az egyébként is jellemzően túlkínálatos európai piacra a megszokottnál is több import érkezett tavaly év végén, ami együtt a főbb európai exportpiacok beszűkülésével rég nem látott alacsony benzinárakat eredményezett. Az autózóknak jó hír, hogy az alacsony benzinárak itt maradhatnak velünk még egy ideig.

Tovább »

Villanyautók 2018-ban: a Tesla Model 3 tarolt

2019.02.08. 17:32 Hidi János

Villanyautók 2018-ban: a Tesla Model 3 tarolt

Vannak már 2018-as egész éves adatok a villanyautó eladásokról az Egyesült Államokból és Európából. Az előbbi 81%-kal, utóbbi 33%-kal nagyobb, mint 2017-ben. Az Egyesült Államokban a Tesla Model 3 húzta fel az eladásokat, Európában a WLTP szabvány némileg hátráltatta a tölthető hibrideket.

Tovább »

Magas-e az üzemanyag adótartalma Magyarországon?

2019.02.01. 18:01 Horváth Ágnes (Chief Economist)

Magas-e az üzemanyag adótartalma Magyarországon?

A közvélekedés szerint rendkívül magas az üzemanyag adótartalma Magyarországon. Azonban minden relatív.

Tovább »

Szoftvermérnökök kellenek, értékesítők nem

2019.01.28. 16:43 Hidi János

Szoftvermérnökök kellenek, értékesítők nem

Az utóbbi években már elindultak azok a munkaerőpiaci folyamatok, amiknek jövőjét sok tanulmány igyekszik megjósolni. Egyes szakterületek automatizálásával, a mesterséges intelligencia fejlődésével átalakulóban vannak teljes szakmák, ami előbb utóbb az egész munkaerőpiacra hatással lesz. A folyamatnak politikai következményei is vannak, hiszen a globálizáció vélt vagy valós veszteseinek tulajdonítanak választási eredményeket. Az elmúlt évek adatai alapján Európában a szoftvermérnökök tartoznak a nyertesek közé, az értékesítők pedig a vesztesek közé, és a folyamat várhatóan gyorsulni fog.

Tovább »

Bioalapanyagok, újrahasznosítás, vagy esetleg valami más?

2019.01.12. 12:17 Guruló hordó

Bioalapanyagok, újrahasznosítás, vagy esetleg valami más?

Szerző: Halász György

 

A sok helyen és sokféle formában halmozódó műanyagszemét mára komoly, közvélemény formáló problémává nőtte ki magát. Ugyanakkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen célokat és milyen sorrendben tűzünk a zászlóra, amikor a bolygónkért aggódunk: a szemét eltüntetését megcélzó, különböző megoldások hatékonysága ugyanis nagyon eltérő. Azonban, mint a mai posztból kiderül, az angol nyelvű r-betűs szavak meglepően jó támpontot adnak abban, ha tényleg kevesebb szemetet akarunk látni.

Tovább »

környezetvédelem műanyag recycling EU

Magunkról

Energiáról, gazdaságról és minden egyébről.

 

A posztok szerzői a MOL-csoport dolgozói, írásaik a magánvéleményüket és nem feltétlenül a MOL-csoport hivatalos álláspontját képviselik.

Email-címünk: gurulohordo[kukac]gmail.com

 

Katt ide friss és ropogós guruló linkekért

 

Hírlevél

Our English blog has moved!

United-Kingdom-flag-24.png Visit Barrelperday.com!